Skip to main content
Beantwoord

Mijn NT verliest regelmatig verbinding. Het connection lampje knippert dan

• August 13, 2026
  • 2 reacties
  • 75 keer bekeken

Ik heb sinds enige tijd last van een terugkerende storing op mijn KPN-glasvezelverbinding en ben benieuwd of andere gebruikers dit probleem herkennen of mogelijk weten in welke richting dit gezocht moet worden.

De aansluiting heeft ongeveer negen maanden probleemloos gefunctioneerd. De storing is vervolgens een aantal keren opgetreden en heeft steeds ongeveer hetzelfde karakter: de internetverbinding valt volledig weg, terwijl mijn interne netwerk bereikbaar blijft.

Mijn configuratie bestaat uit een glasvezelaansluiting met NT en een KPN Box 12. Achter de Box 12 bevinden zich een TP-Link TL-SG108PE-switch en twee KPN-wifipunten.

Inmiddels zijn meerdere monteurs betrokken geweest. De Ethernetbekabeling tussen NT, Box 12 en switch is door een KPN-monteur getest en daarbij zijn geen afwijkingen gevonden. Ook werd de interne netwerkopstelling door de laatste monteur niet als waarschijnlijke oorzaak beschouwd.

Bij een eerder bezoek is de NT vervangen. Bij het meest recente bezoek bleek dat de oude NT van een versie was die volgens de monteur vervangen had moeten worden. Deze is daarom vervangen door een nieuwe Nokia-NT, inclusief nieuwe voedingsadapter.

Helaas is de storing ook daarna meerdere keren opnieuw opgetreden.

Om meer inzicht te krijgen heb ik inmiddels een pc rechtstreeks bekabeld op de Box 12 en monitor ik iedere paar seconden verschillende punten in het netwerk. Ik controleer daarbij:

• Box 12 192.168.2.254
  • TP-Link-switch
  • beide KPN-wifipunten
  • Cloudflare 1.1.1.1
  • Google 8.8.8.8

Tijdens de storing ontstaat consequent hetzelfde beeld. De Box 12, switch en beide wifipunten blijven gewoon bereikbaar met normale responstijden. Tegelijkertijd vallen zowel Cloudflare als Google volledig weg.

Bij een storing op 12 augustus zag ik bijvoorbeeld vanaf ongeveer 19:37 uur:

Box12:       UP
Switch: UP
Wifi-punt 1: UP
Wifi-punt 2: UP
Cloudflare: DOWN
Google: DOWN

Op de Nokia-NT knipperde op dat moment het Connection-lampje en was er geen Data-activiteit.

Ik heb tijdens deze actieve storing direct KPN gebeld. Ook KPN kon de NT op dat moment niet bereiken. Na een langdurige powercycle kwam de verbinding uiteindelijk weer terug.

Inmiddels heeft zich opnieuw dezelfde storing voorgedaan. Ook toen bleef het volledige interne netwerk bereikbaar en vielen alleen de externe verbindingen weg. Een powercycle waarbij de NT ongeveer 17 minuten stroomloos is geweest, heeft de verbinding uiteindelijk weer hersteld.

Een algemene stroomstoring lijkt mij niet waarschijnlijk. De overige netwerkapparatuur blijft tijdens de storing immers operationeel en bereikbaar. Bovendien zijn inmiddels zowel de Nokia-NT als de bijbehorende voedingsadapter nieuw.

Mijn vermoeden is daarom dat verder gekeken moet worden dan mijn interne LAN en dat mogelijk sprake is van een probleem in het optische traject, de PON-registratie of de verbinding richting de OLT. Dat is echter nadrukkelijk een vermoeden; ik probeer vooral de oorzaak verder af te bakenen.

KPN stuurt opnieuw een monteur.

Ik ben vooral benieuwd of iemand dit storingsbeeld herkent:

NT Connection knippert → geen Data → NT voor KPN niet bereikbaar → lokaal netwerk blijft volledig functioneren → verbinding komt na langdurige powercycle weer terug.

Heeft iemand een vergelijkbare storing gehad? En zo ja, waar bleek uiteindelijk de oorzaak te zitten? Bijvoorbeeld NT/PON-registratie, glasvezel/las/connector, splitter, OLT(-poort) of iets anders?

Ook ben ik benieuwd of iemand weet of KPN bij een dergelijke storing in de OLT/PON-logging kan terugzien waarom en op welk moment een NT/ONT zijn verbinding of registratie verliest.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Beste antwoord door Sacratus1977

Als connection lampje uit gaat of gaat knipperen dan ben je de verbinding kwijt met het netwerk. Mogelijke oorzaken en ik noem er een paar:

• ONT heeft geen goed contact met de FTU. Oftwel het zwarte kastje wat over het witte kastje is geklikt zit niet goed vast. Je zou deze er eens opnieuw kunnen op klikken.
  • stroomadapter van de ONT is niet goed meer.
  • Uiteinde van de glaskabel is vies, waardoor licht niet goed door komt op de ONT. Ik zou zelf niet aan deze uiteinde van de glaskabel gaan zitten. Kans is dat het dan afbreekt. Laat het witte kastje gewoon dicht.
  • Ergens tussen centrale en je glasvezelkastje komt het signaal niet goed door.
  • Poort of kaart in de centrale is niet goed meer.

Veel van deze dingen zou ik niet zelf proberen op te lossen, maar bel KPN op 0800-0402 en meld instabiele bekabelde verbinding. Alleen punt 1 kun je zelf proberen alle andere dingen laat over aan KPN.

2 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Medewerker KPN Escalaties
  • Antwoord
  • August 13, 2026

Als connection lampje uit gaat of gaat knipperen dan ben je de verbinding kwijt met het netwerk. Mogelijke oorzaken en ik noem er een paar:

• ONT heeft geen goed contact met de FTU. Oftwel het zwarte kastje wat over het witte kastje is geklikt zit niet goed vast. Je zou deze er eens opnieuw kunnen op klikken.
  • stroomadapter van de ONT is niet goed meer.
  • Uiteinde van de glaskabel is vies, waardoor licht niet goed door komt op de ONT. Ik zou zelf niet aan deze uiteinde van de glaskabel gaan zitten. Kans is dat het dan afbreekt. Laat het witte kastje gewoon dicht.
  • Ergens tussen centrale en je glasvezelkastje komt het signaal niet goed door.
  • Poort of kaart in de centrale is niet goed meer.

Veel van deze dingen zou ik niet zelf proberen op te lossen, maar bel KPN op 0800-0402 en meld instabiele bekabelde verbinding. Alleen punt 1 kun je zelf proberen alle andere dingen laat over aan KPN.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@ronald_v_h, op deze wordt internetten knap lastig.  In zijn reactie geeft ​@Sacratus1977 al een paar mogelijke oorzaken en oplossingen. Het beste kun je hiervoor contact opnemen met de klantenservice, zodat de juiste vervolgstappen gezet kunnen worden.Â