Skip to main content

Goeiedag!

 

Hier werkt niet sinds nog niet eens een jaar glasvezel van KPN-netwerk,
nu werd er bekend gemaakt dat 4 Gbit snelheid er kwam, maar echter zie ik dat deze optie hier niet beschikbaar is?

 

KPN-netwerk/NetwerkNL kunnen geen uitleg geven en sturen door naar KPN, en KPN zelf kan het ook niet zien die sturen door naar netwerk beheerder weer… 

de uitleg lijkt me niet heel moeilijk, niet ieder huis in nederland heeft een 4-baans glasvezelaansluiting waarover 4Gbps mogelijk is, daarnaast is 4Gbps slechts een marketing truc om meer winst te maken. Het mooiste bewijst is wel dat Delta nu 5Gbps aanbiedt. Maar och, omdat het kan , he. En om op te scheppen op de buurt bbq, dat speelt ook mee.


Niet overal ligt een 10 Gbps netwerk. Op veel plaatsen is nog 1 Gbps. 

Ik denk echter dat je nog Hussel hebt. In dat abonnement is de 4 Gbps optie er niet en komt ook niet. 

Het gaat overigens niet sneller. Er kan alleen meer tegelijk. 

Echter met 200 Mbps kun je al op 12 tv's tegelijk kijken. En dan heb je nog ruimte over om met 3 pc's bezig te zijn. 

Maar bij glasvezel gaat tv via de ontvanger niet eens van je abonnement snelheid af.

Dus wat moet je dan met 4 Gbps?

 


Ik ben het volledig met @PeterG eens! 
Kan daar echt niets ander van maken, en steun @PeterG daar ook in.

 

Zowel de 1 GB downloadsnelheid als de (nieuwe) 4 GB downloadsnelheid, is voor de meerderheid van de Nederlands huishoudens overbodig en ook “over kill”!
Je betaald per maand ook meer, terwijl je misschien maar 10 to 15% van de snelheid gebruikt.

Voor eenpersoonshuishoudens en tweepersoonshuishoudens is een down- en uploadsnelheid van 100 Mbit/ps meer dan voldoende, daar kun je echt ruim mee uit de voeten.
Bij een klein gezin (twee volwassen & twee kinderen) is 100 Mbit/ps ook nog ruim voldoende, mijn zus en zwager hebben zo’n situatie, en heb nooit last van haperingen of snelheidsverlies bij hun glasvezelaansluiting van 100 Mbit/ps.

Zelf heb getest of ik verschil merkte tussen een 1 GB verbindingen, en de 100 Mbit die ik momenteel gebruik.
Conclusie: je merkt totaal geen verschil, zeker niet bij normaal gebruik van het internet, televisie kijken of streamen van bijvoorbeeld NPO Plus en vaste telefonie.

Grotere gezinnen hebben genoeg aan een glasvezelverbinding down- en uploadsnelheid van 200 Mbit/ps.

Ben je echt een grote gamer, heb je kantoor aan huis of woon je in een groot studentenhuis met meerdere personen, dan kan het interessant zijn om een glasvezelverbinding te nemen met een snelheid van 1 GB down- en upload.

Maar het nieuwe abonnement met een down- en uploadsnelheid van 4 GB, is echt een concurrentie strijd tussen de providers onderling, en is marketing technisch handig.

Maar de overgrote meerderheid van de huidige apparatuur in de Nederlandse huishoudens, kunnen deze hoge snelheden niet eens verwerken. 


Hoi @NietDeem, welkom! Leuk dat je geïnteresseerd bent in het 4 Gbit/s abonnement.

We hebben een introductietopic waarin staat wat er nodig is om 4 Gigabit te kunnen krijgen. Ik raad je aan die eens door te nemen. Het kan namelijk aan je type glasvezelaansluiting liggen (GOF versus XGS-PON) of aan je abonnementstype. Je type aansluiting kan niet gewijzigd worden. Dus als je GOF hebt, dan is 4 Gbit/s voor jou helaas niet mogelijk. Als je aansluiting wel goed is, maar je abonnement te oud? Dan kun je overstappen naar het goede type zodra je jaarcontract voorbij is.

 

 


Hey,

 

Ik neem dan aan het een GOF-aansluiting is dan, Zie afbeelding onder voor aansluiting in meterkast.
Vandaar mijn vraag, via telefoon kon ik geen antwoord krijgen en had wel gelezen sinds 2021 worden nog alleen de nieuwe type aangesloten, dus leek mij het logisch dat het dan hier zou zijn, lijkt mij dan.

Gaat om een nieuwsbouw 2022 ter informatie.

 


@NietDeem, Kan jij eens aangeven wat jij verwacht te bereiken met dat 4Gbps abonnement?

 


Je kunt op kpn.com/eigenmodem de servicetool gebruiken, @NietDeem, je krijgt dan te zien wat je aansluitingstype is.


@NietDeem @Erik_ Indien de aansluiting geschikt is voor 4Gbs kan man ook de hoogste snelheid nemen voor einde 1jaar-contract met behoud van de 9 maanden korting

 


Hey,

 

Ik neem dan aan het een GOF-aansluiting is dan, Zie afbeelding onder voor aansluiting in meterkast.
Vandaar mijn vraag, via telefoon kon ik geen antwoord krijgen en had wel gelezen sinds 2021 worden nog alleen de nieuwe type aangesloten, dus leek mij het logisch dat het dan hier zou zijn, lijkt mij dan.

Gaat om een nieuwsbouw 2022 ter informatie.

 

 

 

Dit is een GOF nt, dus max 1gig mogelijk

 


@NietDeem Wat er mogelijk is qua snelheden is niet afhankelijk van wanneer je adres is aangesloten maar meer van wanneer de apparatuur in de wijkcentrale (PoP) is geplaatst. KPN plaatst sinds 2020 in nieuwe centrales XGS-PON apparatuur (nodig voor meer dan 1 GBit).

Ik zie dat je een nieuwbouwwoning hebt. Bij veel nieuwbouwprojecten wordt de Pop al geplaatst en de apparatuur daar in gebouwd voordat de eerste woningen worden opgeleverd. Als je dan een paar jaar later jouw woning opgeleverd krijgt wordt deze nog steeds op diezelfde PoP aangesloten. Die dus niet de nieuwste apparatuur bevat.

Het is wel zo dat KPN uiteraard de komende jaren bestaande PoP's zal gaan uitrusten met de nieuwste apparatuur.


Het is wel zo dat KPN uiteraard de komende jaren bestaande PoP's zal gaan uitrusten met de nieuwste apparatuur.

Ik verwacht eigenlijk niet dat het vervangen van apparatuur in de PoP's voor de ombouw van AON naar PON prioriteit zal hebben. Ik denk dat KPN zich de komende jaren blijft focussen op het uitbreiden van het glasvezelnetwerk.


Niet overal ligt een 10 Gbps netwerk. Op veel plaatsen is nog 1 Gbps. 

Ik denk echter dat je nog Hussel hebt. In dat abonnement is de 4 Gbps optie er niet en komt ook niet. 

Het gaat overigens niet sneller. Er kan alleen meer tegelijk. 

Echter met 200 Mbps kun je al op 12 tv's tegelijk kijken. En dan heb je nog ruimte over om met 3 pc's bezig te zijn. 

Maar bij glasvezel gaat tv via de ontvanger niet eens van je abonnement snelheid af.

Dus wat moet je dan met 4 Gbps?

 

Bij glasvezel gaat de benodigde TV bandbreedte wel degelijk van je internet snelheid af (iig bij KPN).

Doe maar eens eens een speedtest met al je ontvangers aan en daarna als ze uit staan.

Als je een managed switch hebt is het helemaal goed te zien wat er naar welke poort gaat, en dan zie je wel degelijk data over je WAN poort gaan als je TV kijkt.

Ik had vroeger de aanbieder “Lijbrandt” en die had een aparte fiber voor de analoge TV module in het glasvezel kastje.

Maar met IPTV gaat het gewoon van je totaal af!


Bij glasvezel gaat de benodigde TV bandbreedte wel degelijk van je internet snelheid af (iig bij KPN).

Televisie kijken op de “oude” TV ontvangers (2260, 2952, 5202 en 8001) gaat niet van de Internetsnelheid af immers al deze communicatie loopt over vlan 4 terwijl Internet over vlan 6 loopt en de snelheidsbegrenzing op vlan 6 zit.

Op de nieuwe TV+ Box gaat alleen live televisie kijken in multicast mode via vlan 4 en gaan uitgesteld kijken en live kijken in unicast mode via vlan 6. Dat laatste heeft dus altijd impact op de snelheid voor Internet, ook bij 100Mbps en 200Mbps abonnementen.

 

Als je een 1Gbps abonnement hebt op een AON aansluiting dan gaat televisie kijken wel van de snelheid voor Internet af omdat de lijn dan ook maximaal “maar” 1Gbps aan kan. Mijns inziens is dit echter niet interessant immers die (max.) 14Mbps per televisie merk je echt niet.


Ik heb waarschijnlijk die AON.

Dan klopte het wel wat ik zei ;)

 

Bedankt voor de info!