Skip to main content

Goedemiddag KPN forum,

Sinds vandaag zijn we overgestapt van Ziggo naar KPN glasvezel. Ik ben erg blij met de snelheid en stabiliteit maar ik krijg 1 ding niet voor elkaar. Ik game best veel online, met name multiplayer spellen zoals Overwatch en BF. Nu heb ik bij Ziggo het altijd voor elkaar gekregen om mijn NAT type op open te zetten maar bij KPN blijft deze op gemiddeld. Tevens krijg ik de melding dat UPnP niet succesvol is. Ik heb in het verleden wat disconnects gehad met overwatch toen mijn NAT type op gemiddeld stond dus wil dit graag verhelpen. Als ik in het modem het vinkje van "Enable UPnP IGD" aan zet onder het kopje port forwarding dan krijg ik een NAT type open. Mijn vraag is, kan het kwaad om dit vinkje aan te zetten? Het merk modem is een Sagemcom F5359

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. Helaas kon de KPN helpdesk telefonisch niet helpen omdat ze deze kennis niet hadden. (Eigen woorden)

 

Met vriendelijke groet,

Jordi

 

UPnP IGD moet aangevinkt zijn om apparaten toe te staan zelfstandig via UPnP tijdelijke port-forwardings in de router aan te maken zodat het apparaat van buitenaf benaderbaar wordt.

Juist game consoles leunen veelal op UPnP en dus is het in jouw geval zelfs noodzakelijk om dat vinkje bij UPnP-IGD te zetten.


Dankuwel voor de reactie! Vandaar ook de melding vanuit de Xbox zelf. Maar kan het kwaad om dit vinkje aan te hebben staan? Is mijn netwerk kwetsbaarder? Ik zie her en der wat berichten over dat de veiligheid van UPnP wat twijfelachtig is.


In principe creëer je met UPnP een veiligheidsrisico omdat je het niet ziet als een apparaat m.b.v. UPnP een port-forwarding aanmaakt. De meeste apparaten gebruiken zelf geen UPnP en dan is er geen probleem. Apparaten zoals gameconsoles (Xbox, Playstation) hebben UPnP echt nodig en zijn er ook voor ingericht. Als je een NAS hebt, vergewis jezelf er dan van dat deze geen UPnP gebruikt.


Dankuwel voor de reactie! Vandaar ook de melding vanuit de Xbox zelf. Maar kan het kwaad om dit vinkje aan te hebben staan? Is mijn netwerk kwetsbaarder? Ik zie her en der wat berichten over dat de veiligheid van UPnP wat twijfelachtig is.

Het is beter om dat vinkje uit te hebben staan. En om niet te gamen. Maar ja... als u dat toch wilt, dan zit er niets anders op dan dat vinkje toch aan te vinken...


Dankuwel voor de reactie! Vandaar ook de melding vanuit de Xbox zelf. Maar kan het kwaad om dit vinkje aan te hebben staan? Is mijn netwerk kwetsbaarder? Ik zie her en der wat berichten over dat de veiligheid van UPnP wat twijfelachtig is.

Het is beter om dat vinkje uit te hebben staan. En om niet te gamen. Maar ja... als u dat toch wilt, dan zit er niets anders op dan dat vinkje toch aan te vinken...

Haha, helaas. De een kiest voor sport kijken op tv en de ander voor gamen ^^


Dankuwel voor de reactie! Vandaar ook de melding vanuit de Xbox zelf. Maar kan het kwaad om dit vinkje aan te hebben staan? Is mijn netwerk kwetsbaarder? Ik zie her en der wat berichten over dat de veiligheid van UPnP wat twijfelachtig is.

Het is beter om dat vinkje uit te hebben staan. En om niet te gamen. Maar ja... als u dat toch wilt, dan zit er niets anders op dan dat vinkje toch aan te vinken...

Haha, dit vond ik best grappig.

Ik neem aan dat je vraag zo is beantwoord @Jordiii1992? Zelf game ik ook met UPnP aan, werkt prima.


Dankuwel voor de reactie! Vandaar ook de melding vanuit de Xbox zelf. Maar kan het kwaad om dit vinkje aan te hebben staan? Is mijn netwerk kwetsbaarder? Ik zie her en der wat berichten over dat de veiligheid van UPnP wat twijfelachtig is.

Het is beter om dat vinkje uit te hebben staan. En om niet te gamen. Maar ja... als u dat toch wilt, dan zit er niets anders op dan dat vinkje toch aan te vinken...

Haha, dit vond ik best grappig.

Ik neem aan dat je vraag zo is beantwoord @Jordiii1992? Zelf game ik ook met UPnP aan, werkt prima.

Yes! Het is gelukt. Dankjewel!