Skip to main content
Antwoord

Moet de Genexis ONT vervangen worden?

• October 15, 2025
  • 12 reacties
  • 171 keer bekeken

Hallo,

Ik heb in mijn woning een Genexis ONT kastje (zie ook de afbeelding).

Dient deze vervangen te worden? Of kan deze blijven zitten.

Hoor het graag.

Beste antwoord door JanD

Beste ​@Jeppie98 , die hoort te blijven zitten, is eigendom van de provider. 

Vervangen of aanpassen is ter beoordeling van de provider. 

12 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 15, 2025

Beste ​@Jeppie98 , die hoort te blijven zitten, is eigendom van de provider. 

Vervangen of aanpassen is ter beoordeling van de provider. 

• October 15, 2025

Waar is de adapter? Het ding heeft stroom nodig.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Jeppie98 en welkom op de community! Leuk dat je hier bent! Ik begrijp dat je je afvraagt of het Genexis ONT-kastje vervangen moet worden. ​@JanD heeft je vraag al heel goed beantwoord, dank je wel, JanD. Het kastje hoeft niet vervangen te worden als het gewoon goed werkt. Het zorgt ervoor dat het glasvezelsignaal wordt omgezet voor je modem. Zolang dat goed gaat, is vervangen niet nodig. 

En heb je inmiddels je stroomadapter van het kastje gevonden? Zonder die werkt het kastje namelijk niet. Misschien heb je nog iets aan dit topic over het aansluiten van glasvezel. 

Wat was precies de reden dat je dit vroeg? Bijvoorbeeld een storing, een verhuizing of iets anders? Dan denken we graag met je mee.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 24, 2025

Goedemiddag,

Ik heb inmiddels de stroomadapter gevonden.

Dient de ethernetkabel vanuit het modem aangesloten te worden op één van de gele aansluitingen van het glasvezel kastje?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 24, 2025

Beste ​@Jeppie98 dit lijkt me een foto van het modem en niet van de glasvezelkast want die heeft maar 1 zo'n poort, meestal rood.

het andere eind van de netwerkkabel moet weer in de rode WAN-poort van de modem.

Welk merk en type modem heb je van KPN, deze lijkt me erg gedateerd, gezien de symbolen tussen poort 2 en 3.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 24, 2025

Beste ​@Jeppie98 dit lijkt me een foto van het modem en niet van de glasvezelkast want die heeft maar 1 zo'n poort, meestal rood.

het andere eind van de netwerkkabel moet weer in de rode WAN-poort van de modem.

Welk merk en type modem heb je van KPN, deze lijkt me erg gedateerd, gezien de symbolen tussen poort 2 en 3.

Dit is een kastje wat al in de woning zat.

Dit kastje (wellicht een oude modem / router) zit naast een andere kastje waar de glasvezel op binnen komt.

Ik krijg een nieuw modem (KPN Box V12 F5359) en ONT (Aansluitpunt Nokia XGS-PON ONT XS-010X-R KPN TY-01) opgestuurd.

• October 24, 2025

Ik krijg een nieuw modem (KPN Box V12 F5359) en ONT (Aansluitpunt Nokia XGS-PON ONT XS-010X-R KPN TY-01) opgestuurd.

Dan hoef je het kastje wat je nu hebt niet meer te gebruiken. Die Nokia komt daarvoor in de plaats. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 24, 2025

Beste ​@Jeppie98  Vraag dan meteen om een gratis installatie-monteur, want dat wordt geen DHX-klusje.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Wat goed dat je de stroomadapter hebt gevonden!

Dient de ethernetkabel vanuit het modem aangesloten te worden op één van de gele aansluitingen van het glasvezel kastje?

Misschien dat ​@Ik_Combineer een antwoord heeft op deze vraag?

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 27, 2025

Misschien dat ​@Ik_Combineer een antwoord heeft op deze vraag?

Waarschijnlijk, maar dat antwoord zal even op gewacht moeten worden (tot eind november 😎)

Ik_Combineer is een aantal dagen geleden op vakantie gegaan.

Eén van de andere monteur(s) ?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 27, 2025

Wellicht kan ​@joey92 deze vraag beantwoorden!

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 27, 2025

de Volledige NT (Genexis) die er nu op zit moet in zijn geheel eraf en daarvoor in de plaatst komt de nieuwe Nokia ONT.

deze oude die er nu op zit gaat niet werken. is nog van een oude provider geweest.

bovenop zitten 2 ontgrendel lipjes die je moet indrukken om het geheel naar boven te kunnen schuiven.