Skip to main content

Vraagje hoe komt het dat de wifi versterkers volgens mij heten ze super  wifi punten zo op het sigaal van DCF77 stoort bij mij ouders thuis zijn radio grafische klokken haast onbruikbaar om dat DCF77 slecht door komt zelf heb ik geen WiFi versterkers van kpn alleen en modem en gaat het wel goed met de ontvangst DCF77 zend de tijd en datum uit vanuit mainflingen in Duitsland via de langegolf op 77.5 KHz 

Die frequenties liggen heel ver uit elkaar dus in theorie zou dat niet zo mogen zijn.
De DCF is veel lager, dus ook de harmonische van de wifi spelen niet mee.

Waar ik eerder aan denk, ontsnapte DSL signalen, kan dat ? Is er een DSL ( “telefoon”lijn ) verbinding.

Daar bij kan er van alles de signalen de DCF overstemmen, schakelende voedingen zitten overal in tegenwoordig.


Ik barst van de DCF-apparaten in huis maar heb nergens last van met mijn V10 en SuperWifi#2

 


Kan het zijn dat er sprake is van ‘hard en gewapend’ beton in de buurt van de DCF apparaten? Ikzelf heb ook zo’n klok, moet ‘m met wisseling zomer- en wintertijd in de vensterbank plaatsen, wil ie een uur erbij of eraf doen. 

Lijkt mij heel erg stug dat een modem of de wifi punten dit veroorzaakt, aangezien het vermogen zeer laag is en in een ander frequentie gebied zit. 


De kans is zeer groot dat het een voeding in of van een apparaat op deze frequentie stoort.

Ik weet niet of je dit realtime kunt testen, maar één voor één de stekkers uit het stopcontact halen is de beste manier om de stoorzender te vinden.

In het ergste geval is het een voeding van een buur, dan wordt de zoektoch wat moeilijker.

Als de klok direct goed werkt wanneer een WiFi Versterker uit het stopcontact gehaald wordt, dan zal deze vervangen moeten worden.
Het is dus niet de frequentie waarop de WiFi versterker uitzendt, maar  mogelijk de voeding die deze storing uitzendt.


Met een goede SDR ontvanger zou dit ook eventueel te testen zijn, het spectrum zou er dan mogelijk zo uit moeten zien:
 

 


De kans is zeer groot dat het een voeding in of van een apparaat op deze frequentie stoort.

Ik weet niet of je dit realtime kunt testen, maar één voor één de stekkers uit het stopcontact halen is de beste manier om de stoorzender te vinden.

In het ergste geval is het een voeding van een buur, dan wordt de zoektoch wat moeilijker.

Als de klok direct goed werkt wanneer een WiFi Versterker uit het stopcontact gehaald wordt, dan zal deze vervangen moeten worden.
Het is dus niet de frequentie waarop de WiFi versterker uitzendt, maar  mogelijk de voeding die deze storing uitzendt.


Met een goede SDR ontvanger zou dit ook eventueel te testen zijn, het spectrum zou er dan mogelijk zo uit moeten zien:
 

 

Het probleem is alleen als ik bij mijn ouders ben in mijn eigen huis werkt het wel goed 


Ik barst van de DCF-apparaten in huis maar heb nergens last van met mijn V10 en SuperWifi#2

 

Ik heb er ook en stuk of 3 


Beste @Dragonbeilen, welkom! Leuk dat je de community hebt gevonden! Ik zie dat er een aantal tips en adviezen worden gegeven: kan je daarmee uit de voeten? Er zijn veel meer mensen met bijv. een DCF77 klok in huis en we lezen er erg weinig klachten over. De optie om één voor één de stekkers uit het stopcontact halen lijkt mij ook de beste manier om de stoorzender te vinden. Wellicht eens een middag tijd voor nemen onder het genot van een kopje koffie of thee? Ik hoop dat jullie erachter komen waar het aan ligt!


Het signaal van :
https://nl.wikipedia.org/wiki/DCF77
komt van ver en is best wel zwak en is een totaal andere golflengte cq frequentie ( ivm met wifi ).
Het is zo ongeveer de laagste radio frequentie die er bestaat.

Maar goed, de ontvangers voor DCF77 (de klokken dus ) zijn richting gevoelig qua ontvangst, een 1/4 slag draaien ( om de verticale as :->  ) kan dus veel schelen. Of een andere plek (voor de test).

Een andere ontvanger (radio) voor deze frequentie is bepaald niet gangbaar maar een stoorsignaal zal zws ook hoorbaar zijn met een middengolf radio.
Dus wellicht heb je nog een mooi draagbaar exemplaar liggen ergens, als er ook FM op zit kan dat ook je nood radio zijn.
Die zet je op een lege frequentie ( waar geen andere zender zit ) en dan daarmee langs de verdachte apparaten lopen, dan zal je een ratel horen, ook weer draaien, in de buurt van de klok testen, enzzz.
Nu weet ik uit ervaring dat sommige DCF klokken wel eens raar doen, zo af en toe, zo weinig dat het geen zin heeft (onmogelijk is) om er achter te komen waar dat aan ligt.

Had je mijn eerdere reactie en vraag daarin gezien ?

 


DCF-ontvangers standaard richting het oosten richten, want de zender die voor NL geldt. staat in Duitsland, dit geldt alleen wanneer een ontvanger een keer geen update-signaal ontvangt, voor de rest kun je de ontvangers plaatsen zoals je wilt en gaat de ontvangst 99 van de 100 keer goed via de Lange Golf @KeesYagi 


DCF77

Locatie: Mainflingen, (zuid) Duitsland. 

Als je dus een grote flat tussen jouw huis en zuid Duitsland hebt…. Of de klokken in/op het noord westen hebt…..

Modulatie: AM, frequentie 77,5 kHZ

Wifi is FM en zit op 2,4 en 5 Ghz.

Totaal uitgesloten dat dat stoort op DCF77. 

Zelf heb ik 7 DCF77 klokken en wel 15 wifi netwerken in mijn tent. Alle klokken werken prima.

NOTA BENE. Als de batterijen in een DCF77 klok zwakker worden wordt ook de ontvangst slechter! 

Vaak wil iets draaien van de klok wel helpen. Maar dat kan niet altijd. Zet of hang 'm dan op een andere plek.


Reageer