Skip to main content
Beantwoord

Na modemupdate: privé instellingen modem zijn verwijderd

• 21 januari 2025
  • 12 reacties
  • 317 keer bekeken

Frank Wouts
Nieuwkomer

Zitten er nog wel kundige technische mensen aan de knoppen bij KPN?
Vannacht een modemupdate ontvangen van KPN, modem netjes aan laten staan, welnu:
 voortaan gaat hij UIT! Ik wil jullie updates absoluut niet meer. Betaal ik voor dit soort van gepruts?
Al m'n eigen instellingen in het modem kwijt, kan ineens niet meer printen, WiFi verbindingen vallen weg….
Goeie zet KPN!
Vandaag de alternatieven maar eens bekijken, want ik betaal ook veel teveel voor dergelijk gepruts, dus kan m'n zak met geld elke maand beter elders gaan onderbrengen...

Beste antwoord door Erik van KPN

Hallo ​@Frank Wouts, ​@Tegno, ​@Bas Spiek, welkom hier! Ik begrijp dat de modemupdate voor jullie niet geheel vlekkeloos is verlopen. Jammer te horen. We gaan over naar een geheel nieuwe KPN Software voor al onze apparaten. Dat betekent dat er aan de update iets meer haken en ogen zitten. We doen ons uiterste best om de migratie van de oude firmware naar de nieuwe KPN Software soepel te laten verlopen. Maar er zit een grotere kans in dat na de update dingen in de war zijn. Of zelfs dat je al je instellingen kwijt bent. Bij gekke dingen in het algemeen raden we een herstart aan. Heb je meer issues, dan is het verstandig om je modem nog even een keer te resetten, en dan je instellingen weer toe te passen. Daarna zou het weer normaal moeten functioneren.

Dit ‘gedoe’ is echter wel eenmalig. Nu je eenmaal op de KPN Software zit, hebben verdere updates geen tot veel minder impact. Daar zul je over het algemeen verder niets meer van merken.

We hebben een Product Update over deze update. Ik raad aan om die sowieso door te nemen. Daarin wordt aangegeven wat er in de update zit, en ook wat de aandachtspunten van de migratie zijn. 

Frank Wouts schreef:

voortaan gaat hij UIT! Ik wil jullie updates absoluut niet meer. 

Vandaag de alternatieven maar eens bekijken

Zoiets werkt op de korte termijn, maar op een bepaald moment, als je te veel gaat achterlopen, dan voeren we de update alsnog wel door. Als je echt volledige vrijheid hierin wilt hebben, dan is een eigen modem misschien een optie. FRITZ!Box is een populaire keuze daarin, en werkt ook out of the box op je KPN aansluiting. En mocht je die nog niet gelijk willen aanschaffen zelf, dan hebben we daarvoor ook een huuroptie.  

Meer informatie over eigen apparatuur aansluiten vind je op kpn.com/eigenmodem.

Tegno schreef:

Kan zelfs niet meer in het modem komen om instellingen te bekijken..

Wat gebeurt hier precies, Tegno? Want je modem moet nog wel gewoon bereikbaar zijn op de normale manier via het IP. Als je daar issues mee ervaart, dan is herstart, eventueel resetten van je modem toch mijn advies.

Ik weet niet of je ook gebruik maakte van de Thuis app? Want die is niet meer te gebruiken na de migratie. Beheer via app kan je nu doen via de MijnKPN app.

Bekijk origineel

12 reacties

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 21 januari 2025

Hier precies hetzelfde

Ander wifinaam gekregen en alle apparaten in huis geen verbinding meer.
Wat een enorme prutsers. zie alles maar weer werkend te krijgen.

KPN jullie slaan een enorme flater.

Wie gaat dit alles oplossen en wie draagt de kosten voor deze onkunde?

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 21 januari 2025

Hier het zelfde.

Te kansloos voorwoorden.

Wat een gepruts zeg!

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28343 reacties
  • Antwoord
  • 21 januari 2025

Hallo ​@Frank Wouts, ​@Tegno, ​@Bas Spiek, welkom hier! Ik begrijp dat de modemupdate voor jullie niet geheel vlekkeloos is verlopen. Jammer te horen. We gaan over naar een geheel nieuwe KPN Software voor al onze apparaten. Dat betekent dat er aan de update iets meer haken en ogen zitten. We doen ons uiterste best om de migratie van de oude firmware naar de nieuwe KPN Software soepel te laten verlopen. Maar er zit een grotere kans in dat na de update dingen in de war zijn. Of zelfs dat je al je instellingen kwijt bent. Bij gekke dingen in het algemeen raden we een herstart aan. Heb je meer issues, dan is het verstandig om je modem nog even een keer te resetten, en dan je instellingen weer toe te passen. Daarna zou het weer normaal moeten functioneren.

Dit ‘gedoe’ is echter wel eenmalig. Nu je eenmaal op de KPN Software zit, hebben verdere updates geen tot veel minder impact. Daar zul je over het algemeen verder niets meer van merken.

We hebben een Product Update over deze update. Ik raad aan om die sowieso door te nemen. Daarin wordt aangegeven wat er in de update zit, en ook wat de aandachtspunten van de migratie zijn. 

Frank Wouts schreef:

voortaan gaat hij UIT! Ik wil jullie updates absoluut niet meer. 

Vandaag de alternatieven maar eens bekijken

Zoiets werkt op de korte termijn, maar op een bepaald moment, als je te veel gaat achterlopen, dan voeren we de update alsnog wel door. Als je echt volledige vrijheid hierin wilt hebben, dan is een eigen modem misschien een optie. FRITZ!Box is een populaire keuze daarin, en werkt ook out of the box op je KPN aansluiting. En mocht je die nog niet gelijk willen aanschaffen zelf, dan hebben we daarvoor ook een huuroptie.  

Meer informatie over eigen apparatuur aansluiten vind je op kpn.com/eigenmodem.

Tegno schreef:

Wat gebeurt hier precies, Tegno? Want je modem moet nog wel gewoon bereikbaar zijn op de normale manier via het IP. Als je daar issues mee ervaart, dan is herstart, eventueel resetten van je modem toch mijn advies.

Ik weet niet of je ook gebruik maakte van de Thuis app? Want die is niet meer te gebruiken na de migratie. Beheer via app kan je nu doen via de MijnKPN app.

Super slecht KPN. Ik kan nu iemand laten komen voor de alarmcentrale en iemand voor het camera systeem. Allemaal voor update waarom ik niet heb gevraagd. Niets werkt meer. Erg fijn. Waar kan ik de rekening heen sturen ? 

• 13272 reacties
  • 21 januari 2025
Rein Dijkmans schreef:

Waar kan ik de rekening heen sturen ? 

Waarschijnlijk, maar dat heb ik niet gecontroleerd, staat er in de algemene voorwaarden wel iets waardoor kpn geen aansprakelijkheid aanvaardt bij dit soort updates. Kortom geen rekening. 

Ga ik zonder meer vanuit. Alleen heb ik wel de vrijheid om te vertrekken naar andere aanbieder als ze me niet schadeloos stellen en ga ik ook zeer zeker doen. Heb meerdere aansluitingen bij KPN al vanuit de PTT tijd. Gaan ze niet van failliet maar ga niet zelf opdraaien voor de kosten door hun veroorzaakt. Ik heb immers niet gevraagd om update. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 148 reacties
  • 21 januari 2025
Rein Dijkmans schreef:

Super slecht KPN. Ik kan nu iemand laten komen voor de alarmcentrale en iemand voor het camera systeem. Allemaal voor update waarom ik niet heb gevraagd. Niets werkt meer. Erg fijn. Waar kan ik de rekening heen sturen ? 

Deze installateur kan je gewoon helpen via een teamviewer of anydesk 😀 iets met service van de zaak

Is alleen werkplaats / magazijn zonder PC`s .

Dat is dus geen optie.

Moeten dus fysiek langskomen dus voorrijden en 30 min arbeidsloon. € 105 excl BTW per partij 

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28343 reacties
  • 22 januari 2025

Uitleg over de hoe en de waarom van deze update heb ik hierboven gegeven. Het is zondermeer erg vervelend als bij jou ook instellingen zijn verdwenen, excuses. Maar dat is in dit geval dan niet iets waar we wat aan kunnen doen, ​@Rein Dijkmans.

Jouw laatste opmerking over werkplaats/magazijn klinkt alsof je een zakelijk abonnement hebt, of zou moeten hebben,. Als je een zakelijk abonnement hebt, neem dan even telefonisch contact op of en wat er binnen je zakelijke voorwaarden valt. Als je geen zakelijk abonnement hebt, dan is dat misschien iets om te overwegen?

Het adres is gelegen midden in het haven en industrie gebied. Postcode 3111HB. Lijkt me dan logisch dat jullie zakelijk abonnement aanbieden. Alles werkt inmiddels weer na consult partij voor inbraak en partij voor alarm. Kosten € 210. Eerst eindeloos wisselen van WAN adres. Dat destijds opgelost ( betaald voor eigen rekening ) DDNS. Nu dit weer. Lekker makkelijk om ff e-mail te sturen aan de gebruiker “Schrijf de instellingen even op in de router “. Ik ben handenarbeider en 61 jaar zonder enige ICT kennis. Weet wel als ik update voor mijn telefoon krijg in ook niet plots al mijn berichten en telefoonnummers kwijt bent.

Echt niet recht te praten en zal ZSM vertrekken bij KPN.

Frank Wouts
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 27 januari 2025

Wat een onzin dat KPN er niks aan zou kunnen doen. Gewoon gegevens bewaren voordat je een update uitvoert en daarna terug zetten. Desnoods met een mapping naar nieuwe velden als de wijzigingen echt zo groot zouden zijn als wordt gesteld. Als ik nu in het apparaat kijk zie ik echt niet zoveel verschil in de menu’s met de diverse instellingen dan eerst hoor…wat een lulkoek allemaal.

Wanneer de  nieuwe  velden echt onvoldoende dekkend zouden zijn om de oude gegevens terug heen te schrijven communiceer je dat op z’n allerminst vooraf terug naar je gebruikers lijkt me.

Deze communicatie met excuses dat er niks aan te doen zou zijn maakt het allemaal nog veel schrijnender en erger dan het al was…alsof wij als klanten allemaal leken of gek zouden zijn en KPN het nog een keer en beter uit zou moeten leggen. 

Ik het gelukkig allemaal zelf kunnen herstellen, maar veel klanten zonder technische netwerk kennis kunnen dat niet zomaar, en moeten onnodige kosten gaan maken, dat kan ik me gelukkig WEL voorstellen…

• 3133 reacties
  • 28 januari 2025
Maikel Drost schreef:
Rein Dijkmans schreef:

Deze installateur kan je gewoon helpen via een teamviewer of anydesk 😀 iets met service van de zaak

Da kan inderdaad. En in het eerste jaar nadat je hem gekocht heb doen ze dat misschien nog gratis. Maar anders gaan ze je er waarschijnlijk gewoon een factuur voor sturen.

Bedenk je dat ze nog meer klanten hebben die bij KPN zitten. En dat die waarschijnlijk allemaal hetzelfde probleem hebben. Dus dit kunnen ze dan wel 10 x op een dag doen bij hun klanten.

Mogelijk bij sommige klanten nog meerdere keren ook. Want die updates mislukken soms bij klanten waarbij wel de gegevens gewist worden. Dat klinkt al bijna als een volledige dagtaak van een werknemer hé? Dat moet gewoon betaald worden.

Reageer