Skip to main content

LS,

 

Op 18-05-2022 ontving ik een bericht dat mijn IP adres zou worden gewijzigd en enkele dagen later ontving ik bericht dat de wijziging was doorgevoerd. Ik was heel blij met deze informatievoorziening aangezien ik DNS verwijzingen heb naar mijn huis IP.

Afgelopen vrijdag (14-10-2022) is mijn IP adres gewijzigd zonder enige aankondiging of berichtgeving vanuit KPN. 

Waarom wordt het de ene keer wel aangekondigd en de andere keer niet?

Hoi @Frank Dibbink, welkom op ons forum!
Dat kan heel onhandig uitpakken inderdaad. Heb je alles inmiddels wel weer werkend?

Ik heb er niet direct een verklaring voor. Heb je iets van je abonnement aangepast onlangs?


Dag Thomas,

De DNS aanpassing was vrij snel geregeld, dus ja het werkt weer. Ik heb recentelijk niets in mijn abonnement aangepast, zeker niet na de vorige keer dat mijn IP (met aankondiging) is gewijzigd.

 

Met vriendelijke groet,

Frank.


zwaar K….. zonder aankondiging mijn IP adres gewijzigd. lopen mooi instellingen stuk en is een back up enige tijd niet goed gegaan.

Dit vind ik zeer slecht. geen aankondiging helemaal niets…. 

Misschien maar geen internet aansluiten omzetten naar glas wanneer dat beschikbaar komt.


Is er iets vastgelegd over het IP adres in het contract? Ik dacht altijd dat je normaal gesproken hetzelfde adres houdt maar dat dat geen garantie is. Of kun je daar wel iets over afspreken?


Hallo @RonaldPL als particuliere klant heb je een dynamisch IP-adres, dat echter zelden wijzigt.

KPN kan om diverse redenen tot aanpassing van het IP-adres overgaan, gebeurt in de praktijk meestal bij de overgang van de ene drager naar de andere, bijvoorbeeld van koper naar glas, of van particulier naar zakelijk of andere technische redenen.

Heb he bij privacy-instellingen bij je thuisabo wel aangevinkt staan dat je daar een melding van krijgt?

Zie onderstaand voorbeeld, zoals het bij mij ingesteld staat:

 

 


Ben all heel lang bij KPN en het IP was vroeger echt een vast IP adres. Mijn IP is nog nooit gewijzigd sinds ik bij KPN zit. KPN gaat steeds meer op ZIGGO lijken met dit soort fratsen. 

Ik kan niet instellen dat ik een bericht krijg wanneer mijn ip wijzigt. Ik baal hier enorm van. Mijn NAS is back up van de zaak en dit soort wijzigingen zonder melding is zwaar K…… .


je zou met een DDNS kunnen werken.
Als je een synology nas hebt, is dat gemakkelijk en gratis in te richten via de settings op externe toegang en syno account.


wel de toegang via web maar niet de rsync


en ook niet WEBDAV


Ik zie geen probleem met ofwel Rsync of WEBDAv over DDNS.

 


Ik kan niet instellen dat ik een bericht krijg wanneer mijn ip wijzigt. Ik baal hier enorm van

Hallo @RonaldPL 

MijnKPN is voor iedere klant hetzelfde, dus ik begrijp niet goed waarom jij die rubriek niet ziet en niet aan kun passen.

log in via www.kpn.com

klik dan op profiel r.bovenin

klik dan rechts op beheer je privacyinstellingen

klik dan op je thuisabo

dan zie je een kolom met allerlei mogelijkheden om aan/uit te vinkenm zoals nieuwsbrieven, sms, mail, post e.d. en onderaan om aan te vinken een melding voor wijziging IP-adres.

Succes.

 


Ik zie geen probleem met ofwel Rsync of WEBDAv over DDNS.

Inderdaad, daarbij kun je uiteraard ook gewoon een domeinnaam gebruiken.

Tevens zou een backup systeem zo in elkaar moeten zitten dat je een melding krijgt als een een backup mislukt. Er zijn nog veel meer mogenlijke oorzaken van het mislukken van een backup dan een ip adres wat veranderd is.