Skip to main content
Antwoord

Modem vervangen door een met wifi 6?

• May 10, 2025
  • 2 reacties
  • 91 keer bekeken

Ik lees dat KPN tegenwoordig wifi router met wifi 6 standaard uitgeven.

Nu heb ik nog een standaard router welke ik sinds dat ik bij KPN zit (al heel wat jaren nu).

Ik merk aan diverse apparatuur dat deze trager reageren (bel, Domotica etc), en ja ik heb de instellingen hiervan correct en efficiënt staan. 

Is er een mogelijkheid dat ik kosteloos de router kan vervangen?

Beste antwoord door Marlon92

Nee. KPN ruilt niet zomaar een modem om.

En een bel of domotica apparatuur gebruikt geen WiFi 6. Waarschijnlijk gebruikt het nog niet eens WiFi 5. Die apparatuur zit meestal op 2,4 Ghz. WiFi4 dus. Dat is ook snel zat voor zulke apparatuur.Ā 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

2 reacties

• Antwoord
  • May 10, 2025

Nee. KPN ruilt niet zomaar een modem om.

En een bel of domotica apparatuur gebruikt geen WiFi 6. Waarschijnlijk gebruikt het nog niet eens WiFi 5. Die apparatuur zit meestal op 2,4 Ghz. WiFi4 dus. Dat is ook snel zat voor zulke apparatuur.Ā 

• May 10, 2025

En het nadeel van 2,4GHz is dat er maar een beperkt aantal kanalen is, als de buren een extra wifi punt hebben aangezet dan kan dat al problemen geven.

[..]Ā  2,4 Ghz. WiFi4 dus.

Nou, zoals wel vaker staat het protocol los van de frequentie, zoals ik hier zie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi_6

Dat is ook snel zat voor zulke apparatuur.Ā 

Inderdaad, als het goed werkt dan.
Maar snelheid kan 2 dingen betekenen, doorvoer- of reactie snelheid.
Hoeveel kan er maximaal per tijd door de lijn, of hoe lang duurt het voor die paar (1) bitje voor de bel is doorgekomen.