Skip to main content
Vraag

Na reset door helpdesk geen poorten meer open

• August 23, 2025
  • 15 reacties
  • 128 keer bekeken

Gisteren een uur aan de lijn gehangen met de klantenservice omdat ik geen nummer weergave had. Helaas niet verholpen maar na de reset van mijn KPN experia staan alle poorten dicht en kan ik bepaalde apparatuur niet meer via internet benaderen, Portforwarding aan-uit en alle firewall regels er uit werkt niet. Open port checkers blijven zeggen dat de poorten gesloten zijn. 

15 reacties

• August 23, 2025

Heb je voor alle apparaten ook weer een ip reservatie aangemaakt? 

• Auteur
  • Topper
  • August 24, 2025

Ja, maar daar gaat het niet om, als ik bijvoorbeeld poort 4999 van het internet naar mijn eigen netwerk wil benaderen geeft een poortchecker al aan dat deze gesloten is, ook al geef ik in de experia expliciet aan dat deze óf open moet zijn, óf alle poorten staan open. 

• August 24, 2025

Een online poort checker kan een poort alleen als "open" detecteren als het een TCP poort is. En als er een service achter zit die luistert op deze poort en reactie geeft. Anders ziet zo'n poort checker niets.

Zo gebruik ik bijvoorbeeld Wireguard. Dat werkt gewoon. Maar er is geen enkele poort checker die de poort als "open" ziet omdat Wireguard op UDP luistert en niet op TCP.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Jos van Bragt, welkom op onze community! Ik heb er zelf niet zo veel verstand van maar zie dat ​@Marlon92 al wel goed meedenkt. Kom je er uit zo?

• Auteur
  • Topper
  • August 26, 2025

Nee, het modem lijkt niet op de gevraagde regels te reageren. Als ik bijvoorbeeld het pingen van buitenaf uitzet de experia ook niet reageert.

Ik had mijn synolgy gewoon bereikbaar aan aan de achterzijde heb ik niets gewijzigd. Na de reset van KPN kon ik niet meer via xxxx.synology.me:5001 inloggen. Ongeacht welke regels ik instel.. 

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • August 26, 2025

Dus je hebt de Synology weer opnieuw een reserved IP of een Vast IP adres gegeven in de router en daarnaast de portforward van 5001 naar dat vaste IP adres gezet. Correct? Zoniet, doe dat sowieso even

Check even of de firewall op de router nog op Middel staat (mag niet uit maken voor zover ik weet maar dan is dat iig gechecked,

en herstart je router even nadat je alle instellingen erop heb gezet.

nu weet ik niet hoe de Synology omgaat met het koppelen van je externe IP adres aan hat xxxx.synology.me domein maar dubbelcheck of het  xxxx.synology.me nog steeds naar jou huidige externe ip adres verwijst (stel eventueel vanaf je Synologie die koppeling opnieuw in om dat recht te trekken

• August 26, 2025

Pingen heeft niets te maken met poorten die wel of niet open staan.

• Auteur
  • Topper
  • August 26, 2025

Pingen heeft niets te maken met poorten die wel of niet open staan.

Snap ik is functionaliteit van de Experia 

• Auteur
  • Topper
  • August 26, 2025

Dus je hebt de Synology weer opnieuw een reserved IP of een Vast IP adres gegeven in de router en daarnaast de portforward van 5001 naar dat vaste IP adres gezet. Correct? Zoniet, doe dat sowieso even

Check even of de firewall op de router nog op Middel staat (mag niet uit maken voor zover ik weet maar dan is dat iig gechecked,

en herstart je router even nadat je alle instellingen erop heb gezet.

nu weet ik niet hoe de Synology omgaat met het koppelen van je externe IP adres aan hat xxxx.synology.me domein maar dubbelcheck of het  xxxx.synology.me nog steeds naar jou huidige externe ip adres verwijst (stel eventueel vanaf je Synologie die koppeling opnieuw in om dat recht te trekken

Alleen het extern publieke adres in de Synology aangepast nadat de Experia herstart werd. Verder is eer niets gewijzigd. Met quick connect werkt het wel maar niet zoals ik eerst kom connecteren dit ging gewoon op URL van de Synology met erachter het poortnummer 5001

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • August 27, 2025

Alleen het extern publieke adres in de Synology aangepast nadat de Experia herstart werd. Verder is eer niets gewijzigd. Met quick connect werkt het wel maar niet zoals ik eerst kom connecteren dit ging gewoon op URL van de Synology met erachter het poortnummer 5001

Ok dan zou de laatste alinea van mijn bericht in orde moeten zijn. De rest van mijn bericht heb je ook gecontroleerd en kun je bevestigen?

Kun je bijvoorbeeld als je in je lokale netwerk zit wel naar het https://lokaleip:5001 browsen? (mogelijk dat je wat certificaat errors krijgt)

• Auteur
  • Topper
  • August 27, 2025

Ja, nogmaals er is totaal niets aan mijn zijde gewijzigd, alleen een reset geweest van het modem omdat de nummerherkenning op mijn telefoon het niet deed. DDNS van Synology werkt ook gewoon.

• August 27, 2025

Poort 5001 moet open staan. Dat had je vroeger misschien nooit. Omdat toen UPnP op het modem aan stond. Dat was vroeger standaard zo.

Als UPnP aan staat, dan kunnen apparaten zoals een Synology NAS zelf de poorten open zetten.

Met de nieuwe firmware staat het voor zover ik weet standaard uit. Dit is omdat UPnP tegenwoordig als niet zo veilig beschouwd word. 

Dat heeft tot gevolg dat je nu handmatig poortforwardings in moet stellen. Of je moet UPnP aanzetten.

https://www.reddit.com/r/synology/comments/tiv3e3/what_is_upnp/?tl=nl

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • August 27, 2025

Hoe zit jou netwerk in elkaar? En vooral welke IP ranges gebruik je en hoe zijn die geconfigureerd.

Je Synology heeft een 192.186.1.x ipadres volgens jou screenshot terwijl je experiabox op de 192.168.2.x reeks zit volgens je screenshot. met de standaard instellingen is dat niet een goedwerkende situatie. (ik doe even de aanname dat de standaard subnet masks nog steeds een /24 betreft)

En juist omdat je telkens aangeeft “Aan mijn. kant is niets gewijzigd” herhaal ik, wat Marlon in zijn eerste bericht vroeg en ik in mijn eerste bericht nog bevestigd wilde zien.

Geef in de router je Synology een nieuwe reservering en stel daarna de portforwarding opnieuw toe op het nieuwe ip adress

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Heb je t nog werkend gekregen ​@Jos van Bragt?

• Auteur
  • Topper
  • September 9, 2025

Nee, ondanks port forwarding etc en ja de NAS staat in een ander netwerk maar aan mijn zijde heb ik niets gewijzigd.