Skip to main content
Antwoord

Mijn upload snelheid is laag ondanks mijn 4Gbit/s abonnement. Ik gebruik een FRITZ!Box 4690 en Unifi Gateway Fiber

• September 22, 2025
  • 1 reactie
  • 56 keer bekeken

Heeft iemand ervaring of tips met betrekking tot een trage uploadsnelheid bij KPN 4Gbit glasvezel?

Bij een speedtest op de Unifi Cloud Fiber Gateway (uitgevoerd via de Unifi GUI, aangezien deze direct is verbonden op 10 GbE) haal ik een downloadsnelheid van ongeveer 3900 Mbit (dus dat werkt perfect), maar de uploadsnelheid blijft steken rond de 700-1000 Mbit (lijkt afgeknepen tot 1Gbit).

Het gaat om een standaard door KPN geleverde XGS-PON ONT (geen Nokia), verbonden via 10GbE naar een nieuwe KPN Fritzbox 4690 (in routermodus), die weer is gekoppeld aan een Unifi Gateway Fiber Cloud. Alle kabels zijn CAT6a en werken op 10GbE; dat blijkt ook uit de downloadsnelheid. Alleen de upload wil niet hoger uitkomen.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips?
In een ander artikel wordt de Nokia ONT als mogelijke oplossing genoemd. Heeft iemand daar ervaring mee?
Extra info: alle functies en instellingen zijn al geprobeerd (fixed/auto speed, flow control, IDS uit, etc.), behalve MTU en MSS Clamping; die staan nog op AUTO.

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@JvB-rdam, welkom op onze community!

Ikzelf heb zelf niet zoveel verstand van deze apparaten. Hoe is de snelheid als je de experiabox probeert? Als die ook langzaam is kun je hierover altijd eens met ons bellen(Maak een belafspraak). Als die wel sneller is moet het wel ergens in je apparaat of configuratie zitten denk ik.

We hebben hier een paar handige topics over!

1 reactie

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 24, 2025

Hoi ​@JvB-rdam, welkom op onze community!

Ikzelf heb zelf niet zoveel verstand van deze apparaten. Hoe is de snelheid als je de experiabox probeert? Als die ook langzaam is kun je hierover altijd eens met ons bellen(Maak een belafspraak). Als die wel sneller is moet het wel ergens in je apparaat of configuratie zitten denk ik.

We hebben hier een paar handige topics over!

Â