Skip to main content

Afgelopen maandag kreeg ik een sms van KPN dat mijn modem een update zou krijgen. Uiteraard gebeurt nu waar ik al bang voor was: problemen.

Het bekabelde internet werkt, het WiFi valt regelmatig weg. Alleen het WiFi op mijn telefoon aan en uitzetten lost dat op, dan is er weer verbinding. Meerdere telefoons in huis hebben dit probleem, het ligt dus niet aan mijn telefoon. Ook is dit pas sinds de update van het modem een probleem.

Modem herstarten heeft het niet opgelost, ik vermoed een fout in de software bij het updaten van het modem. 

Wat is de oplossing hier?

Hoi @Sanverm . Welkom op het forum.

Over welk type modem hebben we het hier? En mijn vervolgvraag: Zijn er op dat modem ook wifi versterkers of iets dergelijks aangesloten?


Wij hebben dit zelfde probleem  na fe nachtelijke update van oktober. We hebben een mesh versterker op het wifi netwerk. Hoor graag als er een oplossing is.


Wat Erwin vraagt. Wat voor type modem gaat het om en zitten er evt (witte) WiFi versterkers op aangesloten?


Wat Erwin vraagt. Wat voor type modem gaat het om en zitten er evt (witte) WiFi versterkers op aangesloten?

Het is een experia box 12 welke in de woonkamer staat. Op de eerste verdieping heb ik een Netgear wifi versterker op de wifi van de experia box aangesloten.

Voor de update werkte alles perfect, nu moet ik telkens opnieuw verbinden als ik thuis kom.


Hoi @Sanverm . Welkom op het forum.

Over welk type modem hebben we het hier? En mijn vervolgvraag: Zijn er op dat modem ook wifi versterkers of iets dergelijks aangesloten?

Hi @Erwin_ ,

Experia box 12, geen wifi versterkers. Voor de update inderdaad alles perfect, nu verliezen onze mobiele apparaten na 5-15 minuten verbinding waarna het uit en aanzetten van de wifi op de mobiele apparaten nodig is om het weer te laten werken.

groet,

Sander


@Sanverm : Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven?


Wat Erwin vraagt. Wat voor type modem gaat het om en zitten er evt (witte) WiFi versterkers op aangesloten?

Het is een experia box 12 welke in de woonkamer staat. Op de eerste verdieping heb ik een Netgear wifi versterker op de wifi van de experia box aangesloten.

Voor de update werkte alles perfect, nu moet ik telkens opnieuw verbinden als ik thuis kom.

Kun je hier een eigen topic voor aanmaken? Anders gaat het door elkaar lopen en de situatie is bij iedereen weer anders.


@Erwin_ Volgens mij staat nu alles in mijn profiel wat je moet weten 🙂


@Sanverm : Ik heb de lijn doorgemeten.  Dat klinkt misschien spectaculairder dan het is ;-)  Ik kan in ieder geval zien dat de toevoer van het signaal stabiel is.

Dus het lijkt mis te gaan in de woning zelf.

Soms is het na zo'n update verstandig om alles even opnieuw in te stellen.  Mijn voorstel zou zijn: Reset die box12.  Verwijder de bestaande draadloze verbindingen in je verschillende apparaten en maak opnieuw contact en vul de gegevens opnieuw in. Ik ben benieuwd of het daarna weer gewoon stabiel is. 

Kun jouw apparaten trouwens allemaal overweg met 5Ghz?  


Wij hebben dit ook na die update. Twee jaar lang geen problemen en sinds de update van oktober valt de wifi steeds weg. Er zit verder geen Wifi versterker aangesloten.

Resetten ook al eens geprobeerd. Verwijderen van draadloze verbindingen nog niet. Dat zal ik van het weekend eens proberen. Tot die tijd zo veel mogelijk via ethernetkabel 😅


@Sanverm : Ik heb de lijn doorgemeten.  Dat klinkt misschien spectaculairder dan het is ;-)  Ik kan in ieder geval zien dat de toevoer van het signaal stabiel is.

Dus het lijkt mis te gaan in de woning zelf.

Soms is het na zo'n update verstandig om alles even opnieuw in te stellen.  Mijn voorstel zou zijn: Reset die box12.  Verwijder de bestaande draadloze verbindingen in je verschillende apparaten en maak opnieuw contact en vul de gegevens opnieuw in. Ik ben benieuwd of het daarna weer gewoon stabiel is. 

Kun jouw apparaten trouwens allemaal overweg met 5Ghz?  

 

Resetten en opnieuw verbinding maken lost het probleem helaas niet op. De telefoons kunnen zeker overweg met 5Ghz.

Is stekker uit de box genoeg voor een reset of moet dat via de box zelf?


@Sanverm Ik zal binnenkort ook de update voor de Box 12 krijgen, dus volg deze topic met belangstelling 😉

U kunt het beste de Box 12 een totale reset geven aan de achterzijde van de Box :

  • Met de resetknop
    Deze zit aan de achterkant in het gaatje naast de groene Phone poorten. Druk met een dun voorwerp (satéprikker, paperclip) 3-5 seconden in het gaatje tot het powerlampje rood gaat branden. Laat los en wacht af. De Box gaat zich resetten en herstart. Dit duurt ongeveer 10-15 minuten.

@HansaanZet Top, ga ik meteen even doen!


@Erwin_ Het probleem lijkt nu opgelost! Dank.


@Erwin_ @HansaanZet thanks voor de support! Ik had eerder alleen een ‘Reset Thuisnetwerk’ gedaan via http://192.168.2.254. Reset via achterkant modem heeft het voor nu gefixt!


@Erwin_  Hoewel het nu minder vaak gebeurt, valt het wifi toch nog regelmatig weg. In plaats van elke 15-30 min nu iets van 5-6x per dag gok ik. Zijn er nog instellingen aan te passen in de box of in de telefoons?

Toch echt jammer dit, vóór de update werkte alles prima.


Zelfde issue als Sanverm na de laatste nachtelijk update. 

Setup: KPN box 12, geen versterkers.

Issue: regelmatig (5x per werkdag) erg traag/wegvallend internet. En wifi op zolder significant trager dan voor de update, toen konden we op zolder prima op de wifi (chromecast) en nu valt chromecast constant uit. 

Al gedaan: harde reset, apparaten opnieuw instellen (forget & reconnect).

Voor de update geen enkel probleem- altijd stabiel bedraad en draadloos gehad.


Hier ook na de update bagger internet WiFi snelheid, geen versterkers. Vaste lijn prima.

Snelheid soms nul, dan weer 800 en dan weer 60.

Zit op glasvezel en alles al 4* gereset. Echt waardeloos met thuis werken. Denk toch maar weer over te stappen naar Ziggo.


Maak even een eigen topic aan. Ik kan niet 3 mensen tegelijk helpen in één topic. Dat wordt chaotisch. 

@Sanverm  Hoe is het ondertussen bij jou?  


@Erwin_ Nog steeds hetzelfde, toch iets van 5-6 keer per dag wifi uitzetten en aanzetten om verbinding te hebben met de mobiele telefoons. Dan is de verbinding prima, en na een tijdje verschijnt weer dat uitroepteken naast het wifi symbool... Soms geeft een app al aan dat er geen verbinding meer is voordat het uitroepteken er is. 


@Erwin_ Ik kom hier toch nog even op terug, omdat het probleem blijft en echt heel vervelend is. Het wifi blijft wegvallen, zodat we op de telefoons om de zoveel tijd het wifi uit en aan moeten zetten om weer verbinding te hebben. Dit is niet werkbaar. Omdat het vaste internet wel stabiel is, zit ik erover te denken om dan maar een andere wifi router aan te sluiten op één van de aansluitingen op het modem, maar dat lijkt me niet de gewenste oplossing. Kunnen jullie het modem gewoon niet vervangen?


@Erwin_ Ik kom hier toch nog even op terug, omdat het probleem blijft en echt heel vervelend is. Het wifi blijft wegvallen, zodat we op de telefoons om de zoveel tijd het wifi uit en aan moeten zetten om weer verbinding te hebben. Dit is niet werkbaar. Omdat het vaste internet wel stabiel is, zit ik erover te denken om dan maar een andere wifi router aan te sluiten op één van de aansluitingen op het modem, maar dat lijkt me niet de gewenste oplossing. Kunnen jullie het modem gewoon niet vervangen?

Nog even voor alle duidelijkheid:

Je apparaten maken wél verbinding met het modem maar die verbinding valt om de haverklap weg. Dat klopt toch? Zijn er ook apparaten die wél verbonden blijven? En als het gebeurt valt de verbinding dan tegelijkertijd weg op verschillende apparaten? Dit is belangrijke informatie voor mij, want dan weet ik of ik het ook daadwerkelijk in het modem zelf moet zoeken. 


De bedrade apparaten blijven online, alleen de telefoons hebben dit probleem. We hebben verder alleen laptops en een tablet, die lijken overigens wel stabiel wifi te hebben. Dus misschien toch een telefoon-probleem. Maar dan toevallig wel alle telefoons (3 soorten).

Er is eerst verbinding en na een tijdje verschijnt er een uitroepteken naast het wifi-teken en is er geen verbinding meer. Enkel wifi uit- en aanzetten op de telefoon verhelpt dit (een tijdje).

 


Aanvullend op het bovenstaande: ik hoor nu toch dat op de laptops en tablet de wifi ook uitvalt, maar minder vaak.


@Sanverm  Sorry voor de late reply.  

Dus het valt niet tegelijk uit maar wisselt. Dat is érg vreemd. 

Mag ik jouw lijn doormeten vanaf afstand?