Skip to main content
Vraag

Mijn IS/RA ziet er anders uit. Hoe sluit ik het aan?

• May 15, 2026
  • 5 reacties
  • 102 keer bekeken

Ik wil internet aansluiten op koper. Echter in de meterkast is een andere aansluiting aanwezig dan in de beschrijving van KPN staat.

het is een rond aansluitpunt nog met PTT erop. Hier op is aangesloten een blauwe met rood en wit gevlochten kabel (volgens mij grondkabel van KPN). 

de kleuren van de draden zijn vanlinks naar rechts rood, blauw, een aarde draad, oranje en wit. De meegeleverde aansluitverbindingsdoos heeft andere kleuren draden nl blauw, blauw/wit, oranje en oranje/wit en geen aarde.

welke kleur moet nu op welke kleur aangesloten worden en is het ontbreken van de aarde nog van belang?

zie ook de foto’s van de bestaande ronde aansluitdoos, de kleuren van de nieuwe aansluitverbingsdoos waar de y-kabel op aangesloten gaat worden.

wie weet meer hierover?

5 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 15, 2026

Dit is een doorvoer doosje. Elders in huis, meestal de woonkamer, zal nog een 'varkenssnuit' aanwezig zijn.

Aanvoer is overigens rood en blauw. De meest linkse klemmetjes. 

Een gratis monteur kan dit alles moderniseren. 

Kpn.com | Herken je aansluiting 

rvk01
Slimmerik
  • May 15, 2026

Het is inderdaad volgens mij niet echt een 'juist' isra punt. Maar het is wel de correcte blauwe kabel. Als je de modem in de meterkast aan wilt sluiten, dan kun je die draad die naar de woonkamer gaat loshalen.

Rood/blauw is inderdaad lijn 1 en oranje/wit is lijn 2. Je kunt daar het kastje met 2 rj11 aansluitingen op aansluiten. Misschien kun je even in dat kastje kijken welke 2 van de kabels daarvan bij elkaar horen.

Blauw/rood of Rood/blauw maakt overigens niet uit (polariteit).

Ik neem aan dat je 200Mbs hebt met bonded lijnen met een box v10 (omdat je het over een y-kabel hebt).

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 15, 2026

@PeterG De varkenssnuit is niet meer in de woning aanwezig. Is weggehaald door vorige bewoner. We zullen KPN vragen om dit te moderniseren, dank voor de tip

@rvk01 ook dank voor je reactie. Ik zal in het andere kastje kijken hoe welke draden op de rj11 aansluitingen zitten. Wanneer bv de blauwe en de blauw/witte op de ene zitten zet ik die op de ene lijn (bv lijn 1 blauw en rood) en de de overige twee zet ik dan op lijn 2 als ik je goed begrijp.

dan kunnen we in ieder geval draaien tot dat een monteur kan komen. 

rvk01
Slimmerik
  • May 15, 2026

Ik zal in het andere kastje kijken hoe welke draden op de rj11 aansluitingen zitten. Wanneer bv de blauwe en de blauw/witte op de ene zitten zet ik die op de ene lijn (bv lijn 1 blauw en rood) en de de overige twee zet ik dan op lijn 2 als ik je goed begrijp.

Ja, zo klopt het. Want de Y-kabel sluit op 2 individuele lijnen aan.

Overigens zit ik me nu wel af te vragen of oranje/wit daar wel echt een 2e lijn is. Oranje en wit kunnen nog ook voor de aarde en de extra bel zijn. Hoewel ik daar toch ook nog een aardedraad zie.

Anders zou je dus maar 1 werkende lijn (blauw/rood) hebben, en als je echt 200Mbps besteld hebt moet er toch nog een monteur komen om die 2e lijn te maken uit de blauwe dikke kabel. Maar na aansluiten is een monteur gelukkig gratis.

Maar je merkt het snel genoeg 😉

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Edwin 5. Welkom op de community! Je aansluiting met PTT erop is een oud type. Daarom kloppen de kleuren niet met de nieuwe aansluitdoos. Het is beter om hier niet zelf mee te proberen, want dan kan je internet niet goed werken. De aardedraad is niet nodig voor je internet. Dat is dus geen probleem. Het gaat om de juiste twee draden. Omdat dit een oude aansluiting is, kun je het beste een monteur laten komen. Die sluit alles goed voor je aan.

Is het gelukt om een afspraak te maken met een monteur?