Skip to main content
Beantwoord

Moet er in de wijkcentrale iets gebeuren bij een overstap van Odido naar KPN?

• November 14, 2025
  • 18 reacties
  • 344 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Vandaag zou ik overstappen van Odido glasvezel naar Kpn glasvezel. Beide via hetzelfde glaspoort/kpn netwerk.

Ik krijg om 09:00 een sms dat ik mijn apparatuur van Kpn kan aansluiten, en merk ook dat de Odido verbinding het niet meer doet. Ik had een eigen ONT maar uit ervaring weet ik dat bij een overstap de standaard ONT glasvezel aansluitpunt weer even geplaatst moet worden

Deze gaf dan ook netjes de groene connection led weer, wat aan gaf dat de glasvezel verbinding ok was.

Echter blijft de groene internet led op het modem knipperen, en krijg ik geen internet verbinding.

Na telefonisch contact met de klantenservice krijg ik te horen dat er in de wijkcentrale omgepatcht moet worden en dat dat maandag ( over 3 dagen..) pas kan gebeuren.

Ik dacht dat op hetzelfde XGS-Pon netwerk, niet omgepacht hoeft worden? Heb ik ook nog nooit meegemaakt..

Ten tweede, waarom gebeurd dit niet op de dag van overstap want die is al een tijdje bekend, en nu zit ik dus 3 dagen zonder internet, televisie en vaste telefoon!

Ik hoop dat iemand meer weet over in ieder geval de noodzaak van dat patchen..

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Marc_H 

In jouw situatie moet er inderdaad een monteur naar de wijkcentrale (POP), om jouw te patchen (aansluiten) op KPN, een monteur van Odido heeft zijn patch inmiddels al losgekoppeld op je glasvezelverbinding, waardoor je daar geen gebruik meer van kan maken.

Daarnaast heeft Odido in veel wijkcentrales (POP’s) zijn eigen apparatuur hangen, wat dus los staat van de apparatuur van KPN.

Omdat het signaal over dezelfde glasvezelverbinding naar je woning gaat, moet eerst Odido worden losgekoppeld van deze verbinding (wat reeds gebeurd is), en vervolgens moet de patch van KPN weer worden gekoppeld aan jouw glasvezelverbinding.

Het is dus niet mogelijk, dat twee providers tegelijkertijd gebruik kunnen maken van jouw glasvezelverbinding, waardoor er altijd een korte overgang (zonder internet verbinding) is bij het overstappen van provider.

Het kan zijn dat er in jouw regio geen monteur beschikbaar is, om je vandaag te kunnen aansluiten, waardoor het op zijn vroegst aankomende maandag kan.
Maar er zijn gevallen bekend, waar het toch alsnog op dezelfde dag gebeurd, aangezien een KPN monteur dit even tussendoor kan doen, maar dit is absoluut géén garantie!!

18 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 14, 2025

Beste ​@Marc_H als je van de overstapservice gebruik hebt gemaakt, zou je bij je oude provider internet moeten behouden tot het moment dat KPN het overneemt.

Als KPN het overgenomen heeft krijg je daar een SMS en/of mail van en kun je de modem /router van KPN aansluiten. Wacht totdat dat goed werkt en vervang dan pas de KPN router door je eigen apparatuur.

Haal eventueel de glasvezelkast minimaal 2 minuten van de stroom en herstart dan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 14, 2025

@JanD 

Ik heb gewoon van de overstap service gebruik gemaakt, en om 07:00 stopte de Odido verbinding waarna ik om 09:00 de sms van Kpn kreeg om mijn apparatuur aan te sluiten.

Maar hierna bleek dus internet niet te werken en na contact met de klantenservice bleek dat er dus nog gepacht moest worden in de wijkcentrale..

In het verleden was het dus inderdaad zo dat de 'oude' verbinding pas stopte als de nieuwe goed werkte.

Dat is schijnbaar in dit geval niet (meer) zo, en snap ook echt waarom dit niet zo is. Vooral in deze tijd dat internet redelijk belangrijk is..

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Marc_H 

In jouw situatie moet er inderdaad een monteur naar de wijkcentrale (POP), om jouw te patchen (aansluiten) op KPN, een monteur van Odido heeft zijn patch inmiddels al losgekoppeld op je glasvezelverbinding, waardoor je daar geen gebruik meer van kan maken.

Daarnaast heeft Odido in veel wijkcentrales (POP’s) zijn eigen apparatuur hangen, wat dus los staat van de apparatuur van KPN.

Omdat het signaal over dezelfde glasvezelverbinding naar je woning gaat, moet eerst Odido worden losgekoppeld van deze verbinding (wat reeds gebeurd is), en vervolgens moet de patch van KPN weer worden gekoppeld aan jouw glasvezelverbinding.

Het is dus niet mogelijk, dat twee providers tegelijkertijd gebruik kunnen maken van jouw glasvezelverbinding, waardoor er altijd een korte overgang (zonder internet verbinding) is bij het overstappen van provider.

Het kan zijn dat er in jouw regio geen monteur beschikbaar is, om je vandaag te kunnen aansluiten, waardoor het op zijn vroegst aankomende maandag kan.
Maar er zijn gevallen bekend, waar het toch alsnog op dezelfde dag gebeurd, aangezien een KPN monteur dit even tussendoor kan doen, maar dit is absoluut géén garantie!!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 14, 2025

@Michel.uit.Arnhem 

Helemaal duidelijk nu wat de reden is, dank voor de informatie.

Daarnaast is het jammer dat dit omzetten in de wijkcentrale niet door beide providers op dezelfde dag van het over stappen kan gebeuren.. of in deze digitale tijd op niet op afstand kan gebeuren..

• November 14, 2025

Ik weet niet hoe het werkt. Maar het lijkt me heel onpraktisch als er daadwerkelijk 2 monteurs naar de wijkcentrale zouden moeten. Ik heb er ook nog nooit van gehoord. 

Ik denk dat er vanmorgen om 7 uur een monteur bij de wijkcentrale was. En dat deze iets fout gedaan heeft.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Ik weet niet hoe het werkt. Maar het lijkt me heel onpraktisch als er daadwerkelijk 2 monteurs naar de wijkcentrale zouden moeten. Ik heb er ook nog nooit van gehoord. 

Ik denk dat er vanmorgen om 7 uur een monteur bij de wijkcentrale was. En dat deze iets fout gedaan heeft.

Hoi ​@Marlon92 

Zoals jij het nu zo mooi verwoord, lijkt het inderdaad onpraktisch.
Maar een monteur (vaak van Guidion) die namens Odido de patch komt loskoppelen in de wijkcentrale, mag niet aan de apparatuur van KPN komen.

Maar als het gewoon een KPN monteur is geweest die de omzetting heeft gedaan, dan kan het inderdaad zo zijn, dat de patch van KPN in de verkeerde aansluiting (adres) is gestoken.
Dit is mij ook een keer overkomen.

In mijn geval liet de KPN monteur zelfgemaakte foto’s aan mij zien, dat mijn patch op het verkeerde adres wat ingestoken, waardoor ik geen signaal binnen kreeg.
Nadat de KPN monteur de patch op mijn adres had ingeplugd, had ik direct weer een perfecte internetverbinding.

Of dit ook het geval is bij TS ​@Marc_H kunnen wij niet over oordelen, aangezien wij niet in de wijkcentrale zijn geweest, maar de mogelijkheid bestaat wel.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 14, 2025

in de praktijk wordt er maar 1 KPN monteur naar toe gestuurd om deze omzetting in orde te maken. wij halen de Patchkabel uit de splitter van ODIDO en sluiten de klant aan op de KPN apparatuur. dit gebeurd altijd tussen 08:00 en 20:00. 

wij zien dat ODIDO al eerder het signaal van de klant administratief afsluit waardoor de klant dus eerder dan 08:00u geen internet meer heeft.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 14, 2025

De meeste Odido aansluitingen op KPN netwerk zijn Whosales. Bij overstappen wordt alleen centraal geswitcht, geen monteur is nodig. Is ook heel onhandig om 4:00 ochtend iemand naar een POP in het donker te sturen. Kijk maar op Odido.nl welke hoogste snelheid mogelijk te bestellen voor de postcode. Tot 1Gbs zijn Whosales met KPN apparatuur in POP en KPN ONT in de woning, boven 2Gbs zijn aansluiting met eigen Odido apparatuur in POP en Odido ONT in de woning.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 14, 2025

@joey92 

Dank je voor de uitleg..

Dus wat er dan eventueel gebeurd kan zijn is dat Odido internet voorbarig heeft afgesloten, en er geeen Kpn monteur was ingepland of beschikbaar voor het patchen. Vandaar ook de verbaasde opmerking van de klantenservice dat er nog gepatched moet worden..

De patch kabel zit nu waarschijnlijk dan nog in de Odido splitter, wat voorheen (zonder voorbarig afsluiten) geen probleem zou zijn, en ik nog gewoon internet zou hebben als er nog niet gepatched was…

...

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 14, 2025

@Marc_H 

helemaal juist over het afsluiten van ODIDO.

alleen je hebt al wel een SMS gehad van KPN dat de verbinding actief zou zijn. dat betekent dat er dus wel al een Patch activiteit heeft plaatst gevonden. anders zou de SMS ook nog niet verstuurd zijn geweest.

heb je de ONT al wel een keertje nog van de stroom af gehaald?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 14, 2025

@joey92 

Ja meerdere keren van stroom afgehaald en ook gewisseld met eigen ONT (Fritzz!box fiber), om mogelijkheid uit sluiten dat die nog in het systeem stond. 

Ik ben nu niet thuis maar op werk, en vanaf 14:00 via de kpn app proberen aan te sluiten, en dan geeft hij een groen vinkje bij aansluit punt (eerste stap), maar gaat het daarna verkeerd bij modem installeren.

Mij ljjkt het dan dat de ONT in ieder geval juist wordt herkend, maar ik weet niet zeker of daar de juiste ONT mee wordt bedoeld..

Dat van die SMS is inderdaad vreemd met betrekking tot wat naar mijn idee gebeurd zou kunnen zijn..

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 14, 2025

Ik kom net van me werk thuis en denk ik probeer het nog een keer…

Ik heb alles van de stroom gehaald, wat ik voor me werk (voor 14:00) ook al een paar keer gedaan had... en binnen no time alle lampjes groen op het modem 😀😀😀

Er is vanmiddag toch wat gebeurd denk ik?

Net gekoppeld via WAN aan me fritzzbox en werkt weer als vanouds 😀 (eigen ONT komt later nog)

Ik ben in ieder geval hardstikke blij dat het weer werkt, en in iedereen hier sowieso bedankt voor de reacties en meedenken👍

Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Netwerk
  • November 15, 2025

Euh… even een nuance in dit verhaal. Alles hierboven zou kunnen kloppen als het een KPN aansluiting is.

Maar ik las al in het begin dat het gaat om een Glaspoort aansluiting en dan kan Odido nooit over eigen apparatuur leveren. Dus de vraagsteller had het in eerste instantie al goed. Er was geen sprake van een patch omzetten in een wijkcentrale.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 15, 2025

​@Ward_ 

Wat de aansluiting betreft, deze is geheel door glaspoort aangelegd hier in de buurt en binnen.

Dit was wel in opdracht van KPN netwerk, en ook op het witte FTU kastje in de gangkast staat KPN Netwerk.

Vandaar dat ik het glaspoort/kpn netwerk noemde..

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • November 16, 2025

Hi ​@Marc_H en welkom bij de KPN Community, ook welkom bij KPN! 💚 Bedankt dat je voor ons gekozen hebt en heel fijn dat de diensten inmiddels werken. 

Super ook dat je al zoveel reacties op je topic hebt gekregen. Bedankt voor het reageren allemaal! 😄

Geniet van je diensten en maak hier gerust weer een topic aan als je in de toekomst ergens vragen over hebt. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 19, 2025

om een Glaspoort aansluiting en dan kan Odido nooit over eigen apparatuur leveren.

@Ward_ Puur uit interesse: geldt dit alleen voor Glaspoort, of alle XGS-Pon ook als het rechtstreeks van KPN Netwerk of oud reggefiber is?

En wordt alleen Odido hardware gebruikt als bijvoorbeeld KPN nog niet hoger dan 1Gbit levert? Of levert het voor Odido meer voordelen op? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 19, 2025

Over Glaspoort is voor me ook nieuw, maar Odido levert generiek bij vreemde lijn alleen 1Gbs behalve bij Delta (2Gbs). Bij hogere snelheden is gebruik eigen apparatuur ook van voordeel omdat naast de lijnhuur ook voor data wordt betaald, als Odido al glasvezel heeft tot wijkkast (meestal infrastructuur voor 5G-mast) wordt minder betaald.

Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Netwerk
  • November 25, 2025

om een Glaspoort aansluiting en dan kan Odido nooit over eigen apparatuur leveren.

@Ward_ Puur uit interesse: geldt dit alleen voor Glaspoort, of alle XGS-Pon ook als het rechtstreeks van KPN Netwerk of oud reggefiber is?

En wordt alleen Odido hardware gebruikt als bijvoorbeeld KPN nog niet hoger dan 1Gbit levert? Of levert het voor Odido meer voordelen op? 

Beetje late reactie, sorry…

Er zijn twee soorten netwerken in NL:

Point to point. Hier staat er per X aantal woningen een PoP ergens en daar komen de glasvezels van de woningen in uit. In die PoP is ruimte voor apparatuur van meerdere operators en die kunnen direct de vezel van hun eindklant belichten omdat deze ononderbroken tussen PoP en woning loopt. Op deze netwerken kan AON (bij KPN bekend als GoF) maar tegelijkertijd ook XGS-PON geleverd worden.

Op een P2P netwerk kan je  PON apparatuur in de PoP plaatsen (die meer dan 1 Gbit kan leveren) en dat doet Odido dan ook. Dat doen ze in alle KPN P2P netwerken en in netwerken van Open Dutch Fiber. Bij Delta weet ik het eerlijk gezegd niet.

Point to multipoint: Hier staat 1 PoP in een groot gebied en daar zit de actieve belichtingsapparatuur. Vanaf die PoP loopt een kabel met meerdere vezels (48 of 96) naar een splitterkastje dat in de wijk staat. Vanaf die wijksplitter lopen eigen kabels naar de woningen. De signalen gaan dus gecombineerd over die 48-of 96 vezelige kabel van en naar de PoP. Hier kan maar 1 operator de vezels belichten vanwege die ene kabel waar alles gecombineerd over heen gaat. Deze netwerken zijn altijd XGS-PON.

KPN zelf bouwt sinds 2021 alleen nog de laatste soort en Glaspoort ook, al vanaf haar begin.  Alle netwerken voor 2021 van KPN en Reggefiber zijn van het P2P soort.

Alle andere partijen (vooral Delta en Open Dutch Fiber) bouwen P2P netwerken.

Waar Odido de investering in een KPN PoP om zelf apparatuur te plaatsen te hoog vindt, afgezet tegen de opbrengsten, doen ze het ook niet en nemen ze ook WBA diensten af via de KPN apparatuur.

@TDN Het gaat er bij Odido niet om of de lijn vreemd is maar of de belichter vreemd is. Ze huren genoeg KPN (=vreemde) lijnen waarbij ze zelf belichten en dan leveren ze wel >1Gbit.