Skip to main content

Goedemiddag,

Sinds deze week hebben wij een glasvezelkastje in de meterkast. Op dit moment staat ons modem/ router in de woonkamer, omdat daar de netwerkkabel via de oude telefoonlijn uit de muur hangt. Ik heb al diverse berichten gelezen over dat de glasvezelverbinding via een UTP-kabel naar het modem in de woonkamer verbonden kan worden. Maar ik kan toch ook de modem gewoon in de meterkast zetten, want de oude telefoonlijn heb ik toch niet meer nodig?

Of zijn er nadelen aan het hebben van een modem in de meterkast die ik over het hoofd zie?

Hoi @BasB79 

Bij de ‘oude’ telefoonlijn was het aan te bevelen om het modem dicht bij de kabel ‘uit de muur’ te plaatsen. Maar bij glasvezel hoeft dat niet meer. De UTP netwerkkabel mag flink langer zijn. Een nadeel van het modem in de meterkast plaatsen kan zijn dat het Wifi signaal slecht(er) de woonkamer en de rest van het huis bereikt. Verder zal je waarschijnlijk toch een netwerkkabel naar de woonkamer nodig hebben voor de TV-ontvanger en zo.


Hallo Ruud,

 

Dank je voor je antwoord. Ik ervaar nu al stabiliteitsproblemen met WIFI, mogelijk omdat het kabeltje naar het modem niet al te best overkomt. Ik kan me herinneren dat de monteur destijds aangaf dat het een provisorische oplossing was. Ik zal het aan mijn vrouw niet kunnen uitleggen dat we een kabel door de woonkamer moeten leggen, dus gaat het modem maar gewoon in de meterkast. Ik heb 2 superwifi punten die het signaal hopelijk voldoende zullen versterken.


Die 2 superwifipunten is een oplossing, echter zou u ook de huidige telefoonkabel van meterkast naar woonkamer kunnen vervangen door een cat. 5e of cat. 6 datakabel en kan uw modem op dezelfde plek in de woonkamer blijven. De KPN monteur kan dit voor uw verzorgen inclusief een mooie afwerking in de woonkamer :

 


Dat is ook een mooie oplossing. Ik las elders dat ik een superwifipunt draadloos met de experiabox kon verbinden. Dan vanuit het superwifipunt een kabel naar de tv-ontvanger. Dat lijkt me een prima oplossing. Volgens mij zal ik voor de oplossing hierboven moeten bijbetalen?


Ik weet niet wat nu de regel is qua onkosten voor aansluitingen op verzoek maar in mijn geval was de cat. 5e kabel gratis getrokken en aangesloten en voor het aansluitpunt in de woonkamer € 12,50. Uw oplossing om TV te kijken vanaf de superwifi bekabeld naar de TV decoder kan, maar het blijft draadloos met de daarbij behorende kansen op storingen.


En als je vaste telefoon gebruikt is een moden in de meterkast ook ee handicap @BasB79 

Heb je toevallig onder een andere forumnaam ook een soortgelijk topic geopend, want ik heb vanochtend gereageerd op een zo goed als identieke vraag.

 


En als je vaste telefoon gebruikt is een moden in de meterkast ook ee handicap @BasB79 

Heb je toevallig onder een andere forumnaam ook een soortgelijk topic geopend, want ik heb vanochtend gereageerd op een zo goed als identieke vraag.

 

Nee, ik heb net een account aangemaakt. Ik heb wel gezocht op het forum maar ik vond niet het topic met mijn exacte ‘probleem’.

 


Ik geef hieronder de link wel even: @BasB79 

 


Reageer