Skip to main content
Antwoord

Na 3 jaar is glasvezeluitrol nog niet afgerond. Wordt steeds verschoven, nu naar zomer 2026

• October 8, 2025
  • 7 reacties
  • 152 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo,

Hierbij even mijn ervaring over het aanleggen van glasvezel. In december 2022 ben ik verhuisd. Een van de voordelen van het appartement was het mooie kaartje: "Hoera, geniet van uw glasvezelaansluiting" zoals je op de foto kunt zien. Als developer die veel achter zijn beeldscherm zit, werd ik hier blij van. Helaas was die blijdschap van korte duur. Ik heb meerdere keren mijn postcode ingevuld bij de glasvezelcheck. Ook heb ik samen met de rest van de straat gebeld. Telkens zagen wij de datum verschoven worden. Ik weet dat een ander bedrijf het glasvezel aanlegt en snap dat het druk is en dat er op heel veel plekken tegelijk glasvezel moet komen. Ik had speciaal een tweejarig abonnement bij KPN aangeschaft, zodat ik snel kon overstappen. Nu heb ik maximaal iets meer dan 50Mbps down en 10Mbps up. Het is niet het einde van de wereld, maar mocht iemand die dit leest er toevallig iets aan kunnen doen, dan zou dat fijn zijn. Anders heb ik in ieder geval iemands hoop wat realistischer gemaakt: het kan erg lang duren.

Note: Ik keek begin deze avond opnieuw en zag "zomer 2026" staan voor 'We sluiten je woning aan'. Het is bijzonder dat het nu, terwijl ik met dit topic bezig was, is veranderd naar "binnen 4 weken". Ik zal hier reageren zodra het ook echt gelukt is. 

Beste antwoord door Arjan van KPN

Ah, je had je profiel al aangevuld. Ondertussen heb ik wat navraag gedaan over de situatie bij jou in de straat. Daar kwam een ingewikkeld antwoord op, dus hopelijk kan ik dat een beetje vertalen naar jou. 

Het komt er in ieder geval op neer dat in het appartementencomplex alles al gereed is en dat ergens in het complex het klaar ligt/hangt om aangesloten te worden. Ook is de wijkcentrale al klaar en is daar voldoende capaciteit. Alleen het laatste stuk vanaf het distributiepunt (dichterbij in de infrastructuur) tot aan het complex is nog niet aangelegd. Daar moet nog voor gegraven worden en zijn weer vergunningen voor nodig. Dat is de reden dat het pas past in juni/juli 2026. 

Het is helaas dus nog wel even wachten. Ik zie het wel goedkomen deze keer, want als je het kruispunt oversteekt naar de andere helft van de straat zijn deze mensen al wel aangesloten op glasvezel. 

7 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Wat zegt https://www.kpn.com/glasvezelnetwerk/mijn-status over de aansluiting. Heb je ook al andere huisnummers geprobeerd of het daar wel actief is.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 8, 2025

Hallo ​@InternetQUser ,

Note: Ik keek begin deze avond opnieuw en zag "zomer 2026" staan voor 'We sluiten je woning aan'. Het is bijzonder dat het nu, terwijl ik met dit topic bezig was, is veranderd naar "binnen 4 weken". Ik zal hier reageren zodra het ook echt gelukt is. 

Jouw invloed op KPN is kennelijk gigantisch. Alleen al het typen van jouw bericht zorgde ervoor dat er allerlei mensen bij KPN gingen hollen in de gangen van het hoofdkantoor.  😂 

Maar als je van de schrik/opwinding bekomen bent, is het misschien goed om dit topic eens door te lezen. Daarin kun je terugvinden hoe de hele procedure loopt:

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@InternetQUser. Welkom op de KPN Community! Ik hoorde van de week de alarmbellen al afgaan en vroeg mij af waar dat voor was. Dat was blijkbaar vanwege jouw topic 😄

Ik moet wel zeggen, dat je echt veel geduld hebt. Als dat plakkaat al sinds 2022 in de (meter)kast hangt, dan heeft glasvezel wel lang op zich laten wachten. Dat heb ik niet vaak gezien. Gelukkig had je wel gewoon een koperverbinding begrijp ik die redelijk functioneerde. Dat verzacht waarschijnlijk wel wat de pijn van het wachten. 

Ik ben wel benieuwd of je ook echt binnen vier weken meer hoort over glasvezel op jouw adres en of het dan bestelbaar is. Houd ons maar op de hoogte!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 11, 2025

Wat zegt https://www.kpn.com/glasvezelnetwerk/mijn-status over de aansluiting. Heb je ook al andere huisnummers geprobeerd of het daar wel actief is.

Jazeker. Het is een straat van 12 appartementen. Iedereen zit in dezelfde situatie als ik.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 4, 2025

Helaas. De glasvezel datum is verschoven naar juni 2026... dit is dus al meerdere keren  afgelopen jaren verlengt. Heb er heel weinig hoop in dat het ooit goed zal komen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hm, dat is niet waar ik op hoopte voor jou. Ik ben toch wel eens benieuwd waarom dit zo lang moet duren bij jou en je buren. Zou je eens je profiel willen invullen met je achternaam, postcode en huisnummer en geboortedatum? Ik weet niet wat ik kan achterhalen, maar we kunnen eens een poging wagen. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 13, 2025

Ah, je had je profiel al aangevuld. Ondertussen heb ik wat navraag gedaan over de situatie bij jou in de straat. Daar kwam een ingewikkeld antwoord op, dus hopelijk kan ik dat een beetje vertalen naar jou. 

Het komt er in ieder geval op neer dat in het appartementencomplex alles al gereed is en dat ergens in het complex het klaar ligt/hangt om aangesloten te worden. Ook is de wijkcentrale al klaar en is daar voldoende capaciteit. Alleen het laatste stuk vanaf het distributiepunt (dichterbij in de infrastructuur) tot aan het complex is nog niet aangelegd. Daar moet nog voor gegraven worden en zijn weer vergunningen voor nodig. Dat is de reden dat het pas past in juni/juli 2026. 

Het is helaas dus nog wel even wachten. Ik zie het wel goedkomen deze keer, want als je het kruispunt oversteekt naar de andere helft van de straat zijn deze mensen al wel aangesloten op glasvezel.Â