Skip to main content

Beste Lezer,

Ik kreeg de aanbieding om over te stappen (geen prijs impact) van 200 naar 1000 Mbit/sec.

De eerste snelheid testen waren met Wifi, ook na gebruik van Wifi Manager kwam ik niet verder dan 275.3 Mbps Download en 492,8 Mbps Upload. De verwachting wordt gewekt dat 800Mbps haalbaar moet zijn.

Op advies heb ik nu ook de test gedaan met een bekabelde verbinding. Deze test kwam niet verder dan 80/32 Mbps.

Wat kan ik er aan doen om toch tot een hogere snelheid te komen?

Die kabel zal waarschijnlijk op 1 of andere manier niet in orde zijn. Heeft u al een andere geprobeerd? Is uw pc of laptop echt rechtstreeks op de router aangesloten? Niets er tussen? 


Nu ben ik helemaal de kluts kwijt. 

Bij de eerste test was de configuratie:

  • Netwerk aansluiting woonkamer met nieuw gekochte langere kabel.
  • Netgear Box
  • Experia Box.

De volgende test was:

  • Korte (KPN) kabel naar Netgear box;
  • Geen internet verbinding, configuratie iets denk ik;
  • Met de lange kabel wel internet verbinding (lage snelheid)

De volgende test was

  • Korte (KPN) in poort Experia box. Wel verbinding, geen internet
  • Lange kabel in poort Experia box. Welverbinding, geen internet.

Toen wist ik het niet meer. Ik ga het uitzoeken, waarschijnlijk iets met de configuratie op de MacBook.

WiFi werkt goed gelukkig,

 

Later kom ik hier op terug.

 


Beste Allen,

Internet via bekabeld netwerk loopt weer zonder problemen.

De snelheid 85/90 Mbps laat wel te wensen over.

De WiFi snelheid is 423/380 Mbps, best mooi. Maar zou beter moeten kunnen denk ik.

Op de Ipad:

  • geeft the app Thuis als resultaat 278/483
  • via Google test 417/400
  • Welke snelheidsmeting is nu juist?

Gaarne reactie

Groet

 

 


Nog een kleine toevoeging:

De kabel direct in de Experia box werkt niet.

Het moet iets met DHCP instellingen zijn, denk ik dan

Groet

 


Met een geschikte pc of laptop met een kabel direct aan het modem moet je zo rond de 930/930 halen.  Lukt dat niet dan is kpn aan zet! Bellen met de klantenservice 0800-0402.  Maar wees er zeker van dat het probleem niet in jouw domein zit want dan gaat de kostenmeter tikken. 


De kabel direct in de Experia box werkt niet.

Het moet iets met DHCP instellingen zijn, denk ik dan

 

Staat in netwerk instelling van jouw PC wel IP adres automatisch? Anders werkt DHCP niet en je PC heeft waarschijnlijk een vast IP buiten subnet van de Experia box.


Dat is nu het speciale van deze case.

Als je DHCP automatisch zet, krijg je geen verbinding met internet. De link wordt dan een extern internet adres, mijn laatste test was 169.254.254.102.

Een vast handmatig IP adres doet het wel. Je moet er wel aandenken dat de WiFi verbinding en de kabel verbinding 2 separate IP adressen moeten hebben. De bekabelde verbinding is niet stabiel.

nu onderzoek gaande met Apple Support. Het is een lastig probleem


@Peter2801 169.254.254.102 is geen extern ip adres maar een zogenaamd link local adres. Waarschijnlijk heb je in IPv6 instelling op je MAC bij IPv6 "Alleen link-local”


@Peter2801 Mijn advies is om alles in dit artikel even langs te lopen:

 

Dat verhaal over verschillende snelheid testen over langere periode hoef je niet letterlijk te nemen.  De rest is wel belangrijk om te checken. Als je alles in het lijstje hebt afgevinkt en het werkt nog steeds niet goed is het tijd om 0800 0402 te bellen. 


Bij de instelling gekeken de IPv6 instelling staat op Automatic.

Ook geverifieerd : ik gebruik een CAT.5E kabel.

Helaas is dit ook niet de oplossing.

 

Basis probleem is dus: DHCP werkt niet goed.


Vandaag een test gedaan met een Windows laptop. 

  • direct op de modem … perfect 980Mbps
  • via wanddoos … perfect 980Mbps

waarschijnlijk wordt het probleem veroorzaakt door het adapter wat ik gebruik voor de MacBook.

morgen een ander adapter aanschaffen;
 


Het probleem is opgelost. Een nieuwe connector gekocht voor de ethernet kabel en ik heb een razendsnelle verbinding. 

Hartelijk dan voor alle ondersteuning en adviezen.

 

Groet

Peter


Het probleem is opgelost. Een nieuwe connector gekocht voor de ethernet kabel en ik heb een razendsnelle verbinding. 

Hartelijk dan voor alle ondersteuning en adviezen.

 

Groet

Peter

Dank voor je update en dat je de oplossing nog even met ons deelt, @Peter2801 !


Reageer