Skip to main content
Antwoord

Moet ik KPN modem aansluiten om van koper naar glas te gaan?

• July 4, 2025
  • 10 reacties
  • 117 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+3

Nu hebben via koper avn KPN internet. binnenkort hebben we glas. Het modem is van ons zelf (fritzbox). Moet de Experiabox eerst worden aangesloten voor registratie of kan de fritzbox direct worden aangesloten?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Beste antwoord door Berrie_Kaas

Mijn Experiabox is nog nooit uit de doos geweest. Een paar jaar geleden met een Fritzbox van DSL naar glas overgegaan. Ging prima.

Sterker nog, ik heb nooit een KPN modem gehad. Nu 3 jaar geleden met de Fritz!Box probleemloos over van koper naar glas. Je moet idd. in de box even kiezen voor het FTTH profiel van KPN of (in mijn geval) het FTTH van XS4ALL. Beide werken bij mij.

10 reacties

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • July 4, 2025

De Fritzbox zal mogelijk niet werken als dit een DSL-variant is (zie type-nrs). Je hebt de Experiabox nodig of je moet/mag de glasvezel versie kopen/huren.

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 4, 2025

Hallo Jojootje, ik heb een glasvezel variant met de rode WANpoort.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 4, 2025

Ja, je kan gewoon met je Fritzbox de eerste verbinding maken. Wel eerst even het glasprofiel van KPN kiezen en na de herstart kan je de WAN-poort op je glaskastje aansluiten.

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 4, 2025

Als je de eigen Firitzbox aansluit zal het ongetwijfeld werken, echter, of dit ook het orderproces triggert en de order voor omzetten naar glas goed afsluit is maar even de vraag.

Wat zijn je belemmeringen om het KPN modem niet voor 10 minuten aan te sluiten. Mijn ervaring met overstap van koper naar glas met een KPN modem was dat binnen 5 minuten er een mail kwam vanuit KPN met de bevestiging van de migratie naar glas. Daarna een eigen modem plaatsen is zo gebeurd.

Je hoeft alleen je KPN modem maar aan de ONT te hangen en online te laten komen.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 4, 2025

Mijn Experiabox is nog nooit uit de doos geweest. Een paar jaar geleden met een Fritzbox van DSL naar glas overgegaan. Ging prima.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 4, 2025

Hier is die KPN Box ook nooit uit de doos geweest, toen ik begin april overging van de XS4ALL propositie naar de KPN propositie (en tevens gelijk van BVDSL naar glas) na melding dat ik kon beginnen met installeren direct een Fritz!Box 4050 op het glasvezelkastje aangesloten, na kiezen voor het KPN profiel kreeg ik zodra er verbinding was ogenblikkelijk een email met onderwerp “Je bestelling is klaar” en “Je bent nu online met glasvezel”.

Dus gewoon die Fritz!Box aansluiten, als je geen bevestigingsmail ontvangt kan je altijd nog na enige tijd even die KPN Box vanuit de losse hand aansluiten.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • July 5, 2025

Sterker nog, ik heb nooit een KPN modem gehad. Nu 3 jaar geleden met de Fritz!Box probleemloos over van koper naar glas. Je moet idd. in de box even kiezen voor het FTTH profiel van KPN of (in mijn geval) het FTTH van XS4ALL. Beide werken bij mij.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 5, 2025

Als je (oud)XS4ALL-abonnee bent, dan heb je nooit een KPN Box gehad, maar een Fritzbox. En gezien het netwerk technisch precies overeen komt, lijkt het mei van zelfsprekend dat een Fritzbox prima werkt.

Bij mijn vader was het een kwestie om de DSL- stekker er uit te halen, te rebooten, het Glasvezelprofiel in te stellen, en volgens mij nog een keer te rebooten. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@beerzwaan, ik zie dat de community flink met je aan het meedenken is. Kom je er zo uit? 

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 8, 2025

De overstaap naar glasvezel is zonder problemen verlopen. Fritzbox op glasvezel gezet en alles werkt. bedankt voor de hulp/adviezen