Skip to main content

Sinds ik vorige week een Experiabox V10 heb gekregen ter vervanging van mijn V8 doet de Nefit Easy thermostaat het niet meer.  Na iedere reset van de experiabox maakt hij weer verbinding. maar deze raakt hij na een dag weer kwijt. Ik heb al van alles geprobeerd. Hij heeft nu een eigen lokaal IP adres. Via een ander WIFI access point werkt het ook niet. Het is GEEN wifi probleem, want hij reageert nog wel op ping. De verbinding met het lokale netwerk is dus OK

Het is een ouder model. Ik weet niet of dit uitmaakt.

Ik heb op dit forum nog geen oplossing gevonden. Weet iemand een oplossing? (anders dan een andere thermostaat kopen)

Je kunt op de experiabox eens controleren of ISP DNS aan staat (onder DHCP settings). Dit is nodig voor de nefit easy. Als die op uit staat, dan aanzetten. Eventueel de nefit even opnieuw starten


Heeft u die Nefit Easy al eens gereset?

En in plaats van resetten van de Experiabox, werkt gewoon stekker eruit trekken en een paar minuten later er weer in steken ook?


Je kunt op de experiabox eens controleren of ISP DNS aan staat (onder DHCP settings). Dit is nodig voor de nefit easy.

Waarom is dit nodig voor de Nefit Easy?


Na iedere reset van de experiabox maakt hij weer verbinding. maar deze raakt hij na een dag weer kwijt.

Op welk kanaal staat de 2.4GHz wifi van de Experia Box ingesteld?

Als dat kanaal 12, 13 of auto is, zet deze dan op een kanaal tussen 1 en 11.

M.b.v. van de app WiFi Analyzer op Android zou je kunnen kijken welk kanaal de minste overlap heeft met andere wifi zenders zodat je het meest gunstige kanaal kunt kiezen.

 


Ik heb zelf ook een nefit easy en had hetzelfde probleem. Vermoed dat de nefit er niet mee om kan gaan als DNS gelijk is aan de gateway, maar dat hij een rechtstreeks DNS IP nodig heeft. Je kunt uiteraard ook de default proberen te veranderen naar een ander adres (8.8.8.8) of wellicht met andere instellingen iets voor elkaar krijgen. Deze settings is echter de gemakkelijkste test denk ik…

overigens zijn de nefits qua netwerk echt bagger. Hebben ook Wi-Fi bg nodig om überhaupt te werken.


Wi-Fi in dergelijke apparatuur is meestal simpel en beperkt van opzet. Het ondersteund doorgaans alleen 2,4 GHz en ook nog meestal niet alle protocollen. Dat is niet alleen bij deze Nefit Easy zo.

Daarnaast knoopt het zich volgens mij nogal eens vast aan het MAC adres van het WiFi punt. Word dat zelfde WiFi netwerk even laten uitgezonden door een andere apparaat, met dus een ander MAC adres, dan is dat plots een probleem: geen verbinding of een brakke verbinding.

WiFi van een laptop of mobiel is veel uitgebreider met veel meer mogenlijkheden.


Veel antwoorden in korte tijd, bedankt.

Over de DNS instelling: Ik ga het proberen, maar op de vorige experiabox was de DNS server ook de gateway zelf (de experiabox dus)

En zoals gezegd, WIFI lijkt geen probleem te zijn omdat hij op ping steeds netjes antwoord geeft en ik heb in de DHCP instellingen van de experiabox de NEFIT easy een vast ip adres gegeven. En met een ander (heel oud) access point met de wifi van de experiabox uit, verandert de situatie niet.

En ik heb de easy diverse keren van de muur gehaald, maar niet gereset

Wonderlijk is dat na mijn post vanmorgen de verbinding zonder enige actie mijnerzijds zicht weer heeft hersteld, na een hele week niet gefunctioneerd te hebben. Ik kijk het dus even aan voordat ik weer iets verander

 

 

 

 


En met een ander (heel oud) access point met de wifi van de experiabox uit, verandert de situatie niet.

Had u op dit accespoint dezelfde netwerk naam en wachtwoord als dat van de Experiabox? Of was dat totaal anders?


Was hetzelfde. Gebruik hem als tweede access point. Dit is een nog veel oudere experiabox


Was hetzelfde. Gebruik hem als tweede access point. Dit is een nog veel oudere experiabox

Dan zou je bij wijze van test eens de netwerk naam in die accespoint kunnen veranderen naar iets anders. En dat de Nefit daarmee verbinding mee laten maken.


Het lijkt erop dat mijn probleem is opgelost. Ik weet niet hoe want ik heb niets meer gedaan.

bedankt voor alle suggesties

 


Hi @LhTR065. Tof dat de andere hier je zo goed op weg hebben geholpen. Veel beter dan ik dat waarschijnlijk kon, dus dat scheelt weer. Mijn dank is groot.


Je kunt op de experiabox eens controleren of ISP DNS aan staat (onder DHCP settings). Dit is nodig voor de nefit easy. Als die op uit staat, dan aanzetten. Eventueel de nefit even opnieuw starten

Dit is voor mij de oplossing geweest voor hetzelfde probleem.