Skip to main content
Vraag

Na modemupdate (Experia Box 10) valt internet steeds uit

• May 25, 2025
  • 32 reacties
  • 499 keer bekeken

Na de meest recente modemupdate (V10.C.25.04.04-P) van afgelopen vrijdag valt hier het internet (bekabeld en wifi) steeds uit. Als ik de modem opnieuw opstart werkt het weer een paar uur. Ik heb het modem al gereset. Het glasvezelkastje heb ik ook twee minuten van de stroom gehaald.

Ik heb een Experia Box 10 en twee SuperWifi punten (bekabeld). Het Wifi van de modem stond na de update aan, dat heb ik vervolgens weer uitgezet. Is er misschien nog een andere instellingen verkeerd gezet? En hoe kom ik daar achter?

Alvast bedankt.

Groeten,

Hans

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

32 reacties

• Nieuwkomer
  • May 25, 2025

Hier precies hetzelfde. Ik baal enorm van die update die KPN heeft gedaan. Bekabeld netwerk en wifi valt vaak uit. Streamen is een drama. Haperingen, stilvallende films meerdere keren per film. Kan die nieuwe update weg? Terug naar de vorige versie. 

Ps: ik heb ook de experiabox 10 en twee superwifi punten, kan bijna geen toeval zijn…

• Deelnemer
  • May 25, 2025

Heel herkenbaar, inmiddels ben ik al het hele weekend aan het testen en resetten, zonder resultaat.

bekabeld internet is een stuk slechter. En de wifi versterkers doen het niet meer

Forum|alt.badge.img+2

Hier exact het zelfde. Heb er ook al een topic over aangemaakt. Normaal geen problemen maar sinds afgelopen vrijdagochtend problemen. Geen wifi. Een uur alles getest en opnieuw aangesloten met telefonisch hulp van KPN. Even leek het te werken maar helaas. Heb de wifiversterkers afgekoppeld. Nu wel weer Wifi via de V10. Alleen erg traag…...Weet niet meer wat te doen en laat het maar even. Ben er al uren mee bezig geweest….

Is het duidelijk wanneer de update van het modem is geweest? 

• Deelnemer
  • May 26, 2025

Van donderdag op vrijdag nacht.

Forum|alt.badge.img+2

Van donderdag op vrijdag nacht.

dat kan dan geen toeval zijn zou je zeggen….. Dus maar afwachten of KPN met meer info komt

• Deelnemer
  • May 26, 2025

Inmiddels al weer uren bezig. Ik heb 3 wifi superpunten en alle 3 branden ze groen. Echter als ik inlog op mijn modem herkent hij er slechts 2 van de 3 en bij het inlogscherm geeft hij aan dat 1 van de 3 een probleem heeft. Als ik daarop inlog wordt er aangegeven dat hij gewoon goed functioneert. Geen idee wat ik hier nu nog aan kan doen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Na de meest recente modemupdate (V10.C.25.04.04-P) van afgelopen vrijdag valt hier het internet (bekabeld en wifi) steeds uit. Als ik de modem opnieuw opstart werkt het weer een paar uur. Ik heb het modem al gereset. Het glasvezelkastje heb ik ook twee minuten van de stroom gehaald.

Dat is niet de bedoeling, ​@Hanske75. Ik vind het vooral opvallen dat je bekabelde verbinding ook uitvalt. Kun je iets meer vertellen over wat voor apparaten je aangesloten hebt en hoe precies en hoe je de uitval merkt. 

Je geeft aan het modem al te hebben gereset, hoe heb je dit gedaan?

Meer informatie over de update die je hebt gehad vind je hier:

Het Wifi van de modem stond na de update aan, dat heb ik vervolgens weer uitgezet. Is er misschien nog een andere instellingen verkeerd gezet?

Hierover nog. Het aanzetten van de wifi na deze update is niet een verkeerde setting. Na deze update kan de V10 samenwerken met de SuperWifi 2, en is het niet meer noodzakelijk om de wifi op de V10 uit te hebben staan. En is het ook niet meer noodzakelijk om minimaal één SuperWifi 2 bekabeld aangesloten te hebben.

Meer informatie over de nieuwe interface en mogelijkheden vind je hier:

Verder, ​@DennisHoltdijk94, ​@Glasvezeltje, ​@Matjemaan, jullie reacties heb ik hier laten staan, maar voor inhoudelijke behandeling van de problemen die jullie ervaren is een eigen topic gewenst. Dennis, jij hebt er al een, daarin krijg je nog reactie. 

• May 26, 2025

@Erik van KPN wat opvalt is de "P" in het versienummer. Ik heb wel eens gelezen dat zoiets een tussenversie aangeeft, die vaak dezelfde nacht nog vervangen wordt door de definitieve versie (die inmiddels op "05" zou moeten eindigen, toch?). 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Klopt, dat is een tussenstap in de migratie. Maar het is verder wel een normale, functionele versie. De 04.04-P is inhoudelijk hetzelfde als de 04.04. Meestal wordt het dezelfde nacht nog doorgedraaid dan naar de 05. Maar soms kan dat ook een paar dagen duren. Maar dat heeft dan in de basis geen invloed op de werking van het apparaat. 

• Auteur
  • Helper
  • May 26, 2025

@Erik van KPN Ik zal je vragen zo volledig mogelijk proberen te beantwoorden.

Op de Experia Box 10 zit aangesloten: 1 x SuperWifi (begane grond), Apple TV, DENON versterker en een KPN Wifi versterker DualBand (oud model) in gebruik als switch (Wifi uit). Op deze switch zit aangesloten: 1 x SuperWifi (bovenverdieping), PC, NAS en omvormer zonnepanelen. 

Ik merk dat het internet wegvalt als apps op de telefoon niet meer willen laden en dat het internet op de PC wegvalt (icoontje rechtsonder veranderd ook). De twee SuperWifi punten gaan groen knipperen en worden dan rood. Als ik niks doe herstelt het vanzelf weer na enkele minuten.

Ik heb de modem eerst twee minuten van de stroom gehaald. Toen dat het probleem niet verhielp heb ik de reset knop 30 seconden ingedrukt. Daarna heb ik de Wifi van de V10 uitgezet (wat dus niet had gehoeven).

Als ik inlog op de modem zie ik nu wel wat vreemds onder Thuisnetwerk - Verbonden apparaten: van meerdere apparaten die via Wifi zijn verbonden geeft hij aan dat ze verbonden zijn via een LAN verbinding (Ethernet 1, dat is waar de SuperWifi op zit of via Ethernet 4 waar de switch met de 2de SuperWifi op zit). Hij geeft ook meerdere apparaten die met de SuperWifi punten verbonden zijn, maar dus niet alles.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Dank je wel, ​@Hanske75!

Ik merk dat het internet wegvalt als apps op de telefoon niet meer willen laden en dat het internet op de PC wegvalt (icoontje rechtsonder veranderd ook). De twee SuperWifi punten gaan groen knipperen en worden dan rood. Als ik niks doe herstelt het vanzelf weer na enkele minuten.

Als dit gebeurt, zie je dan ook de lampjes op het modem en/of het glasvezelkastje veranderen? Het rood worden van de SuperWifi is ook wel echt een teken dat ze geen enkele verbinding meer hebben met het modem. En vooral de bekabelde zou dat in ieder geval altijd moeten blijven houden.

Als ik inlog op de modem zie ik nu wel wat vreemds onder Thuisnetwerk - Verbonden apparaten: van meerdere apparaten die via Wifi zijn verbonden geeft hij aan dat ze verbonden zijn via een LAN verbinding (Ethernet 1, dat is waar de SuperWifi op zit of via Ethernet 4 waar de switch met de 2de SuperWifi op zit). Hij geeft ook meerdere apparaten die met de SuperWifi punten verbonden zijn, maar dus niet alles.

Dit is niet per se een probleem. We zien in de topologie dit soort dingen nog voorkomen. Soms herstelt het zich automatisch, soms blijft het zo. Maar daar gaat het dan eigenlijk altijd om weergave problemen, en geen functionele problemen. Dus voor nu verwacht ik niet dat dit bij het probleem hoort.

• Auteur
  • Helper
  • May 27, 2025

Hoi ​@Erik van KPN 

Ik was toevallig net er weer mee bezig. Omdat ik dacht dat er toch een probleem moest zijn met de SuperWifi punten had ik besloten ze terug te zetten naar fabrieksinstellingen en opnieuw te koppelen. Ik ben er al een uur mee bezig, maar het lukt me niet ze opnieuw toe te voegen via de MijnKPN app. Hij blijft steeds hangen bij de laatste stap. 

Ik ben er nu wel even klaar mee en ga het voorlopig aankijken zo. Als het probleem weer terug komt zal ik kijken of de lampjes op het modem en/of het glasvezelkastje veranderen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Hoe is het de afgelopen dagen gegaan, ​@Hanske75?

De MijnKPN app is niet noodzakelijk om de SuperWifi te (her)installeren. Herinstalleren is eigenlijk niets anders dan de SuperWifi in kwestie bekabeld aansluiten, een reset geven, en dan afwachten. We raden meestal aan om hem dan een half uur bekabeld aangesloten te laten. In die periode communiceert de SuperWifi met je modem om een verbinding op te zetten en neemt alle gegevens weer over. Na die tijd zou je een stabiel groen brandend lampje moeten hebben. Dan kun je de SuperWifi loskoppelen en ergens anders in huis neerzetten, als je wilt. Herhaal dit dan met je andere SuperWifi.

En dan daarna zou je ze ook weer netjes in het netwerkoverzicht van de MijnKPN app moeten zien.

• Auteur
  • Helper
  • June 4, 2025

Hoi ​@Erik van KPN ,

Ik heb geen problemen meer gehad en de SuperWifi punten zijn ook weer in gebruik. Alles uitzetten en vervolgens in stapjes weer aansluiten lijkt dus gewerkt te hebben. Wat mij betreft kunnen we het topic sluiten. 

Bedankt voor het meedenken.

• Auteur
  • Helper
  • June 5, 2025

Hoi ​@Erik van KPN ,

Helemaal goed werkt het trouwens toch nog niet. Als ik inlog op de modem geeft hij sinds vandaag aan dat het bekabelde SuperWifi punt niet succesvol aan het thuisnetwerk gekoppeld is. Het icoontje is ook rood terwijl het lampje op de  SuperWifi zelf groen brand. De Wifi lijkt het ook gewoon goed te doen. 

Beide SuperWifi punten geven aan dat er nul apparaten verbonden zijn. Alle Wifi apparaten zitten volgens het overzicht bekabeld verbonden met de modem.

Forum|alt.badge.img+2

Hier hetzelfde, gisteren deed alles het nog en waren de 3 versterkers groen zichtbaar in de webinterface van de V10. Later werden ze rood in de V10 maar deed de verbinding het nog wel. Later op de avond viel alles, na een goede dag zonder storing, weer in storing en zijn we weer terug bij af! Kom eens met antwoorden KPN! 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Helemaal goed werkt het trouwens toch nog niet. Als ik inlog op de modem geeft hij sinds vandaag aan dat het bekabelde SuperWifi punt niet succesvol aan het thuisnetwerk gekoppeld is. Het icoontje is ook rood terwijl het lampje op de  SuperWifi zelf groen brand. De Wifi lijkt het ook gewoon goed te doen. 

Beide SuperWifi punten geven aan dat er nul apparaten verbonden zijn. Alle Wifi apparaten zitten volgens het overzicht bekabeld verbonden met de modem.

Zolang het in de praktijk werkt, ​@Hanske75, zou ik niet direct te veel aandacht schenken aan wat de topologie in de webinterface laat zien. We zien dat deze soms nog wat weergavefoutjes kan hebben. Of gewoon eventjes geen connectie kon maken met een SuperWifi, waardoor hij hem rood weergeeft. Maar dat overzicht is niet live. Dus het ververst zichzelf niet automatisch. Waardoor het ook zo kan zijn dat jij dan naar een rood icoon zit te kijken terwijl er in de praktijk al niets meer aan de hand is.

Dennis, ik heb net in jouw topic weer gereageerd!

• Auteur
  • Helper
  • June 8, 2025

@Erik van KPN 

Het icoontje is twee dagen rood gebleven dus vandaag maar een schone installatie uitgevoerd zoals beschreven in de kennisbank. Tot nu toe werkt alles weer naar behoren. Hopelijk blijft het zo.

• Auteur
  • Helper
  • June 9, 2025

Nog een kleine update: de bekabelde SuperWifi is weer rood geworden. 

Forum|alt.badge.img+2

vervelend…….het ligt echt aan de software van KPN. Je kunt terug naar fabrieksinstellingen, resetten,  bekabeld/niet bekabeld…..alles heeft geen zin. Kan moet opschieten met haar software in orde maken. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • June 13, 2025

Hmmm, dan zit die koppeling met het modem toch echt niet helemaal lekker. Zijn die wifipunten rechtstreeks bekabeld aangesloten, Hanske? Als dat niet zo is, zou je eens kunnen testen of het beter wordt als je eentje rechtstreeks bekabeld aansluit?

• Auteur
  • Helper
  • June 13, 2025

Hoi ​@Erik van KPN 

Het wifipunt met rood icoontje is rechtstreeks bedraad aangesloten. Het wifipunt met groen icoontje is niet bedraad.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • June 16, 2025

Als hij rechtstreeks bedraad aan is gesloten, vraag ik me toch wel af waar dit mis gaat ​@Hanske75. Zou je eens een andere ethernetkabel kunnen gebruiken tussen de SuperWifi en je modem? En zou je voor de volledigheid ook 1 van de andere ethernetpoorten van je modem willen proberen? Kan zijn dat er iets niet helemaal zuiver is met de gebruikte kabel of de gebruikte poort. 

Mocht dit beide ook geen verschil maken, zou je dan de SuperWifi punten eens om willen wisselen? Dus degene die draadloos groen is bekabeld aansluiten, en andersom? 

• Auteur
  • Helper
  • June 25, 2025

Hoi ​@Maja van KPN 

De stappen die je beschrijft hebben alleen nut als ik weer een schone installatie uit ga voeren. Daar heb ik eerlijk gezegd niet zoveel zin in. Ik ga ook niet de bestaande ethernetkabels in mijn huis vervangen. Mag ik je eraan herinneren dat het jaren feilloos heeft gewerkt totdat jullie de modem software hebben geupdate? Ik zit juist bij KPN omdat ik dan goede service verwacht. 

Als klap op de vuurpeil krijg ik net een mail waarin staat dat jullie de abonnementskosten voor vaste klanten weer gaan verhogen!  

Forum|alt.badge.img+2

Hoi ​@Maja van KPN 

De stappen die je beschrijft hebben alleen nut als ik weer een schone installatie uit ga voeren. Daar heb ik eerlijk gezegd niet zoveel zin in. Ik ga ook niet de bestaande ethernetkabels in mijn huis vervangen. Mag ik je eraan herinneren dat het jaren feilloos heeft gewerkt totdat jullie de modem software hebben geupdate? Ik zit juist bij KPN omdat ik dan goede service verwacht. 

Als klap op de vuurpeil krijg ik net een mail waarin staat dat jullie de abonnementskosten voor vaste klanten weer gaan verhogen!  

Verhogen? Tijd voor compensatie lijkt mij. Nu een maand niks aan mijn extra gehuurde tv ontvanger gehad, niks aan mijn 2 gekochte SW2 punten gehad en veel ergernissen en plekken in en om huis waar geen wifi meer is. Thuiswerken gaat slecht. KPN, wanneer komen jullie met de oplossing?