Skip to main content

Vanmorgen kreeg ik een email van KPN dat mijn modem op 16-9 voorzien zal worden van nieuwe firmware en daarna zou beschikken over een nieuw ip adres.

Betekent dat dat ik het modem en mijn netwerk daarna via een ander extern IP adres zal moeten benaderen?

Kan ik daarmee ook nog problemen verwachten met toegang tot diverse sites, inloggen van mijn NAS via quick connect, en andere zaken waarbij wellicht in het verleden mijn IP adres gebruikt/gekoppeld?

Kan ik ook nog problemen verwachten met mijn VPN verbinding naar mijn werk, omdat mijn computer IP adres wellicht niet herkend wordt of iets dergelijks?

Zijn er zaken die ik vooraf nog moet doen voor de zekerheid? Ik zal in ieder geval een backup maken van mijn modem instellingen….

Hallo @bnwgraaf 

 

Ja, als je een nieuw extern IP adres krijgt zal je die moeten gaan gebruiken i.p.v. het oude om van buitenaf verbinding te maken met je netwerk.

 

Of Quickconnect blijft werken zou ik niet weten, als het vanuit de NAS geïnitieerd wordt zou het moeten blijven werken lijkt mij, zo niet dan zal je je op de NAS opnieuw moeten aanmelden bij Quick connect.

Als er andere diensten zijn waar jij je ip-adres gekoppeld hebt zal je die ook moeten wijzigen.

Indien je veel diensten hebt gekoppeld met je ip-adres zou je beter DDNS kunnen gaan gebruiken, dan kan je voortaan via een hostnaam i.p.v. ip-adres verbinden, als het ip-adres dan ooit nog een keer wijzigt dan hoef je dat nog maar op 1 plek te wijzigen.

 

Bij sommige VPN servers kan je i.d.d. instellen dat alleen een bepaald ip-adres mag inloggen op een account, dat zou je dan op je werk moeten navragen of ze van die mogelijkheid gebruik van maken.

 

En i.d.d. even een backup maken van je modem instellingen.


Hallo @bnwgraaf 

 

Ja, als je een nieuw extern IP adres krijgt zal je die moeten gaan gebruiken i.p.v. het oude om van buitenaf verbinding te maken met je netwerk.

 

Of Quickconnect blijft werken zou ik niet weten, als het vanuit de NAS geïnitieerd wordt zou het moeten blijven werken lijkt mij, zo niet dan zal je je op de NAS opnieuw moeten aanmelden bij Quick connect.

Als er andere diensten zijn waar jij je ip-adres gekoppeld hebt zal je die ook moeten wijzigen.

Indien je veel diensten hebt gekoppeld met je ip-adres zou je beter DDNS kunnen gaan gebruiken, dan kan je voortaan via een hostnaam i.p.v. ip-adres verbinden, als het ip-adres dan ooit nog een keer wijzigt dan hoef je dat nog maar op 1 plek te wijzigen.

 

Bij sommige VPN servers kan je i.d.d. instellen dat alleen een bepaald ip-adres mag inloggen op een account, dat zou je dan op je werk moeten navragen of ze van die mogelijkheid gebruik van maken.

 

En i.d.d. even een backup maken van je modem instellingen.

Dank je voor je antwoord.

Vermoedelijk zal ik  niet tegen heel veel dingen aanlopen en kan ik zelf de meeste dingen waarschijnlijk wel opgelost krijgen.

Maar beetje rare actie vind ik het wel. Firmware update okay, maar waarom IP adres wijzigen?


Het wijzigen van het ip-adres zal denk ik te maken hebben met het verschil tussen Telfort en KPN verbindingen, bij Telfort kreeg je via DHCP een ip-adres en bij KPN via PPPoE, dat zal niet op dezelfde netwerkrange mogelijk zijn.


Quickconnect blijft gewoon werken en ook met die VPN verbinding naar jouw werk verwacht ik geen problemen.

Ik ben niet zo'n fan van quickconnect want daarmee zit er toch een server tussen de cliënt en de NAS en alle communicatie loopt via die server.

Je kunt beter gebruik maken van de ddns service die Synology jou biedt en een "JOUWNAS".synology.me adres gebruiken om met jouw NAS te verbinden.


Het wijzigen van het ip-adres zal denk ik te maken hebben met het verschil tussen Telfort en KPN verbindingen, bij Telfort kreeg je via DHCP een ip-adres en bij KPN via PPPoE, dat zal niet op dezelfde netwerkrange mogelijk zijn.

Dit is de spijker op de kop inderdaad, met deze update zal je technisch van het Telfort netwerk naar het KPN netwerk overgezet worden. Naast wat GeSp al noemt zal je ook over gaan van VLAN34 naar VLAN6. Bij de update horen de instellingen van de Experia Box meegenomen te worden, als het modem een reset krijgt gaan ze wel verloren. Je kunt een back-up maken van de instellingen, als het goed is zal je die niet nodig hebben @bnwgraaf.

Als ik het goed lees hebben wjb en GeSp je andere vragen ook al beantwoord. Is het daarmee allemaal duidelijk? Als we je er meer over kunnen vertellen horen we het graag.


Ja, mijn vragen zijn beantwoord.

Inmiddels is de update gedaan en is mijn externe IP adres inderdaad gewijzigd. Ik had wat snelkoppelingen die even opnieuw moesten worden ingesteld, voor de rest nog niets gemerkt.

ddns optie in plaats van Quick Connect voor verbinding met mijn Synology NAS ga ik ook eens induiken, dus bedankt voor de tip.


Het nadeel van DDNS gebruiken t.o.v. QuickConnect is dat je dan allerlei poorten moet gaan openzetten (forwarden) in de ExperiaBox. Het verkeer naar je NAS loopt dan niet langer via een Synology server en het is iets sneller, maar je bent wel weer gevoeliger voor aanvallen vanuit het internet.


Begrijp ik nu goed dat wanneer je na de upgrade een harde reset doet de instellingen weer terug staan op de Telfort instellingen? Dus wanneer ik een harde reset doe dan gaat hij weer naar de VLAN34 instellingen?

Ik krijg mijn update aankomende nacht en ik was van plan daarna een harde reset te doen. Maar dat is niet zo slim dus? of kan dat wel?

quote:

“Dit is de spijker op de kop inderdaad, met deze update zal je technisch van het Telfort netwerk naar het KPN netwerk overgezet worden. Naast wat GeSp al noemt zal je ook over gaan van VLAN34 naar VLAN6. Bij de update horen de instellingen van de Experia Box meegenomen te worden, als het modem een reset krijgt gaan ze wel verloren


Nee @Rene_1967, die instellingen blijven. De VLAN zit namelijk vast in de firmware van de Experia Box, dat is geen losse aanpasbare instelling. Zodra het modem (en de verbinding) over zijn naar de instellingen van VLAN6, blijven ze daar ook op. Bij de instellingen die vervallen bij een reset moet je denken aan poorten die zijn open gezet en dat soort dingen.