Skip to main content
Beantwoord

Na storing zijn nu bepaalde websites niet te bereiken

• September 13, 2025
  • 29 reacties
  • 188 keer bekeken

!-->

Sinds een update op 2 september 2025, "De storing in postcodegebied XXXXAC is opgelost. Je kunt weer internetten, tv-kijken en/of bellen.", is vanuit Rijen de een specifieke website niet te bereiken.

!-->

Elke keer als ik een medewerker te spreken krijg wordt er gevraagd om de IPv6 uit te zetten en weer aan te zetten en dan zou de routering wel werken. Maar helaas is dat niet het geval en als ik IPv6 uitzet of weer aanzet verlies ik de telefonische verbinding.
Waarschijnlijk is het geen opzet maar na de tweede keer kon ik er niet om lachen omdat ook een nieuw terugbelverzoek niet kon worden gemaakt.

!-->

Traceroute opnames gemaakt om de route te zien door het KPN (vast) / KPN mobiel netwerk:

Een trace via het mobiele netwerk van de KPN. In 10 stappen is de site bereikt.

Een trace via het glasvezelnetwerk van de KPN vanaf een aansluiting in een andere plaats. In 8 stappen is de site bereikt.

Een trace via het glasvezelnetwerk van de KPN vanaf een aansluiting in Rijen. Na 64 stappen is de site nog steeds niet bereikt en het maximale aantal stappen bereikt.

!-->

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Beste antwoord door glas-gebruiker

@Jeroen van KPN , Daar heb ik ook naar gevraagd en dit was het antwoord:

Beste Pieter,Ergens op de route was je ip adres geblokkeerd geraakt en dat is nu gedeblokkeerd. Met vriendelijke groet,

Men heeft mij gevraagd om een ping, een nslookup en een traceroute van www.parochieheiligegeest.nl en die heb ik ze verstrekt. 

29 reacties

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@glas-gebruiker, is natuurlijk lastig als je een website niet kunt bezoeken. Ik ben wel benieuwd om welke website het precies gaat? En of er meer websites zijn waarbij je dit probleem hebt. 

• Auteur
  • Topper
  • September 16, 2025

Hallo ​@Jeroen van KPN , hier is meer informatie over het probleem dat ik ondervind: https://piha.nl/kpn-route-naar-parochie-heilige-geest-nl/. Als vrijwilliger help ik mee om de site up to date te houden. Nu gebruik ik een mobile hot spot om toegang te krijgen wat beperkingen heeft.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 16, 2025

Heb je al een andere DNS-server geprobeerd?

• Auteur
  • Topper
  • September 16, 2025

@AriënC Door de DNS proxy uit te schakelen maar zonder resultaat. Hierna de proxy weer aangezet. Het vreemde is dat ik de dag voor de update de website gewoon kon bereiken.

• Auteur
  • Topper
  • September 16, 2025

Ook bij uitschakelen van de DNS proxy en verwachtte gebruik van DNS 195.121.1.34 of 195.121.1.66 wordt static.kpn.net 195.190.228.78 gebruikt. Ook bij opgeven van Google DNS 8.8.8.8.
(Op gezochte via traceroute.) 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 16, 2025

@glas-gebruiker Je IP-adres heeft geen geldig revers DNS

nslookup 195.190.228.78

Name:    static.kpn.net
Address:  195.190.228.78

nslookup static.kpn.net

can't find static.kpn.net: Non-existent domain

Als voorbeeld, van IP-adres in de buurt

nslookup 195.190.228.79
Name:    195-190-228-79.fixed.kpn.net
Address:  195.190.228.79

nslookup 195-190-228-79.fixed.kpn.net
Name:    195-190-228-79.fixed.kpn.net
Address:  195.190.228.79

• Auteur
  • Topper
  • September 16, 2025

@TDN Static.kpn.net is volgens mij iets van de KPN software die ik ongeacht de DNS configuratie gebruikt. (Is mij niet gelukt te veranderen Met of Zonder DNS-proxy.)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 16, 2025

@glas-gebruiker Meerdere IP-adressen in de buurt hebben hetzelfde probleem

nslookup 195.190.228.77
Address:  195.190.228.77

nslookup 195.190.228.74
Address:  195.190.228.74

en nog veel meer…

@TDN Static.kpn.net is volgens mij iets van de KPN software die ik ongeacht de DNS configuratie gebruikt. (Is mij niet gelukt te veranderen Met of Zonder DNS-proxy.)

Nee, deze moet van KPN geregistreerd worden in de vorm xxx-xxx-xxx-xxx.fixed.kpn.net voor thuisinternet.

• Auteur
  • Topper
  • September 17, 2025

Vandaag contact gezocht met de KPN help desk met dit probleem.

Ik kreeg gelijk het verzoek IPv6 uit te zetten en alleen IPv4 te gebruiken. Toen dit niet de oplossing bleek moest ik het modem resetten waarna deze niet meer zichtbaar was voor de medewerker en ik een nieuw modem moest halen bij de KPN shop. Helaas is het probleem nog niet opgelost.

• Auteur
  • Topper
  • September 20, 2025

@Jeroen van KPN 

De website is parochieheiligegeest.nl en andere site geven geen probleem.

pieter@imacmini ~ % ping parochieheiligegeest.nl
PING parochieheiligegeest.nl (185.108.115.81): 56 data bytes
Request timeout for icmp_seq 0

Is het mogelijk dat ons modem ongeacht de settings van DNS altijd start bij 195.190.22.78?

• Auteur
  • Topper
  • September 24, 2025

@Jeroen van KPN 

C:\Users\Piete>curl -4 -I https://parochieheiligegeest.nl
curl: (28) Failed to connect to parochieheiligegeest.nl port 443 after 21634 ms: Could not connect to server

C:\Users\Piete>nslookup parochieheiligegeest.nl
Server:  UnKnown
Address:  2a02:a446:a3ea:0:8a0f:a2ff:fe75:ae60

*** UnKnown can't find parochieheiligegeest.nl: No response from server

In ons modem staat alleen IPv4 aan. De response van nslookup lijkt veel op een IPv6 formaat ip adres.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 24, 2025

Heb je misschien KPN Veilig draaien,  of andere security programma's?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 24, 2025

Ik kan de betreffende website gewoon bereiken met de standaard instellingen van KPN en KPN veilig actief ​@glas-gebruiker 

• Auteur
  • Topper
  • September 24, 2025

Via het mobilenetwerk en mijn hotspot van Vodafone geeft het nslookup commando volgend resultaat.

pieter@iMacMini ~ % nslookup parochieheiligegeest.nl
Server:        172.20.10.1
Address:    172.20.10.1#53

Non-authoritative answer:
Name:    parochieheiligegeest.nl
Address: 185.108.115.81

pieter@iMacMini ~ % 

• Auteur
  • Topper
  • September 24, 2025

Hallo ​@JanD , Bedankt voor je reactie. Mijn buurman zonder vaste telefoon aansluiting kan het ook bereiken.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 24, 2025

Hallo ​@JanD , Bedankt voor je reactie. Mijn buurman zonder vaste telefoon aansluiting kan het ook bereiken.

Beste ​@glas-gebruiker ik begrijp alleen de opmerking 'zonder vaste telefoonaansluiting’ niet.

Ik heb wel vaste telefoon en via mijn vasate internetverbinding zie ik de pagina gewoon, zoals ik eerder schreef.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 24, 2025

Misschien een gek idee, maar heb je het al op een bootable  Linux Live USB-stick getest. Zoals Mint of Ubuntu.

Dan kan je achterhalen of het aan Windows ligt, of ergens in je netwerk. 

• Auteur
  • Topper
  • September 24, 2025

@AriënC Bedankt voor het meedenken. Via ander apparaten in het netwerk geprobeerd (debian/raspberry OS) en helaas allemaal met het zelfde probleem. En op de modem draait geen specifieke KPN veilig programma.

@JanD Bij ons gaat te vaste telefoon via het modem. Tegenwoordig hebben steeds minder huishoudens een vaste telefoon. (Misschien heeft dat invloed op de configuratie van het modem. Maar dat kan ik als gebruiker controleren.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 24, 2025

Beste ​@glas-gebruiker ik heb ook vaste telefoon via de modem, zoals 99,99% van de KPN klanten met een vaste telefoon.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 24, 2025

@AriënC Bedankt voor het meedenken. Via ander apparaten in het netwerk geprobeerd (debian/raspberry OS) en helaas allemaal met het zelfde probleem. En op de modem draait geen specifieke KPN veilig programma.

@JanD Bij ons gaat te vaste telefoon via het modem. Tegenwoordig hebben steeds minder huishoudens een vaste telefoon. (Misschien heeft dat invloed op de configuratie van het modem. Maar dat kan ik als gebruiker controleren.

Dan zit ik te denken aan de IPv6 instelling op je modem, of een fout in de DNS routering bij die site, en roepen anderen waarbij de site wel werkt deze aan via IPv4. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Het lijkt er inderdaad wel erg op dat de modem het wel driftig via IPv6 probeert en dat die website dat dus niet heef.  Normaal zou je dan een fallback naar IPv4 verwachten maar dat gebeurt hier niet. Kun je toch eens het modem helemaal resetten? Er lijkt namelijk onder water toch niets fout te zijn gaan staan in de IPV6 instellingen. ​@glas-gebruiker 

• Auteur
  • Topper
  • September 26, 2025

Hallo ​@Jeroen van KPN , bedankt voor je aandacht en antwoord.

Maar welke reset of herstart moet ik uitvoeren? (Slechte ervaring met het terug zetten naar fabrieksinstellingen.)

• Auteur
  • Topper
  • September 27, 2025

@Jeroen van KPN Ondertussen heb ik “herstart dit apparaat” en “herstart thuisnetwerk”.

pieter@imacmini ~ % nslookup parochieheiligegeest.nl
Server:        192.168.2.254
Address:    192.168.2.254#53

Non-authoritative answer:
Name:    parochieheiligegeest.nl
Address: 185.108.115.81

Het nslookup commando geeft nu wel het juiste resultaat maar die site is nog steeds niet bereikbaar.

Wat moet ik doen om dit op te lossen?

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Het gaat inderdaad wel om een fabrieksreset ​@glas-gebruiker. Dat is toch echt het advies om dat toch te doen. 

Hallo ​@Jeroen van KPN , bedankt voor het advies. Helaas heeft het niet geholpen.