Skip to main content
Beantwoord

Mobiele telefoons verliezen wifiverbinding met Box 12 en SuperWifi

• March 5, 2025
  • 8 reacties
  • 115 keer bekeken

Wifi mobiele telefoons box12 valt weg…. met wisselende frequentie: Regelmatig iedere paar seconden en altijd bij verplaatsen door het huis/wisselen repeater.

Bij alle mobiele telefoons valt de wifi voortdurend uit.. al maanden (sinds we naar KPN overgestapt zijn). dat bestaat de ene keer uit terugvallen naar mobiel netwerk en andere keer uit wel wifi maar geen internet.

Info:

• Glasvezet 1GB
  • Box 12 als master
  • Eerst bij 3 repeaters van andere merken maar deze vervangen door 3 superwifi 2 na lezen van een tip op dit forum… maar probleem blijft
  • mobiele telefoons: gaat om verschillende iphones en androids
  • Alles zit op laatste software/firmware versie (box 12, superwifi 2 en telefoons)
  • Repeaters geven groen lampje en in topologie te zien en zijn synced
  • superwifi 2 punten staan op verschillende etages- draadloos. Begane grond op meter of 6 van box 12. En de rest op andere etages (betonnen wandene en vloeren)
  • Gebeurd altijd bij verplaatsen en regelmatig ook als ze op een plek blijven
  • al probleemoplosser van kpn gedraaid, alles gereset, nieuwe kanalen laten zoeken etc
  • laptops draaien goed en raken de verbinding niet kwijt
  • wifisignaal is overal sterk (>300mbps)
  • Gebeurd met en zonder intelligent wifi/gebruik sterkste netwerk
  • Gebeurd bij wifi 5 en 6
  • Gebeurd bij 2.4 ghz en 5 ghz 

Heeft iemand een oplossing gevonden? En zo niet wanneer denkt KPN dit opgelost te hebben? (Want zo te zien ben ik niet de enige met dit probleem.)

Beste antwoord door BSpr

De schone lei heb ik eerder al gedaan. En er is geen andere repeater aanwezig. 

Het afdwingen van een kanaalwissel (en weer terug naar aito zetten) lijkt behoorlijke verbtering te brengen. Samsungs werken idg weer normaal. 1 Iphone heeft vandaag nog wat hikjes waarbij hij wifi verliest. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 5, 2025

Zou het helpen als ik de kanalen van router en repeaters handmatig  op het zelfde kanaal zet? Of juist zorgen dat ze verschillende wifi kanalen gebruiken. Zie dat 2.4ghz verschillend kanaal gebruikt maar dat 5ghz dezelfde gebruikt. Leverd dat conflicten op?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 5, 2025

Beste ​@BSpr de wifikanalen kun je het beste gewoon op AUTO laten staan, dat werkt in de praktijk het beste.

Je zou binnen je mobiel de netwerkinstellingen eens kunnen resetten en dan opnieuw opstarten.

Met di.e reset worden, wifi, Bluetooth en Mobiel 4G/5G teruggezet naar hun uitgangspositie en moet het weer goed werken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 5, 2025

Bij alle telefoons ook al gedaan… geen verschil en soms alleen tijdelijk :-(

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@BSpr. Welkom op de KPN Community! Je hebt al mooi op een rijtje gezet wat je in huis hebt en wat je zoal al geprobeerd hebt om het beschreven probleem op te lossen. Lastig dat je daar al maanden last van hebt. 

Eigenlijk kan ik je maar één advies geven en dat is een schone installatie doen van de Experia Box samen met je SuperWifi versterkers. Het is daarbij van belang dat je de SuperWifi punten voor minimaal 30 minuten bekabeld aangesloten houdt op de Experia Box na de reset. Zo kunnen ze een volledige configuratie ontvangen. En je zou na deze schone installatie eens kunnen overwegen om de versterkers op een andere plek neer te zetten. Mogelijk geeft dat andere resultaten. 

En wat ook nog een rol kan spelen in je netwerk is eigen/ander netwerkapparatuur. Je hebt je repeaters vervangen voor SuperWifi punten geef je aan, maar heb je misschien nog een eigen router aangesloten? Of heb je (managed) switches in gebruik? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • March 6, 2025

De schone lei heb ik eerder al gedaan. En er is geen andere repeater aanwezig. 

Het afdwingen van een kanaalwissel (en weer terug naar aito zetten) lijkt behoorlijke verbtering te brengen. Samsungs werken idg weer normaal. 1 Iphone heeft vandaag nog wat hikjes waarbij hij wifi verliest. 

• Topper
  • March 7, 2025

Dit komt vrijwel exact overeen met mijn problemen sinds de box 12 modem update van afgelopen weekend. Is er al een oplossing?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Het modem zelf het juiste Wifi-kanaal laten kiezen heeft altijd de voorkeur ​@BSpr. Modem zijn daar tegenwoordig heel slim in (en worden daarin nog slimmer) om telkens het kanaal te kiezen met de minste ruis. Mooi dat het in ieder geval voor je Samsung telefoons de oplossing lijkt te zijn. 

Hoi ​@Hans08. Heb je ook (zwarte) SuperWifi 2 versterkers zoals BSpr? Het advies blijft om een schone installatie te doen van je KPN apparatuur als je problemen hebt na een update. Hoe je dat lees je in mijn eerste reactie. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 7, 2025

Ik heb hem ook terug gezet naar auto. En toen koos hij een minder druk kanaal boven het kanaal waar hij eerst op stond (ook met auto). Ik heb de router en repeater zo alleen maar opnieuw laten kiezen.