Skip to main content
Vraag

Mijn opzegging is niet op tijd verwerkt en nu krijg ik nog een factuur

• September 8, 2025
  • 9 reacties
  • 93 keer bekeken

Lang verhaal kort:

Opzegging KPN glasvezel met inachtname opzegtermijn en einddatum contract al lang verstreken.

Online formulier ingevuld, mail terug met ‘in verwerking’ en finaal na telefoontje, maar die komt nooit. En tot mijn verbazing factuur voor nieuwe maand.

De servicemedewerker die ik hierover bel, vertelt me lacherig dat dit 'nieuwe online opzegsysteem’ een slachtoffer is van zijn eigen succes want de medewerkers hebben een lange wachtlijst te verwerken. Dat klinkt als flauwekul.

Daarnaast krijg ik te horen dat als hij de opzegging zelf verwerkt, het als een nieuwe opzegging (actie) beschouwd wordt en ik dus effectief weer een nieuwe maand opzegtermijn erbij krijgt.

Maar gezien de huidige stand zit ik er sowieso een extra maand aan vast. Op de vraag als er eindelijk iemand eraan toekomt om te bellen/ bevestigen, wat er met die extra facturering gebeurt, verzekert hij dat ik die teruggestort krijgt.

Ik vermeld erbij dat deze gesprekken opgenomen kunnen worden en ik terug zal vallen daarop, als het allemaal onzin blijkt te zijn. Dat is geen probleem want hij maakt een notitie.

Zegt hij.

KPN heeft haar redenen om de opzegging op deze manier in te richten en dat is prima. Maar als klant die wil opzeggen en die procedures netjes volgt, is dit wel een beetje teleurstellend. Dus ik hoop oprecht dat de zaken zijn zoals ze voorgesteld worden, want anders is het best treurig.

Groet 

9 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 8, 2025

Je noemt helaas geen datums van het opzeggen maar de slotnota ontvang je over het algemeen twee maanden na het opzeggen waar dan eventuele te veel betaalde bedragen worden verrekend. Hieronder kan je er meer over lezen. Als jou situatie anders is laat het dan even weten. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 9, 2025

Bedankt voor je reactie.

Opzegdatum was 26 juli, met augustus ingecalculeerd als de maand opzegtermijn. Nieuwe termijn gaat op de 7e van de maand in.

Einddatum contract is al vanaf 2021.

Als het inderdaad geen problemen moet opleveren en het bedrag verrekend wordt, dan is dat prima en wacht ik dat telefoontje wel af.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • September 11, 2025

Hi ​@id521, welkom allereerst bij onze community. 

Ik baal ook van deze onduidelijkheid, ik kan me voorstellen dat jij dat ook doet. Zou ik mee mogen kijken naar wat er bij ons precies in het systeem staat? Zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan?

Ik hoor graag van je. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 12, 2025

​ping

@Alex van KPN 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • September 15, 2025

Dankjewel voor het invullen. Ik zie dat je ook een klacht hebt aangemaakt hierover en dat mijn collega je niet heeft kunnen bereiken. Als het goed is heb je ook een e-mail gehad met een code en een terugbelverzoek. Heb je dit inmiddels gedaan? En zou je dit anders alsnog willen doen? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 17, 2025

@Alex van KPN 

Hoi Alex,

de mail heb ik te laat (nu pas eigenlijk) gezien, ondergesneeuwd door de vele notificaties op de smartphone.

Gevolg is dat de code inmiddels verlopen is. Is er een andere manier om een terugbelverzoek in te dienen met de juiste afdeling?

groet

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • September 22, 2025

Hi id521, helaas zou je dan een nieuwe klacht aan moeten maken. Maar die code zou wel moeten werken. Zou je mij een pb willen sturen met de code en hier laten weten als je dit hebt gedaan? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 26, 2025

Hi ​@Alex van KPN ,

bedankt voor je reactie en aanwijzingen. Ik heb mijn abonnement kunnen beëindigen, maar wil nog het volgende erover kwijt in het openbaar, voor andere consumenten die er tegen hetzelfde aanlopen.

In mijn openingspost beschrijf ik de communicatie met een klantenservicemedewerker, die in mijn oren niet geloofwaardig klonk en, achteraf gezien, alleen onzin heeft verkondigd.

Tijdens mijn gesprek met de afdelingen Klachten, die pro-actiever is, ‘schijn’ ik helemaal geen opzegging te hebben aangevraagd en van dat hele gesprek, waarin de puberale klantenservicemedewerker het over restitutie had, is er geen geschiedenis in het systeem. Want, zegt de afdeling Klachten, “elke telefoongesprek wordt geregistreerd en ook daarvan staat er niks in het systeem.”

Kortom, volgens de natuurwetten van KPN heeft zulks nooit plaatsgevonden en kunnen ze verder niks voor me betekenen daarin. Wel aardig van KPN dat het mogelijk is om met onmiddellijke ingang mijn abonnement kan stopzetten zonder die maand opzegtermijn. Wat logischerwijs het enige juiste is. Maar die extra maand gefactureerd, tja, het systeem he.

Ik heb geen inzicht in wat medewerkers wel of niet op hun scherm zien, ondanks dat ik bij de eerste medewerker expliciet vroeg of hij mijn gegevens wel voor zich had en hij dat bevestigde. Maar na deze reeks interacties, met de wetenschap dat ik een bevestigingsmail heb van de opzeggingsaanvraag en de telefoongeschiedenis, kan ik enkel de conclusie trekken dat de gang van zaken niet helemaal koosjer zijn. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • September 29, 2025

Vooropgesteld, dat dit niet de manier is waarop het hoort te gaan mag duidelijk zijn. Ook de insinuatie dat het gesprek nooit heeft plaatsgevonden is onterecht, daarvoor ook mijn oprechte excuses. Ik neem dit ook allemaal mee als feedback en goed leermoment. 

Ik wil je ieder geval bedanken voor de genomen moeite om deze terugkoppelingen te plaatsen hier.