Skip to main content
Antwoord

Mobiele telefoon werkt alleen op wifi als IPV6 is uitgeschakeld op de Fritzbox 7590

• October 31, 2025
  • 8 reacties
  • 76 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hi, 

Sinds een paar maanden zijn we overgestapt van XS4ALL naar KPN. Na ongelofelijk gedoe met de Box 12 waarbij continue de wifi eruit knalde,  heb ik besloten om onze trouwe fritzbox 7590 weer in te zetten. Wifi probleem direct opgelost dus laten zo. Echter….een groot aantal apps op mijn telefoon hingen continue...openden traag of helemaal niet. Zodra ik overschakelde op mobiel internet werkte het direct weer, dus het lag aan onze thuisverbinding. Ik heb fritzbox compleet reset en opnieuw geconfigureerd omdat alles toch nog op XS4all stond ondanks het verder werkte. Het resultaat was exact hetzelfde…Wifi signaal is prima, speedtest ook. Ik ben een paar uur aan het lezen en zoeken gegaan denkende dat de fritzbox misschien toch aan het overlijden was tot ik een verhaal over IPV6 tegenkwam. Van alles geprobeerd zonder resultaat, tot ik het IPV6 compleet heb uitgeschakeld. Nu werkt alles als een zonnetje maar….dat is natuurlijk niet erg toekomstbestendig. Vraag is hoe kan dit en wat te doen? Dit is 100% zeker en KPN probleem wat ondanks dat het hetzelfde lijkt, hadden we dit nooit bij XS4ALL...Iemand een idee? het is overigens een android telefoon. 

Beste antwoord door TDN

Bekend verhaal. IPv6 is op dit moment gewoon een rommeltje bij KPN. 

Dank je, ik vind het alleen zo vreemd dat het bij XS4all dus allemaal soepel ging en nu ineens niet meer..maar nogmaals dank voor de reactie.

Nee, KPN IPv6 probleem is gerelateerd aan KPN modems en niet aan jouw eigen modem. Hier ligt het probleem bij Android, het ondersteunt geen DHCPv6 zonder PD. Dus of je moet via SLAAC of DHCPv6-PD met PD en adres in Fritz!box instellen.

8 reacties

• October 31, 2025

Bekend verhaal. IPv6 is op dit moment gewoon een rommeltje bij KPN. Ik heb het ook uitstaan. Toekomstbestendig? Als je praten over 10 jaar ofzo, dan zal da best niet nee. Maar voorlopig mis je er nog niets aan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 31, 2025

Bekend verhaal. IPv6 is op dit moment gewoon een rommeltje bij KPN. Ik heb het ook uitstaan. Toekomstbestendig? Als je praten over 10 jaar ofzo, dan zal da best niet nee. Maar voorlopig mis je er nog niets aan.

Dank je, ik vind het alleen zo vreemd dat het bij XS4all dus allemaal soepel ging en nu ineens niet meer..maar nogmaals dank voor de reactie.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • November 2, 2025

Hi ​@Patrick1111, welkom allereerst bij onze community. 

Wees gerust, je FRITZ!Box is niet aan het overlijden. 😉 Plat gezegd hoort dit simpelweg te werken. Speelt dit alleen op je mobiele telefoon? En hebben andere telefoons hier ook last van? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • November 2, 2025

Bekend verhaal. IPv6 is op dit moment gewoon een rommeltje bij KPN. 

Nee, KPN IPv6 probleem is gerelateerd aan KPN modems en niet aan jouw eigen modem. Hier ligt het probleem bij Android, het ondersteunt geen DHCPv6 zonder PD. Dus of je moet via SLAAC of DHCPv6-PD met PD en adres in Fritz!box instellen.

• November 2, 2025

Hier ligt het probleem bij Android, het ondersteunt geen DHCPv6 zonder PD. Dus of je moet via SLAAC of DHCPv6-PD met PD en adres in Fritz!box instellen.

Ik kan me niet voorstellen dat da apart ingesteld moet worden toch? Staat dat niet standaard al zo?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 2, 2025

Ik kan me niet voorstellen dat da apart ingesteld moet worden toch? Staat dat niet standaard al zo?

Afhankelijk van provider profiel. Standaard is SLAAC ingesteld (DHCPv6 server is deactiveert). Het kan zijn dat KPN-profiel en XS4All-profiel in deze punt van elkaar verschillen.

• November 2, 2025

Afhankelijk van provider profiel. Standaard is SLAAC ingesteld (DHCPv6 server is deactiveert). Het kan zijn dat KPN-profiel en XS4All-profiel in deze punt van elkaar verschillen.

Dat zou dan heel stom zijn van KPN. Alle klanten met Fritzbox zouden daar dan last van hebben.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • November 6, 2025

Dit is inderdaad iets anders dan de KPN modems. Het kan zijn dat er eerder in de XS4ALL periode een verschil zat tussen de profielen, maar IPv6 staat nu op beide actief. 

Dankjewel voor de goede tip TDN, hier hebben andere meelezers ook iets aan!