Skip to main content
Antwoord

Neem ik bij verhuizing ook het glasvezelkastje mee?

• December 5, 2025
  • 3 reacties
  • 36 keer bekeken

Ik ga verhuizen en wil mijn KPN modem aansluiten via glasvezel. Er zit een glasvezel aansluitpunt in de nieuwe woning, maar deze zit verbonden aan een mediaconverter (zie foto). Ik heb in mijn oude woning een FTU (Nokia) gekregen die ik op de glasvezel box moet aansluiten. Moet ik deze Nokia meenemen naar de nieuwe woning om daar te bevestigen en de mediaconverter buiten spel laten? 

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@MatthijsVincent . Welkom hier en dank voor je vraag. Goed dat je dit vooraf uitzoekt.

Je hoeft de Nokia FTU uit je oude woning niet mee te nemen. Glasvezelapparatuur is altijd locatie gebonden en hoort bij het adres, niet bij het abonnement. In je nieuwe woning gebruik je simpelweg de glasvezelaansluiting die daar al aanwezig is.

De situatie is meestal als volgt:

• Het glasvezel aansluitpunt (de FTU) hoort vast aan de woning.

• De mediaconverter die daarop is aangesloten wisselt van provider tot provider. 

• Afhankelijk van of jij in een doe-het-zelf gebied woont, kan het zijn dat jouw converter gewoon in het installatie pakket zit. 

Meer achtergrondinformatie over het proces vind je hier:
Glasvezelaanleg bij KPN: hoe werkt het

Mocht er op het nieuwe adres iets ontbreken of niet werken, dan kun je uiteraard een gratis monteur inboeken. 

3 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 5, 2025

Glasvezelkastjes zijn adres gebonden en moeten blijven bij oude adressen. Modems zijn klant gebonden, en je kan meenemen naar jouw nieuwe adres.

• December 5, 2025

Die Nokia moet je op het oude adres laten. Inclusief adapter(!!!). Op je nieuwe adres zal die Nokia niet eens werken. Van KPN krijg je een nieuwe glasvezelkastje toegezonden voor je nieuwe adres als het goed is. Als je die op de dag van aansluiten nog niet hebt: bellen en vraag om een gratis installatiemonteur. 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 8, 2025

Hoi ​@MatthijsVincent . Welkom hier en dank voor je vraag. Goed dat je dit vooraf uitzoekt.

Je hoeft de Nokia FTU uit je oude woning niet mee te nemen. Glasvezelapparatuur is altijd locatie gebonden en hoort bij het adres, niet bij het abonnement. In je nieuwe woning gebruik je simpelweg de glasvezelaansluiting die daar al aanwezig is.

De situatie is meestal als volgt:

• Het glasvezel aansluitpunt (de FTU) hoort vast aan de woning.

• De mediaconverter die daarop is aangesloten wisselt van provider tot provider. 

• Afhankelijk van of jij in een doe-het-zelf gebied woont, kan het zijn dat jouw converter gewoon in het installatie pakket zit. 

Meer achtergrondinformatie over het proces vind je hier:
Glasvezelaanleg bij KPN: hoe werkt het

Mocht er op het nieuwe adres iets ontbreken of niet werken, dan kun je uiteraard een gratis monteur inboeken.Â