Skip to main content

Hallo,

Een tip voor KPN. 
Ik ben per vandaag overgestapt van Ziggo naar KPN glasvezel. Installatie pakket was er ruim op tijd. Vandaag boekje opengeslagen en na belletje met klantenservice blijkt dat ik het internet modem helemaal niet zelf kan installeren. Er is namelijk geen NT kastje op de glasvezel wandcontactdoos. Zou beter zijn als KPN dat vooraf checkt bij nieuwe klanten en ook duidelijk aangeeft in de welkom box. Nu komt de monteur wel maar pas later dan mijn abonnement ingaat.  Helaas.

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board


 

 

Die NT wil KPN graag laten toebehoren aan https://www.kpnnetwerk.nl/ Helemaal als het gaat om een nieuwe onlangs aangelegde glasvezel. Dan is het GPON technologie en moet er iemand een code in die NT programmeren. Ze hebben geen methode zoals bij mobiel dat dat met (e)SIMkaart o.i.d. gaat. Het is niet zo als bij Ziggo, die zijn in principe 1 geheel. Bij KPN kan het zo zijn dat ze het netwerk verhuren aan een andere provider b.v. BudgetThuis, maar dus ook aan zichzelf. De modemrouter is van het provider onderdeel wat in de volksmond ‘KPN’ is.


@tmoesel Beetje warrig verhaal en niet echt een antwoord op de post.

@PhilipPenn Als ik er vanuit ga dat u al een glasvezelaansluiting in huis had, dan is dit inderdaad mis gegaan bij KPN. Er had ook een monteur moeten worden ingepland voor het plaatsen van die NT (glasvezelkastje).

Nu is het tussen KPN en Ziggo wel zo dat bij gebruik van de overstapservice, de Ziggo diensten in werkelijkheid pas stoppen als de KPN aansluiting echt werkt en geactiveerd is. In uw geval dan als de KPN monteur is geweest.

Zit u nu werkelijk al zonder Ziggo signaal?


@Ward_ 

Dank voor je reactie. Ik heb inderdaad nog Ziggo signaal gelukkig. De monteur komt vanmiddag dus hoop ik daarna gebruik te kunnen maken van de diensten van KPN.

Wat ik me nu wel afvraag is of deze monteur wel zo’n NT kastje bij zich heeft. Weet jij dat misschien ?

Dank en groet

 

 

 


Hallo @PhilipPenn , alleen een gecertificeerde KPN-monteur mag de eerder genoemde NT-kast monteren en heeft deze dan ook bij zich.

Omdat dit geen DHZ-klus is, wordt de NT-kast niet met het installatie-pakket meegestuurd.

 


@Ward_

Dank voor je reactie. Ik heb inderdaad nog Ziggo signaal gelukkig. De monteur komt vanmiddag dus hoop ik daarna gebruik te kunnen maken van de diensten van KPN.

Wat ik me nu wel afvraag is of deze monteur wel zo’n NT kastje bij zich heeft. Weet jij dat misschien ?

Dank en groet

 

 

 

Zoals @JanD al aangeeft: de KPN monteur of KPN Netwerk NL plaatst het NT kastje en heeft deze dus bij zich. In jouw geval de KPN monteur.


@JanD 

@Ward_ 

Dank voor de reacties.

Het zal wel lukken vanmiddag dan.
 

Blijft mijn kritiek wel staan dat KPN zelf de nieuwe klant duidelijker hierover kan informeren, bijv. in de welkomstmails of het boekje in het pakket.  Maar goed, dat gaat buiten dit forum. 

Groeten,

P


@tmoesel Beetje warrig verhaal en niet echt een antwoord op de post.

Volgens mij stelt PhilipPenn helemaal niet expliciet een vraag, maar hij doet een medeling. En zo te lezen had de klantenservice het al geregeld. Ik snap wel dat je niet veel kan met tip van PhilipPenn.

@PhilipPenn Heb je u werkend KPN internet? En met wat voor merk en type NT?


@tmoesel 

Ja het werkt inmiddels. In vergelijking met Ziggo (snelheid internet en TV signaal) lijkt het ook iets beter.

Geen idee wat voor merk / type NT erop zit. Staat er niet op. Kastje is egaal wit met drie lampjes erop. 

Mijn eerste post was eigenlijk op aanraden van de klantenservice, in de hoop dat iemand bij KPN zou meelezen en zou meenemen voor verbetering bij communicatie.


Maar goed, ik heb ook wel degelijk wat gehad aan de reacties van @Ward_  en @JanD 

Groeten 

 

 

 


Gelukkig dat het werkt, want als je wat langer op dit forum actief bent dan zie je nog al wat (voorspelbare) patronen. Zie ook b.v.

In jouw geval is het standaard bestaand AON glasvezel, dat leidt ik af uit de kleur van het NT kastje. Als je hebt toegekeken hoe die monteur dat aansluiten deed, heb je misschien gezien dat een kind dat ook wel kan. Maar KPN stuurt die NT-kastjes niet op, je moet wachten totdat er een medewerker beschikbaar is die dat bij jouw thuis komt doen. Rond de feestdagen werken ze niet, dus dan komt er ook niemand.

Die klantenservice waar jij mee gesproken hebt, gaat niet over de glasvezelkabel en het NT-kastje. Het is eigenlijk afschepen wat ze doen. Het is kennelijk een planningsprobleem en dit forum is oorspronkelijk bedoeld voor dat klanten die elkaar onderling helpen. Maar klanten kunnen de planningsproblemen van KPN niet oplossen. Wel kunnen ze melden dat je zelf die NT wel kan aansluiten, maar dan is er wel weer een andere klant die dan zegt dat dat niet mag.


De NT wordt geplaatst door:

1) KPN Netwerk NL tijdens het invoeren van de kabel mits KPN als provider vooraf dat heeft aangevraagd (met een order dus)

 

2) Door de monteur van de provider KPN als de aansluiting in huis al gedaan is door KPN Netwerk NL en de bewoner dus later pas beslist om naar glasvezel over te stappen.

In dit geval speelde het laatste en dus is de klantenservice van KPN als provider wel degelijk degene die gaat over het NT kastje.

 

Er is geen probleem qua planning maar qua communicatie. De klant dient eigenlijk bij de bestelling al te horen dat er een monteur moet komen en dat die monteur het NT kastje meeneemt en plaatst. Dat lijkt niet goed te gaan in communicatie en dat ga ik wel degelijk doorgeven, ook al werk ik niet bij de provider.

 

.


Het lijkt wel of het niet tot KPN wil doordringen dat het ook een mogelijkheid zou zijn om dat NT kastje gewoon met de router mee te sturen. Uit het eerste bericht lees ik dat TS er eigenlijk van uitging dat ie de spullen zelf wel kon aansluiten, logischerwijs op moment dat zijn abo inging. Als de NTU ook gewoon bij het pakket zit, zijn er ook geen vragen over het ontbreken ervan en hoeft de klantenservice KPN ook niet soort van aan de schandpaal te nagelen (namelijk dat de communicatie bij KPN niet op orde is). Dat een andere KPN Medewerker daar dan weer tegenaan gaat/wil communiceren klinkt weinig veelbelovend KPN kennende. Doet me altijd weer denken aan Hoveniersbedrijf Meeuwissen.


Dat heeft KPN jaren lang gedaan en daar zijn ze een paar jaar geleden mee gestopt om twee redenen:

1) logistiek. Er zijn in Nederland drie verschillende FTUs van Reggefiber in gebruik in woningen. Elke FTU vergt een andere NT. Basis is de administratie van Reggefiber die niet altijd klopte. Maar ook in de logistiek ging het regelmatig mis en dan was er een verkeerde NT bij de klant.

2) Veel klanten besloten zelf de NT te plaatsen. Dat gaat vaak goed maar ook vaak niet. Zo niet, dan heb je Reggefiber nodig om de connector opnieuw op de vezel te lassen en dat kost geld en tijd.

 

Ik verdedig het besluit niet maar geef alleen de feiten weer.

NB: voor Reggefiber kan je ook KPN Netwerk NL lezen tegenwoordig.


En nu gaat het niet mis met die NT's want die monteur heeft ze wel alle drie bij zich neem ik aan, maar ik bespeur nu een trend in het fout gaan van het inplannen van die monteur, ik was er ook slachtoffer van en bij mij was de verlatende provider wel afgesloten.

Dus nog wat dingetjes fijn slijpen en optimaliseren.😉😁


Zo’n vermoeden had ik al ja, dat de administratie van de bestande FTU’s niet goed genoeg is en dan wordt het niet algemeen haalbaar. Maar dan nog steeds kan de optie worden geboden in het bestelprocess. Desnoods door een foto te eisen van de FTU (allemaal optioneel voor nieuwe klanten die zelfinstallatie willen). Het geheel kan dan hopelijk nog steeds sneller/flexibler/goedkoper dan zoals nu waar het ook niet gegarandeerd onder alle omstandigheden altijd goed gaat.

Kwa punt 2, ik weet niet wat de successrate is onder de zelfplaatsers was. Zo te lezen is het ‘vaak’ / ‘vaak niet’, wat dan 50/50 zou zijn, dat lijkt me niet erg realistisch. Hoeveel RJ45 connectoren duwen mensen dan wel niet kapot?  Als klanten (mensen in het algemeen) wat voor spullen dan ook door verkeerd gebruik kapot maken, kost het geld om te repareren. Ik vindt niet dat KPN klanten in zo’n geval hoeft te behoeden kwa kosten, maar goed mijn mening.


Toevallig vandaag een kpn glasvezel abonnement besteld.
Het is dat ik hier nu dit forum aan het lezen ben, anders had ik hetzelfde probleem gehad, ik verwacht als ik een dhz pakket bestel, dat ik alles zelf kan aansluiten. maar NT kastje ontbreekt dus.

Het zou fijn zijn als kpn op het bestelformulier een vraag zou zetten, of er een NT kastje nodig is.
bij het bestelformulier is alleen een monteur aan te vragen voor 75 euro. 


 

 


Dan gaat er iets anders mis. Bij de bestelling van glasvezel is een monteur verplicht en kosteloos. Juist vanwege die NT plaatsing.

Ik zou bijna denken dat er bij @Flippie_78 geen glasvezel maar VDSL is besteld?


bedankt voor je reactie, is echt glasvezel 500mb, dat wordt niet op vdsl geleverd :)

 


Bij de bestelling van glasvezel is een monteur verplicht ...

Met de laatste FTU (TK01) is dat toch niet meer zo?

 


die heb ik inderdaad!


Toevallig vandaag een kpn glasvezel abonnement besteld.
Het is dat ik hier nu dit forum aan het lezen ben, anders had ik hetzelfde probleem gehad, ik verwacht als ik een dhz pakket bestel, dat ik alles zelf kan aansluiten. maar NT kastje ontbreekt dus.

Het zou fijn zijn als kpn op het bestelformulier een vraag zou zetten, of er een NT kastje nodig is.
bij het bestelformulier is alleen een monteur aan te vragen voor 75 euro. 


 

 

je moet gewoon even bellen en uitleggen ik had dat ook er was hier wel een FTU maar geen NT . dit is kostenloos door een monteurt geplaatst die lijn heeft opgeleverd  .binnen 24 uur had ik een monteur 


die heb ik inderdaad!

Dan zou je de NTU gewoon per post kunnen ontvangen en die kan je er dan eenvoudig overheen schuiven.

 


die heb ik inderdaad!

Dan zou je de NTU gewoon per post kunnen ontvangen en die kan je er dan eenvoudig overheen schuiven.

 

doen ze niet ! er moet verplicht en monteur bij komen. was hier ook de NT zat er binnen  5 min op . en 10 min later was ik online 


@wjb Ik ben het van harte met je eens want deze FTU is juist zo ontworpen dat het doe-het-zelf kan zijn. Inclusief de bijpasssende NT (wat overigens tegenwoordig een zwarte Genexis is die er iets anders uitziet).

Helaas denkt KPN er zelf anders over en blijft het niet toegestaan om het zelf te doen.

 

Nieuwe NT voor niet GPON:

 

 


@wjb Ik ben het van harte met je eens want deze FTU is juist zo ontworpen dat het doe-het-zelf kan zijn. Inclusief de bijpasssende NT (wat overigens tegenwoordig een zwarte Genexis is die er iets anders uitziet).

Helaas denkt KPN er zelf anders over en blijft het niet toegestaan om het zelf te doen.

 

Nieuwe NT voor niet GPON:

 

 

ik heb een witte  Genexis daar van zij de monteur dat het de nieuwste is  witte kap met grijs basis type2 zo als in het flimpje  hangt er net een paar weken 

 

 


zou zeggen dat het vrij nieuw moet zijn, het is vandaag door kpnnetwerk aangesloten :)