Skip to main content

Jaren ben ik klant bij Telfort glasvezel voor thuis.

Inmiddels is telfort helemaal opgegaan in KPN en recent heb ik ook een e-mail ontvangen dat technisch alles ook wordt overgezet.

Zelf heb ik een USG (unifi) direct achter de NT zitten. Via telfort moest ik alleen VLAN 34 taggen op de WAN interface waardoor ik internet hebt (ik neem alleen internet af, dus voip en iptv hoef ik verder niet in te stellen).

Nu moest ik mijn Xperiabox voor 28 April updaten voor support want na de 28e werkt het internet niet meer zoals het nu is.

 

Ik heb dus net mijn xperiabox weer aangesloten op de NT om deze te updaten voor toekomstig support, volgens de handleiding netjes wachten tot alle lampjes groen zijn.

laptop direct via de kabel aangesloten, internet werkt.

 

Ik verwacht dus dat ik nu over ben op de ‘KPN’ instellingen. Dit is vlan 6 voor internet. Als ik dit echter nu instel op de USG heb ik geen internet. Verander ik dit weer terug naar de oude telfort instelling 34 heb ik wel internet.

Nu is mijn vraag:

Weet iemand of dit correct gedrag is en vlan 6 per de 28 geforceerd wordt?

Of, is de wijziging meer dan alleen een vlan aanpassing van 34 naar 6 op de USG?

Of, moet de xperiabox meerdere uren verbonden zijn om de upgrade te ‘triggeren’

 

Volgens mij is het als volgt: als je de Experiabox er aan hebt, dan gebeurt het omzetten 's nachts een keer. Als er geen Experiabox gevonden word, dan gebeurt het de 28ste geforceerd. 


Ik verwacht dus dat ik nu over ben op de ‘KPN’ instellingen. Dit is vlan 6 voor internet. Als ik dit echter nu instel op de USG heb ik geen internet.

Let er wel op dat KPN een PPPoE verbinding op vlan 6 gebruikt voor de aansluiting op Internet. Je zult die PPPoE verbinding dus ook moeten configureren op jouw USG.


Hoi @erikbbb, welkom bij ons op het forum. We zijn inderdaad bezig met de technische omzetting van de Telfort aansluitingen naar het KPN netwerk. Als je de Experia Box aansluit zal deze 's nachts worden geüpdatet zoals Nick al noemt, dat gebeurt tussen 0.00 en 6.00. Daarna zal VLAN 34 niet meer gebruikt worden, dan kan je VLAN 6 gebruiken zoals wjb het beschrijft. Hij heeft ook een topic aangemaakt met alle instellingen die je in een eigen modem kunt toepassen, die kan je ook helpen bij het instellen: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.


Super bedankt allemaal, ook de PPPoE info! 

Ik ga vanavond de Experia box aansluiten. Morgen op koningsdag eens kijken of we de USG kunnen omzetten. Dan ook geen druk van de thuiswerkers zonder internet ;)


Dat is verstandig inderdaad @erikbbb, om dat op een moment zonder druk te doen! Is het gisteren gelukt om de USG aan te sluiten en heeft de Experia Box een nachtje aangestaan en zich bijgewerkt?


Ik heb vannacht de modem er aaangesloten gehad, maar helaas zat ik vanmorgen nog op vlan 34 van telfort.

Halverwege de ochtend stopte het internet en was het na een half uurtje beschikbaar via kpn vlan 6 met PPPoE 

Eind goed, algoed gelukkig :)

 

 


Dat is goed om te lezen inderdaad, fijn dat het daarmee allemaal op de juiste plaats is gevallen :slight_smile:

Als we nog iets voor je kunnen doen weet je ons te vinden.