Skip to main content
Vraag

Naam van extra wifi netwerken plotseling gewijzigd

• August 20, 2026
  • 4 reacties
  • 66 keer bekeken

Beste,

Afgelopen woensdag 19 augustus waren in de ochtend plotseling mijn guest en extra netwerk SSID’s gewijzigd waardoor mijn gehele IoT netwerk (smart home, security, etc) eruit lag. Andere instellingen (zoals paswoorden en kanaalkeuzes) waren nog wel intact. Ik zie niet dat er een firmware updates is geweest. Het lijkt op onderstaande bericht maar die is van een jaar terug.

Huidige firmware version V12.C.26.04.02
Rescue firmware version V12.C.25.08.16
Model SagemcomFast5359_KPN Hardware version 1.0

Wat kan/moet ik doen om dit voortaan te voorkomen?
(naast een geheel ander netwerk met andere - niet KPN - netwerk componenten neerzetten)

EDIT

Laat maar, ik zie het al

Een slordig foutje van KPN in de upgrade naar nieuwe firmware.

4 reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Medewerker KPN Escalaties
  • August 20, 2026

Afgelopen nacht ook bij mij gebeurd met de firmware upgrade.

• Topper
  • August 26, 2026

@Erik van KPN 

Beste KPN,

Bij mij is de router (KPN BOX 12) afgelopen nacht (26aug26 - rond 01:30) voorzien van nieuwe firmware (upgrade van V12.C.25.08.16  naar  V12.C.26.04.02)

Ook bij mij is mijn zelfgekozen naam van het guest-netwerk veranderd (had de naam van het hoofd-wifi netwerk gekregen met “-gast” als achtervoegsel), waardoor alle randapparatuur uitviel.

Mijn vragen:

• Kan dit gefixed worden, zodat ook de zelfgekozen namen van guest-netwerken niet meer veranderen bij een firmware-upgrade
  • Waarom worden wij niet (bv per mail) op de hoogte gebracht van het tijdslot waarop de firmware upgrades plaatsvinden. Alle andere providers doen dit wel, waarom KPN niet?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • August 26, 2026

Hoi ​@Pluimvee, welkom terug! Dit heeft inderdaad te maken met de update. We zien dat het kan voorkomen bij een update dat sommige instellingen terugvallen op de fabriekwaarde. Het gaat dan vooral om de namen van de Extra en de Gastwifi. En dat is de naam van je hoofdwifi, gevolgd door _gast of _extra.

Heel af en toe kan het ook gebeuren met de hoofdwifi. Die valt dan terug op de stickerwaarde.

Wat kan/moet ik doen om dit voortaan te voorkomen?

Jij zelf niets. 

• Kan dit gefixed worden, zodat ook de zelfgekozen namen van guest-netwerken niet meer veranderen bij een firmware-upgrade

Dit is iets dat vanuit ons moet komen. En dat is ook iets waar we aan werken om te zorgen dat dit zo min mogelijk, en idealiter helemaal niet meer, voorkomt.

• Waarom worden wij niet (bv per mail) op de hoogte gebracht van het tijdslot waarop de firmware upgrades plaatsvinden. Alle andere providers doen dit wel, waarom KPN niet?

Goede vraag, ​@Harry345. Je krijgt in principe geen bericht van een modem update. Je kunt op de hoogte blijven van aanstaande updates via de Community. We plaatsen Product Updates elke keer als er een nieuwe update uitkomt. Als je daarvan op de hoogte wilt blijven kun je abonneren op de categorie Modems. Je krijgt dan per e-mail bericht als er daar een nieuw topic wordt geplaatst. Op een later moment verwachten ook updates aan ons platform zodat je (weer) specifiek kunt abonneren op alleen Product Updates. 

Updates van ons uit gaan altijd in de nacht, ergens tussen 01:00 en 07:00 uur. 

rvk01
Slimmerik
  • August 26, 2026

Updates van ons uit gaan altijd in de nacht, ergens tussen 01:00 en 07:00 uur. 

En je zou ook zelf de update moeten kunnen triggeren op een tijdstip die jou beter uitkomt via MijnKPN App of de webinterface.