Skip to main content

Thuis heb ik vast internet van KPN (50Mbps download, 5 Mbps upload) met een Experiabox V10a. 

Voor mijn werk log ik vanuit huis in via Citrix Workspace. Voor het meeste gebruik gaat het prima, maar wanneer ik bijv. full-screen door PDFs scroll, of videos bekijk, dan gaat het vaak heel haperend. Het maakt niet uit of ik via de wifi (met losse Ubiquiti AP) of via een netwerkkabel verbinding maak met het modem. Resetten van de modem maakt geen verschil. Als ik 5G mobiel internet gebruik (zowel KPN als Vodafone), dan doet dit probleem zich niet voor.

Als ik online de verschillende internetverbindingen test, dan krijg ik geen consistent antwoord. Via de test die je krijgt als ik ‘speed test’ intyp in Google, krijg ik bij vast internet consequent een tragere latentie (ca. 11-14 ms) dan bij 5g (ca 2ms), maar bijv bij speed.cloudflare.com lijkt juist het vaste internet beter uit de bus te komen. Verder lijkt mij de snelheid prima (>65 Mbps downloaden, >25 Mbps uploaden).

Ik vroeg mij af: zou het kunnen helpen om de Experiabox te vervangen door een ander modem? Zo ja, welk modem zou aan te raden zijn? Het hoeft geen wifi-modem te zijn, daar heb ik al een prima Ubiquiti AP voor. Ik heb verder geen behoefte aan uitgebreide instelmogelijkheden. Wil gewoon probleemloos thuis kunnen werken. Of zou een upgraden naar “Sneller” internet (100Mbps download, 10 Mbps upload) kunnen helpen? Nog iets anders?

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Je modem is gemaakt voor een 1 Gbit/s verbinding, ik denk dat upgraden van 50 Mbit/s naar 100 Mbit/s de oplossing kan zijn.


Een ander modem gaat niet helpen, verder is zowel 10-14 ms latency grandioos (we praten over milliseconde, 1/1000e van een seconde) en vanaf 25Mb of hoger zou je prima 4K Netflix moeten kunnen kijken. Zeer waarschijnlijk is de bottleneck de Citrix verbinding.


Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb "Sneller” internet besteld, en het is inmiddels verwerkt. De snelheid is op de Googles speed test inderdaad toegenomen, maar helaas is het probleem niet opgelost.

 

@Ik_combineer: Het leek mij ook al dat mijn gewone “Snel” internet eigenlijk prima snel genoeg zou moeten zijn. Je schrijft dat de bottleneck waarschijnlijk de Citrix verbinding is. Bedoel je dat de verbinding vanaf mijn vaste KPN-wijkcentrale tot aan de Citrix-server slechter is dan vanaf de meest nabijgelegen 5G-paal (tot aan dezelfde Citrix-server), dus dat het probleem eigenlijk niet oplosbaar is met vast internet van KPN? Of is er nog een andere mogelijke verklaring waardoor het met 5G-internet wél soepel werkt?


Welkom op het forum @DRH85, ik denk ook niet dat een ander modem hierin het verschil zal maken. Net als Ik_Combineer neig ik ook naar de Citrix verbinding. Dat is een VPN verbinding van jouw werk als ik het goed begrijp? Heb je al contact gehad met de ICT afdeling om te kijken of zij er meer over kunnen zeggen?