Skip to main content
Beantwoord

monteursbezoek na upgrade internetsnelheid

  • March 5, 2020
  • 22 reacties
  • 585 keer bekeken

Goedemorgen,

Eerder deze week heb ik mijn internetsnelheid verhoogd van 100mbps naar 200mbps. Nu moest ik een monteursbezoek in laten plannen omdat er iets vervangen moet worden. Deze monteur komt dan ook volgende week vrijdag, maar ik snap nog steeds niet waarom. Heb een Experiabox V10A in de meterkast hangen. Wie heeft antwoord? ;-)

Rene van 't Hoff

Beste antwoord door Ron van KPN

Hi @renevth, ik zie dat je al op weg bent geholpen door @JanD, @Ward_ en @Henk2304. Met de gegevens die je hebt ingevuld in jouw profiel, ben ik direct op onderzoek uitgegaan en ik zie dat je op dit moment inderdaad nog gebruik maakt van een ouder type glasvezelaansluiting. De monteur die staat ingepland, komt deze glasvezelaansluiting vervangen voor een nieuwe, zodat jouw aansluiting toekomstbestendig is. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

22 reacties

  • March 5, 2020

Hallo @renevth , jij gaat gebruik maken van ‘bonded koper’ oftewel pairbonding, dan dient de monteur zowel in de centrale als bij jou thuis de bekabeling van het IS/RA-punt naar je modem aan te passen.

Zie onderstaande afbeelding als voorbeeld:

Pairbonding d.m.v. Y-kabel
 

 


  • Auteur
  • Topper
  • March 5, 2020

Beste @JanD, bedankt voor de reactie. Ik ben een leek op dit gebied 😉. Maar moeten ze dan mijn glasvezelmodem vervangen ofzo? Ik heb 'officieel' weliswaar een Experiabox V10A maar die gebruik ik niet. Achter het glasvezelmodem heb ik een Fritzbox 7530 hangen. Mvg 


  • March 5, 2020

In geval van glasvezel is de reactie van @JanD niet van toepassing. Heb jij al heel lang glasvezel? Zodat je een oudere glasvezelaansluiting hebt die wellicht niet geschikt is voor snelheden hoger dan 100 Mb/s? 


  • Auteur
  • Topper
  • March 5, 2020

Beste @Henk2304 , mijn appartement is gebouwd in 2005 en de feitelijke glasvezel volgde een jaar of 4/5 later denk ik. Dus zo oud is het niet naar mijn idee. Als ik een check doe op de website van KPN bieden zij op mijn adres een max downloadsnelheid van 1000 Mbit/s en 500 Mbit/s max upload. Er hangt een Genexis glasvezelkastje in mijn meterkast.


  • March 5, 2020

Tja, dan blijft het even afw88 waarvoor die monteur komt. Wellicht dat een moderator daar meer over kan vertellen. Heb je al je profielgegevens al ingevuld, zodat een moderator gericht kan kijken? 


Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Netwerk
  • March 5, 2020

@renevth Als je al sinds circa 2009 /2010 glasvezel hebt dan was er destijds niet meer mogelijk dan100 Mbit en het “glasvezelkastje”dat je thuis hebt hangen zal waarschijnlijk niet geschikt zijn voor meer dan 100 Mbit. Dat is wat er vervangen moet worden. Niet je Experiabox maar het kastje dat er voor zit. Meestal op de glasaansluiting zelf.

 

Zie hier mogelijke bestaande kastjes en ik gok dat jij 1 van de vier linker versies hebt. 

 

 


  • Auteur
  • Topper
  • March 5, 2020

@Ward_ Ik denk midden onder. Kan het nu niet checken maar de twee rechts boven en onder zijn het zéker niet. Dus eigenlijk mag ik er dan nu wel vanuit gaan dat de monteur niet voor niets komt want dat zou ik vervelend vinden 😉. Dank voor zover 


  • Auteur
  • Topper
  • March 5, 2020

@Henk2304 bedankt voor het meedenken


  • March 5, 2020

Beste @JanD, bedankt voor de reactie. Ik ben een leek op dit gebied 😉. Maar moeten ze dan mijn glasvezelmodem vervangen ofzo? Ik heb 'officieel' weliswaar een Experiabox V10A maar die gebruik ik niet. Achter het glasvezelmodem heb ik een Fritzbox 7530 hangen. Mvg 

Hallo @renevth , mijn reactie is inderdaad niet van toepassing, ik kon niet weten dat je een ‘glas’-aansluiting had, dan was mijn antwoord anders geweest.

 


  • Auteur
  • Topper
  • March 5, 2020

@JanD geen probleem. Ik had duidelijker moeten zijn. Iedere reactie is zeer gewaardeerd 👍🏻


Ron van KPN
Helper
Forum|alt.badge.img+10
  • Oud-Moderator
  • Antwoord
  • March 6, 2020

Hi @renevth, ik zie dat je al op weg bent geholpen door @JanD, @Ward_ en @Henk2304. Met de gegevens die je hebt ingevuld in jouw profiel, ben ik direct op onderzoek uitgegaan en ik zie dat je op dit moment inderdaad nog gebruik maakt van een ouder type glasvezelaansluiting. De monteur die staat ingepland, komt deze glasvezelaansluiting vervangen voor een nieuwe, zodat jouw aansluiting toekomstbestendig is. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.


  • Auteur
  • Topper
  • March 6, 2020

@Ron als eerste, wat een superfijn forum is dit 👍🏻 Bedankt voor de reactie. Ik zal zorgen dat ik thuis ben en dat ik de monteur een kop koffie geef 👍🏻😉 Fijn weekend gewenst!


Ron van KPN
Helper
Forum|alt.badge.img+10
  • Oud-Moderator
  • March 6, 2020

Heel graag gedaan. Ik denk dat je de monteur heel blij maakt met een lekker kopje koffie. :wink: Als we nog iets voor je kunnen betekenen, trek gerust aan de bel. Voor nu wil ik je ook een heel fijn weekend wensen!:smile:


Grovert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • March 18, 2020

Is de monteur al langs geweest? En zo ja, weet je wat hij heeft aangepast/vervangen?

Ik heb namelijk exact hetzelfde aan de hand. Ik heb een Genexis Gigabit "glasvezelkastje" dus je zou zeggen dat die wel 200/200 aan moet kunnen?

Verder heb ik een EB V10.

 


  • Auteur
  • Topper
  • March 18, 2020

Monteur is geweest. Optisch zie je geen verschil maar het zal wel om het binnenwerk gaan. De EB V10 gebruik ik niet meer. Troep! Ik laat alles binnen via de Fritzbox 7590 en een extra 7530. Werkt perfect.

 


Grovert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • March 18, 2020

Dank je wel!

Heeft de monteur bij jou wel een nieuw kastje geplaatst? Jij hebt nu immers exact hetzelfde kastje als wat ik al heb hangen... Daarmee snap ik niet waarom ik 3 weken op een monteur moet gaan wachten voor een snelheidsverhoging van 100/100 naar 200/200.


  • Auteur
  • Topper
  • March 18, 2020

Ja deze is er nieuw opgegaan afgelopen vrijdag.


Grovert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • March 18, 2020

Dan is mijn vraag aan een KPN moderator: Waarom moet ik 3 weken wachten op een monteur voor een snelheidsverhoging van 100/100 naar 200/200? Ik heb glasvezel, de juiste NTU Genexis gigabit en een V10.


Grovert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • March 22, 2020

@Ron  Zou jij (of een andere moderator) naar mijn bovenstaande vraag willen kijken,? Moet er misschien een netwerkkaart vervangen worden in de wijkkast/PoP? Daarvoor hoeft m.i. de monteur niet bij mij thuis te komen.


  • March 22, 2020

 @Grovert Ik denk dat je sneller antwoord krijgt als je een eigen topic opent. Dit topic staat al gemarkeerd als beantwoord.


huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 22, 2020

@Grovert 
Op jouw NT staat Gigabit, dat wil dus zeggen dat de jouwe 1000Mb aan kan.
Het kan inderdaad wel zo zijn dat er in de wijkkast nog wat veranderd moet worden.


Grovert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • March 22, 2020

Dank je @jlthkoch voor de suggestie, ik ben inmiddels een eigen topic gestart, zie hier .