Skip to main content
Vraag

Misleiding over levering FRITZ!Box met upgrade glasvezel abonnement

• October 8, 2025
  • 24 reacties
  • 241 keer bekeken

zo vandaag duidelijk geworden dat kpn klanten dus voorliegt.

bij omzetten van een 1gbit aansluiting naar een 4gbit aansluiting is de fritzbox5590 inclusief spf module toegezegd door kpn. nadat het pakket nooit aankwam maar eens gaan bellen, ruim voordat monteur langs zou komen, 1e reden dat pakket er nog niet was. tech. storing in bestelsysteem, 2e reden tech. storing in het logsistiek systeem van kpn. maar wel werd erbij gezegd geen zorgen meneer de monteur heeft altijd volledige pakketten op de auto. ALs uw pakket er niet is wordt het gewoon uit de auto van de monteur gehaald. 

nu is de monteur geweest maar die heeft dus nooit geen pakket op de auto….  dit blijkt dus een keiharde leugen te zijn. 

dan maar bellen met kpn ja meneer we weten niet wanneer we de fritzbox5590 kunnen leveren…. nou misschien dat eens uitzoeken dan maar…. ik hoor graag want ik moet een nieuwe monteur afspraak plannen en als ik niet weet wanneer pakket geleverd wordt kan ik niets inplannen dus ik wordt graag vandaag 07-10 terug gebeld. 

Omdat ook dat niet gebeurde…  vandaag maar weer met kpn gebeld.. en nu is het verhaal in eens

meneer kpn gaat de fritzbox5590 niet leveren die komt niet in ons assortiment en gaat ook nooit werken met het kpn netwerk…..  

en daar moeten we het dan maar mee doen.

pure misleiding dus en 0% oplossingsgericht denken van kpn waarbij ze klanten dus ook gewoon keihard voorliegen. 

24 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 8, 2025

Hallo ​@berthwk , welkom op de KPN community waar klanten elkaar helpen.

Het begint niet echt lekker zo te lezen, dat is natuurlijk vervelend. Mag ik vragen hoe KPN jou heeft toegezegd dat ze de Fritzbox 5590 zouden leveren?

Hier op het forum is de 5590 ook al eens genoemd als kandidaat, maar ik heb volgens mij KPN daar zelf nog nooit over gehoord.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 8, 2025

Beste ​@berthwk heb je die toezegging van levering van dat type FB ook zwart-op-wit?

Dan kun je een klachtenformulier insturen, zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier

KPN levert momenteel uitsluitend de 7590AX en de 7583, dat je terug kunt vinden via onderstaande website van KPN:

https://www.kpn.com/internet/fritzbox?page=1

• Auteur
  • Topper
  • October 8, 2025

Bij het tel. aanpassen werd er door de medeweker kpn gezien dat ik de fritzbox 7590 had en hij gaf aan dat deze niet geschikt was voor de 4gbit verbinding en deze vervangen werd voor de fritzbox5590 inclusief spf module. en dat dit dan wel gewoon inhield dat ik daar 7 euro pm voor meost betalen. ja prima doe ik nu ook  dus lever maar. 

en zo is hij ook in de bevestiging van de order en overeenkomst opgenomen… 

Maar los van of ze hem leveren, men blijft ook volhouden dat het modem nooit gaat werken met het kpn netwerk terwijl ik hier zie dat mensen hem gewoon gebruiken… en helaas is het al de zoveelste leugen van kpn… 

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 8, 2025

Hallo ​@berthwk , het modem werkt zeker wel op het KPN netwerk. Wat je zegt klopt: er zijn meerdere gebruikers die het werkend hebben. En volgens mij levert KPN die wel aan zakelijke klanten. Dus diegene die je aan de lijn had weet er niet veel van.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 8, 2025

Beste ​@berthwk ben je een zakelijke klant, daar was de helpdesk misschien mee in de war. Slordig dan.

Ben je een particulier, dan krijg je die router van FB niet en kun je uitsluitend gebruik maken van de V14, die geschikt is voor 4Gbit/s

CC ​@XS4-Arjan 

• Auteur
  • Topper
  • October 8, 2025

Beste ​@berthwk heb je die toezegging van levering van dat type FB ook zwart-op-wit?

KPN levert momenteel uitsluitend de 7590AX en de 7583, dat je terug kunt vinden via onderstaande website van KPN:

zeker zie hier overzicht in mijnkpn alles staat er dubbel in dat is een klikfoutje van kpn zelf waar 3 staat is 1 waar 6 staat is 2 

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 8, 2025

zeker zie hier overzicht in mijnkpn alles staat er dubbel in dat is een klikfoutje van kpn zelf waar 3 staat is 1 waar 6 staat is 2 

Ben je toevallig zakelijke klant ​@berthwk ?

• Auteur
  • Topper
  • October 8, 2025

Ben je toevallig zakelijke klant ​@berthwk ?

ja klein zakelijk

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 8, 2025

Dan denk ik dat de helpdeskmedewerker jou aanzag voor een gewone consument.

KPN levert die wel degelijk aan zakelijke klanten en moet jou ook leveren. Lijkt me dat een medewerker van KPN die dit topic ziet, wel kan nagaan wat de status hiervan is.

Tip: als je nog eens belt met de helpdesk, even aangeven dat je een zakelijke klant bent. In dit geval scheelt het bijv. met de meegeleverde apparatuur.

• Auteur
  • Topper
  • October 8, 2025

Dan denk ik dat de helpdeskmedewerker jou aanzag voor een gewone consument.

KPN levert die wel degelijk aan zakelijke klanten en moet jou ook leveren. Lijkt me dat een medewerker van KPN die dit topic ziet, wel kan nagaan wat de status hiervan is.

Tip: als je nog eens belt met de helpdesk, even aangeven dat je een zakelijke klant bent. In dit geval scheelt het bijv. met de meegeleverde apparatuur.

in de gesprekken met kpn tot nu toe werd het ook bevestigd, men vraagt naar bedrijfsnaam en benoemd ook zelf regelmatig dat er sprake is van klein zakelijk aansluiting tijdens de gesprekken. Monteur die er gisteren was heeft ook contact gehad waar ik bij was en ook aan hem werd tel. bevestigd dat het een klein zakelijke aansluiting was dus men is daarvan op de hoogte. Overigens de monteur die er was daar geen onvertogen woord over die was vriendelijk en heeft ook waar ik bij stond zijn manager gebeld over de fabel die ze aangeven dat monteur altijd pakket op de auto heeft liggen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 8, 2025

Beste ​@berthwk dan kun je het beste even met de zakelijke helpdesk van KPN contact opnemen via 0800 0403.

Op dit forum kunnen we je helaas niet verder helpen.

Succes en laat de (goede) afloop s.v.p. even weten.

• Auteur
  • Topper
  • October 8, 2025

nou ook daar weten ze van niets over de fritzbox 5590 aldus medewerker achter 08000403 

je wordt gewoon van kastje naar de muur gestuurd, ze liegen je voor en zo gaan ze dus om met consumenten en zakelijke klanten…… 

enigste wat er gezegd wordt we maken een ticket aan en dat kan wel een paar weken duren

ik zal me hier maar niet uitspreken hoe ik over kpn denk en ik hoop dat er nu eens een kpn medewerker of iets meeleest en serieus voor een oplossing kan en wil zorgen ipv leugens alvorens ze mij zowel zakelijk als prive als klant kwijt zijn en ik kpn ook zeker niet meer ga aanbevelen bij mijn eigen klanten.  

Als ik ga uitspreken hoe ik mij bij deze werkwijze van kpn voel dan stonden er zeer veel ****  ter vervanging van 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 8, 2025

bij een 4Gig abonnement voor zowel consumenten als klein zakelijke klanten worden uitsluitend de Box14 geleverd.

enkel en alleen bij een KPN EEN MKB abonnement wordt een Fritzbox geleverd bij het 4Gig abonnement.

• Auteur
  • Topper
  • October 8, 2025

bij een 4Gig abonnement voor zowel consumenten als klein zakelijke klanten worden uitsluitend de Box14 geleverd.

enkel en alleen bij een KPN EEN MKB abonnement wordt een Fritzbox geleverd bij het 4Gig abonnement.

het is toegezegd door medewerker kpn en bevestigd dus moeten ze leveren. daarnaast zijn er de afgelopen dagen 3 medewerkers die zeggen dat ze wel leveren en 2 die zeggen we leveren niet…  dus misleiding. 

Daarnaast ook 2 medewerkers die zeggen dat de fritzbox5590 helemaal nooit zal gaan werken op het gehele kpn netwerk….   jij roept hier bij een mkb dus wel… dus wat is er van waar? ook een leugen van je collega’s?   ook zijn hier mensen genoeg te vinden die hem zelf aangeschaft hebben en werkend hebben op het kpn netwerk. 

Daarnaast net iemand anders laten bellen die aan heeft gegeven klein zakelijk aansluiting te overwegen in zelfde woonplaats als mij en gevraagd welke routers er leverbaar waren. specifiek gevraagd naar de  fritzbox5590, ja kon geleverd worden tegen een extra bedrag per maand. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 8, 2025

we leveren ook wel een Fritzbox bij een zakelijk 4Gig abonnement. alleen niet bij het klein zakelijke abonnement, hier wordt alleen de Box14 geleverd bij 4Gig.

de Fritzbox 5590 hebben we overigens niet meer. hebben we wel een tijdje gehad bij het KPN EEN abonnement, maar deze is inmiddels vervangen door de Fritzbox 4690.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 8, 2025

En ga er maar vanuit ​@berthwk , dat ​@joey92 weet waar hij over spreekt als KPN-technicus voor zowel consumenten als zakelijke klanten.

• Auteur
  • Topper
  • October 8, 2025

En ga er maar vanuit ​@berthwk , dat ​@joey92 weet waar hij over spreekt als KPN-technicus voor zowel consumenten als zakelijke klanten.

Ik beschuldig hem zeker ook niet van liegen laat dat duidelijk zijn. Dat is van toepassing op de medewerkers die ik tel. gesproken heb 

• October 8, 2025

Het is 1 van de redenen waarom KPN niet per mail communiceert. Want dan heb je het zwart op wit staan. Geldt niet alleen voor KPN hoor. Geldt voor heel veel andere bedrijven ook. 

Leg je er maar neer. Want je gaat nooit een 5590 krijgen. Tenzij je zelf het abonnement om laat zetten naar KPN EEN.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • October 8, 2025

Het is 1 van de redenen waarom KPN niet per mail communiceert. Want dan heb je het zwart op wit staan. Geldt niet alleen voor KPN hoor. Geldt voor heel veel andere bedrijven ook. 

Leg je er maar neer. Want je gaat nooit een 5590 krijgen. Tenzij je zelf het abonnement om laat zetten naar KPN EEN.

Het staat duidelijk op een kpn pagina lijkt me duidelijk 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@berthwk. Welkom op de KPN Community! Al is de aanleiding niet zo fraai. Je bent kennelijk niet goed voorgelicht over de apparatuur die je zou ontvangen bij het omzetten van je abonnement. Dat is erg vervelend om te lezen, want dat is natuurlijk niet de bedoeling. 

Je geeft aan dat er is toegezegd dat je een FRITZ!Box 5590 met SPF module toegestuurd zou worden vanwege de omzetting naar 4 Gbit/s. En dit is ook bevestigd in de communicatie die je daarna per mail ontving? Dat laatste zou ik dan wel frappant vinden. We leveren namelijk (bij mijn weten en info) geen 5590 uit aan consumenten en klein zakelijke klanten. Bij KPN EEN (groot zakelijk) is die inmiddels ook al vervangen voor de 4690, zoals ​@joey92 aangeeft in dit topic. Wel zie ik dat de FRITZ!Box 7590 en 7583 niet hogere snelheden aankunnen dan 1 Gbit/s, dus is mij ook even niet duidelijk wat je dan geleverd krijgt bij een 4 Gbit/s aansluiting met de FRITZ!Box toevoeging. Die vraag heb ik nog even uit staan. 

Misschien wil je ook in je profiel enkele gegevens aanvullen? Zoals je achternaam, postcode en huisnummer en laatste 3 cijfers van je IBAN (onder persoonlijke opmerkingen). Dan kan ik een kijkje nemen hoe je bestelling ervoor staat en wat er staat te gebeuren. 

In ieder geval excuses voor de verwarring die is ontstaan door communicatie vanuit ons en hopelijk heeft de monteur je wel met een werkende verbinding achter gelaten (op je oude FRITZ!Box). 

Edit - De FRITZ!Box 5590 kan trouwens prima werken op een KPN verbinding. Daar zit geen blokkade of iets dergelijks op. Wel is het aan te raden om de 4690 te gaan gebruiken. 

• Auteur
  • Topper
  • October 20, 2025

Beste KPN,

Ik schrijf dit bericht omdat er ergens een grens ligt tussen een foutje en structureel wanbeleid.
Mijn verhaal over de 4 Gbit-upgrade laat zien hoe diep het probleem binnen jullie organisatie zit:
foute informatie, interne tegenspraak, minachting voor de klant, en nul juridische kennis bij de klachtenafdeling.

De feiten

• 27 september 2025: contract verlengd én upgrade besteld (4 Gbit + Fritz!Box 5590 + SFP-module + 2 TV-ontvangers).
  • 29 september: ineens “een monteur nodig”, maar het pakket “komt gewoon op tijd”.
  • 1, 2, 3 oktober: meerdere keren gebeld, telkens gerustgesteld.
  • 7 oktober: monteur komt zonder apparatuur – geen upgrade, geen belofte nagekomen.
  • 11 oktober: medewerker zegt dat “honderden orders mis zijn gegaan”. Later door anderen ontkend – dus óók dat blijkt een leugen.
  • En dan de opmerking die het respectniveau samenvat:

“Meneer, gezien uw geboortejaar gelooft u hopelijk niet meer in Sinterklaas. We zorgen dat het pakket met de kerst bij u is.”
Dit is dus de manier waarop klachten kennelijk worden “behandeld”.

• 20 oktober: klachtafhandelaar stelt dat “liegen door collega’s geen reden is voor compensatie” en dreigt met afsluiting omdat ik één factuur terecht heb gestorneerd.

De juridische werkelijkheid

KPN lijkt te vergeten dat er in Nederland wetgeving bestaat die consumenten beschermt tegen precies dit soort gedrag.

1. Opschortingsrecht (artikel 6:52 en 6:262 BW)

Zolang een wederpartij zijn verplichtingen niet nakomt, mag de consument zijn betaling opschorten.
De verlenging en upgrade vormen één overeenkomst: jij levert 4 Gbit, ik betaal.
Als jij jouw deel niet uitvoert, mag ik mijn betaling tijdelijk stopzetten.

2. Non-conformiteit en wanprestatie (artikel 7:17 en 6:74 BW)

De dienst voldoet niet aan wat is beloofd.
Een verlenging met upgrade naar 4 Gbit die uitmondt in hetzelfde oude 1 Gbit-abonnement, zonder apparatuur, is juridisch een wanprestatie.
De wet verplicht KPN om te leveren conform de overeenkomst.

3. Mondelinge toezeggingen zijn bindend (artikel 3:35 BW)

Een consument mag vertrouwen op mondelinge toezeggingen als die herhaaldelijk zijn gedaan en bevestigd.
“Het pakket is onderweg”, “de monteur heeft alles bij zich” – dat zijn verklaringen waarop ik mocht bouwen.

4. Redelijkheid en billijkheid (artikel 6:248 BW)

Een aanbieder die structureel foutieve informatie geeft en weigert te herstellen, handelt in strijd met redelijkheid en billijkheid.
Dreigen met afsluiting terwijl de consument terecht opschort, is onaanvaardbaar.

5. Onrechtmatige daad en zorgplicht (artikel 6:162 BW)

Beledigende opmerkingen (“gezien uw geboortejaar gelooft u hopelijk niet meer in Sinterklaas”) en het normaliseren van leugens vormen schending van de zorgplicht.
Een professioneel bedrijf hoort zorgvuldig en respectvol te handelen.

6. Vrije modemkeuze en consumentenrichtlijnen

De Telecommunicatiewet (art. 7.1a) garandeert vrije modemkeuze.
KPN beperkt dit door alleen eigen apparatuur toe te staan.
Daarnaast verplicht de Richtlijn (EU) 2019/770 dat digitale diensten geleverd worden “zoals beloofd en binnen redelijke termijn”.
KPN schendt beide.

7. Reflexwerking en recht op transparantie

Zelfs als KPN stelt dat de verlenging “kleinzakelijk” is, geldt de reflexwerking van het consumentenrecht.
Daarbij komt dat ik op grond van de AVG (art. 15) recht heb op inzage in mijn klantdossier — ook dat wordt geweigerd.

Conclusie

KPN, dit is geen incident.
Het is een structureel falen van jullie organisatie, waar liegen wordt gebagatelliseerd, klachten worden gesloten zonder behandeling en consumenten worden bedreigd met afsluiting als ze hun rechten uitoefenen.

Ik blijf bij mijn standpunt:
Zolang jullie de verlengingsafspraak en upgrade niet nakomen, blijft mijn betaling opgeschort.
Dat is geen onwil, dat is juridisch rechtmatig – onderbouwd door het Burgerlijk Wetboek, de Telecommunicatiewet en Europese regelgeving.

Wie dit leest en overweegt om zijn abonnement te verlengen of te upgraden:
wees gewaarschuwd.
Bij KPN krijg je geen verbinding, je raakt hem juist kwijt — zowel technisch als menselijk.

En misschien dat u bovenstaand eens moet laten lezen een klachtafhandelaar J. 

Admin: verplaatst naar je eigen topic

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 20, 2025

Ik heb in je vorige topic al enkele keren inhoudelijk gereageerd en ook de tekst; "wat denk je er mee te bereiken om hier allemaal wetten te gaan benoemen?" Afgevraagd. Deze community is voor klanten en grotendeels door klanten. En moderatoren gaan niks anders kunnen doen dan de klachtenafhandelaars.

Enige wat ik dan wel nog wil benoemen is dat je inderdaad telefonisch geen verzoek op ingave van je gegevens kunt doen. KPN heeft hier gewoon een proces voor welke te vinden is in haar privacy statement 12.1. U kunt dus per post een aanvraag doen en dan krijgt u alles.

• October 20, 2025

Shei toch uit man met je gecopy/past van ChatGTP. Daar bereik je helemaal niets mee. Je lijkt wel een klein kind wat geen snoepje krijgt van zn moeder 😄😄😄

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 20, 2025

Maar waarom koopt u hem dan gewoon niet zelf?
Na 2.5 jaar heb je hem terug verdient.