Skip to main content

Ik heb meer dan 329 miljoen FEC (download) errors. Moet ik mij hier zorgen om maken?
Ik heb niet het idee dat de connectie vaak wegvalt, of dat de snelheid trager wordt, maar toch… liever voorkomen dan oplossen.

 

 

Zoals je weet zijn FEC errors gecorrigeerde fouten, het is vrij normaal om daar een bepaald aantal van te hebben.

CRC errors zijn uiteraard vervelender, want dan is dataverlies opgetreden en moet de verzending opnieuw plaatsvinden.

Het geeft wel aan dat je verbinding met de wijkcentrale niet super is. Dat  kan voor jouw modem, dus in het ISRA punt zitten, of onderweg. Of dit aantal acceptabel is, dat hangt denk ik ook af van de frequentie, of het periodieke/tijdelijke verstoring is met heel hoge aantallen, of het erger wordt.

Apart bij jou is wel dat beide lijnen het hebben, lijn 2 wat meer, maar toch denk je dan aan een verstoorder langs de lijn. Is er iets in huis waar binnenkomende kabel langs loopt, of heb je een heel lange kabel tussen ISRA en modem?

Je zou input van een deskundige kunnen afwachten en evt een lijnmeting kunnen laten doen.

 


Het zijn fouten die gecorrigeerd zijn. Je snelheid is goed dus geen rede om je daar zorgen over te maken.  Cec errors zijn veel erger maar die staan op 0 gelukkig. 


Geweldig… meer dan 200 Mbps. met VDSL. Storingsgevoelig, bijvoorbeeld voor overspraak. Maar als je er niets van merkt, is het dan erg?


Hallo @Jordy38, als je geen problemen ervaart zou ik er niet al teveel van wakker liggen of druk over maken. Als ik enkele metingen uitvoer, zie ik verder ook geen verontrustende dingen op jouw verbinding.