Skip to main content
Beantwoord

Mijn internetsnelheid is gehalveerd

• 24 februari 2025
  • 16 reacties
  • 78 keer bekeken

Na minimaal 2 mislukte updates van de modem, is de downloadsnelheid van mijn internet nog -ongeveer- 25Mbps.

Ik betaal voor 50Mbit/s. 

Ik krijg dus pakweg de helft van van de snelheid.

Mag ik nu ook de helft van het abonnementsgeld betalen?

Of moet ik een andere provider zoeken.

Beste antwoord door Jasper van KPN

Hoi ​@FrankViergever, een mislukte modemupdate zou dat effect niet moeten hebben, dus er lijkt iets anders te spelen. Wat is alleen nog niet duidelijk begrijp ik. Kan je meer vertellen over welk modem je hebt en wat er precies is geprobeerd? Je zegt dat er dingen "bekeken, gereset, enz., enz.,” zijn, wat precies? Wij zien niet wat jij ziet, alleen wat jij vertelt. Om mee te kunnen denken hebben we meer informatie nodig.

Als je het makkelijker vindt om het telefonisch uit te leggen kan dat ook, daarvoor kan je een terugbelafspraak maken via onze site.

Bekijk origineel

16 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • 24 februari 2025

Hallo ​@FrankViergever , hoe meet jij jouw snelheid? Via wifi of bedraad? Wifi is niet betrouwbaar voor snelheidsmetingen omdat het signaal door allerlei externe zaken kan worden beinvloed.

Om je snelheid goed te meten, verbind je je computer met een netwerkkabel rechtstreeks met je modem, en run je de speedtest van bijv. speedtest.net

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 24 februari 2025

kabel rechtstreeks in modem, speedtest van KPN.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • 24 februari 2025

OK, heb je DSL of glasvezel?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 24 februari 2025

DSL

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • 24 februari 2025

Bij DSL geldt een snelheid tot, dus niet gegarandeerd de maximale snelheid.

Is het ooit wel hoger geweest?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 24 februari 2025

de met een speedtest gemeten snelheid is ooit wel eens 50Mbs geweest.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 24 februari 2025
XS4-Arjan schreef:

Bij DSL geldt een snelheid tot, dus niet gegarandeerd de maximale snelheid.

Is het ooit wel hoger geweest?

ja, maar de halve snelheid tegen de hele prijs vind ik oplichting.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 24 februari 2025

Waarom nou meteen van die grote woorden zoals oplichting?? ​@XS4-Arjan probeert er om samen met jou achter te komen wat er aan de hand is. Misschien heb je pairbonding en is er een lijn uitgevallen. Welk type modem heb je?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 24 februari 2025

waarom meteen moeilijke woorden.

mijn internetsnelheid is ongeveer de helft van wat ik zou hebben en voor betaal.

er is sinds de aanschaf niets (door mij) veranderd en de snelheid is wel eens normaal (veel hoger) geweest.

als jij een 500 gram koffie koopt en krijgt 250 gram, terwijl je wel voor 500 gram betaalt, begin je dan ook over de maalmethode?

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • 24 februari 2025

@FrankViergever zie ook het antwoord van ​@Joep1965 : pairbonding is het volgende wat nog bekeken kan worden.

Verder is het handig om alvast in je profiel je postcode- en abonnementsgegevens te plaatsen. Een moderator kan misschien  op basis daarvan meer inzien en wellicht aanwijzen waar het fout gaat.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • 24 februari 2025
FrankViergever schreef:

waarom meteen moeilijke woorden.

mijn internetsnelheid is ongeveer de helft van wat ik zou hebben en voor betaal.

er is sinds de aanschaf niets (door mij) veranderd en de snelheid is wel eens normaal (veel hoger) geweest.

als jij een 500 gram koffie koopt en krijgt 250 gram, terwijl je wel voor 500 gram betaalt, begin je dan ook over de maalmethode?

Die vergelijking gaat niet helemaal op, maar als je aangeeft dat het ooit wel 50 is geweest, is het wel interessant om uit te zoeken waarom het nu niet meer zo is. 

Het zou pas oplichting zijn als KPN eigenhandig besluit om maar 25 te leveren. Iets waar KPN overigens geen baat bij heeft: het kost teveel moeite om zo’n uitzondering te maken, bovendien zijn er geen profielen voor 25 mbit/s.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 24 februari 2025

het is allemaal al eens -op afstand- bekeken, gereset, enz., enz.,

het enige wat blijft, is de halve snelheid.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 24 februari 2025

ps. inclusief mislukte updates van de modem.

vlgs mij is de snelheid daarna gekelderd.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • 24 februari 2025

@FrankViergever welk modem heb je nu en welk nummer?

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16121 reacties
  • Antwoord
  • 27 februari 2025

Hoi ​@FrankViergever, een mislukte modemupdate zou dat effect niet moeten hebben, dus er lijkt iets anders te spelen. Wat is alleen nog niet duidelijk begrijp ik. Kan je meer vertellen over welk modem je hebt en wat er precies is geprobeerd? Je zegt dat er dingen "bekeken, gereset, enz., enz.,” zijn, wat precies? Wij zien niet wat jij ziet, alleen wat jij vertelt. Om mee te kunnen denken hebben we meer informatie nodig.

Als je het makkelijker vindt om het telefonisch uit te leggen kan dat ook, daarvoor kan je een terugbelafspraak maken via onze site.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 916 reacties
  • 27 februari 2025

Troubleshooten is als een ui pellen, laagje voor laagje kom je er achter waar het probleem vandaan komt of wat er speelt, vandaar al deze vragen… ‘t kan ook zomaar zijn dat er in de centrale / verdeelpunt een andere kabel is gebruikt of dat er vocht o.i.d. in de connectoren zit.