Skip to main content

Hallo, ik ben onlangs verhuisd en heb een abonnement op glasvezelinternet van KPN.
Het glasvezelaansluitpunt bevindt zich vlakbij de hoofdingang (waar alle meterkasten staan) en tijdens het opzetten van de internetverbinding heb ik mijn modem dichtbij de glasvezelaansluitunit geplaatst. Hoe kan ik het modem naar de woonkamer verplaatsen?

Er is een Coax-connector in de woonkamer, 1e verdieping en op de Zolder (zie afbeelding hieronder), maar geen RJ 45-connector. Ik weet niet of het vervangen van de coax connector naar RJ 45 connector in de woonkamer mijn probleem oplost aangezien ik niet zeker weet welke aansluiting loopt van de meterkast naar de coax connector in de woonkamer, 1e verdieping en zolder.


Zal ik hebben
optie 1: koop gewoon een coaxiaal naar RJ 45 kabel en sluit deze aan op de modem in de woonkamer
optie 2: moet ik de coaxconnector vervangen door een RJ 45-connector en vervolgens het modem aansluiten?

Ik heb gekozen voor een abonnement van 1 Gbit/s en weet niet zeker of het kiezen van optie 1 in plaats van optie 2 invloed heeft op de internetsnelheid.

Ik heb ook 2 super wifi-extenders gekocht, maar die zijn pas geïnstalleerd als ik de modem naar de woonkamer verplaats.

 

 

Wat een ongelooflijk onhandige plek voor die glasvezel punten in een appartementencomplex. ( @Ward_ )

Welke oetepetoet is daarmee akkoord gegaan?

Er zal toch echt een utp kabel vanaf het glasvezelpunt naar het appartement moeten. In het appartement kan daar dan het modem (experiabox/ box12) op.

Die coax ( foto) vergeten we, dat is uitsluitend Ziggo. 

Optie 1 is technisch onmogelijk. 

Optie 2 kan alleen als ook de kabel in de muur wordt vervangen. Zie:

Loopt de coax kabel vanuit de meterkast door een buis naar dat aansluitpunt op de foto? Dan kan je een lokale installateur of kpn monteur de coax laten vervangen door utp. Die kabel aansluiting in de muur gaat er dan uit en wordt er een met RJ45 aansluiting. 


Volgens mij kun je in geval van een verhuizing een een monteur-afspraak maken bij de KPN. Op hun website (https://www.kpn.com/service/monteur.htm)  staat het volgende:

Ben je een nieuwe klant, ga je verhuizen of ga je een glasvezelaansluiting gebruiken? We controleren dan altijd eerst of je op jouw adres zelf kunt aansluiten.

Kan dit niet? Dan sturen we een monteur. Onze monteur helpt met het aansluiten van het modem. De monteur sluit 1 tv-ontvanger, 1 vaste telefoon, 1 pc of tablet en tot 15 meter kabel aan met aandacht op veiligheid en techniek. Zijn er extra wensen, bijvoorbeeld het wegwerken van een kabel of het aansluiten van extra apparatuur of producten (extra kabellengte, superwifi, switch, kabelgoot etc.) dan geven we graag advies met de hierbij behorende kosten. 


Wat een ongelooflijk onhandige plek voor die glasvezel punten in een appartementencomplex. ( @Ward_ )

Welke oetepetoet is daarmee akkoord gegaan?

Er zal toch echt een utp kabel vanaf het glasvezelpunt naar het appartement moeten. In het appartement kan daar dan het modem (experiabox/ box12) op.

Die coax ( foto) vergeten we, dat is uitsluitend Ziggo. 

Optie 1 is technisch onmogelijk. 

Optie 2 kan alleen als ook de kabel in de muur wordt vervangen. Zie:

Loopt de coax kabel vanuit de meterkast door een buis naar dat aansluitpunt op de foto? Dan kan je een lokale installateur of kpn monteur de coax laten vervangen door utp. Die kabel aansluiting in de muur gaat er dan uit en wordt er een met RJ45 aansluiting. 

Dank voor de tag :-)

 

Maar met deze informatie kan je niet meteen zeggen of dit een foute locatie is. De eis is dat er een kabel van meterkast naar appartement moet lopen/getrokken/gelegd worden. Met de info die we hier krijgen kan ik dat niet voldoende beoordelen.

In elk geval zal er een KPN-monteur bij moeten komen want als die ook van mening is dat deze FTU locatie niet voldoet, dan is hij/zij de enige die een verplaatsing kan aanvragen.


Hi @M. Shah! Ik wil graag een monteur voor je inplannen. Wel is het zo dat ik in dat geval lastig is het tijdstip en de datum te overleggen. Dus misschien is het om die reden handiger 0800-0402 te bellen en het op die manier in te plannen. 

Lukt het op die manier niet, of heb je over het algemeen goed tijd om de monteur te ontvangen, laat het dan hier weten. Vul dan ook je profiel in. En ik plan de monteur voor je in op een tijdstip in de nabije toekomst. 

Ik hoor het graag van je. 🙂


Hi @M. Shah! Ik heb hier nog geen reactie van je gezien. Is alles nog gelukt of is er verder nog hulp bij nodig?


Hoi @Bram_ ,

De dingen zijn nog steeds hetzelfde en ik beheer het gewoon zoals het is. Sorry voor deze vertraagde reactie.

Nu heb ik een aantal apparaten (waarvoor internet vereist is) op zolder toegevoegd, maar ik krijg geen internet.
Ik heb mijn profiel bijgewerkt. Kunt u alstublieft hulp regelen?


Hi @M. Shah! De vertraging  zou je dan eerst je profiel nog willen invullen? Ik heb zonder een ingevuld profiel geen toegang tot je gegevens. 


Hi @Bram van KPN 

Ik heb minstens 2-3 keer geprobeerd mijn profiel in te vullen en op te slaan, maar als ik opnieuw bezoek, zijn alle gegevens verdwenen. Ik weet niet zeker waarom de gegevens niet blijven nadat ze zijn opgeslagen. Kunt u, indien mogelijk, uw werk-e-mailadres delen waar ik contact met u kan opnemen?

Ik wil ook graag melden dat ik een paar weken geleden de Super-Wifi 2 (2 stuks) heb geconfigureerd en nu internettoegang op zolder kan krijgen. Hoewel de snelheden soms niet zo geweldig zijn, is het beheersbaar.

Ik bedacht ook dat als ik ethernetkabels met RJ45-connector aan de muur wil hebben, dat wil zeggen ter vervanging van de bestaande coaxkabels en connectoren uit de muur, dit een kabelwissel vanuit de meterkast nodig zou hebben. Niet meteen, maar ik zou graag willen weten hoeveel dit zou kosten? De reden dat ik het vraag is omdat ik graag televisie (in de woonkamer) en pc (op zolder) wil aansluiten via ethernetkabel in plaats van Wi-Fi om maximale snelheden te krijgen (andere apparaten zijn goed te gebruiken met Super-WiFi).

Dus als u mij kunt laten weten of KPN of een bedrijf dat bekabelingsdiensten levert, kan ik op basis van kostenramingen een besluit nemen over de vervolgstappen.


@M. Shah Zonder nieuwe kabels te trekken kan je met MOKA adapters jouw coax kabels gebruiken

https://www.hirschmann-multimedia.com/nl/assortiment/e-tail/internet/internet-over-coax-adapters/ia1g-usb-onl-695021291/groups/g+c+a+nr+view

 


@M. Shah wat u wilt is extra werkzaamheden door een service monteur laten uitvoeren dat noemt kpn 'extra meerwerk' hier staat een overzicht wat de kpn monteur voor u kan betekenen.

https://www.kpn.com/service/monteur/meerwerk-monteurs-en-materiaalkosten

Hier komt ook de 70,- monteur service kosten nog bij overheen. (voorrijkosten en de 1e 45minuten onderzoek kosten)

Hopelijk heeft u hiermee meer duidelijkheid?Succes!

 


Een monteur kan dat inderdaad doen als meerwerk zoals Steve al noemt, op de link die hij geeft worden de kosten voor de werkzaamheden uitgelegd.

Zonder gegevens kunnen we hier helaas niets. Dan is het het beste om ons te bellen op 0800-0402, zodat een collega direct een afspraak met jou kan maken. Dat is de snelste weg, en dan weet je ook direct dat de afspraak gelegen is.


Reageer