Skip to main content
Vraag

Netwerk valt weg na update box 12 op Nintendo Switch

• August 8, 2025
  • 9 reacties
  • 130 keer bekeken

Hoi!

Ik zag hier al eerder een post over, maar tot nu toe heeft dat voor mij niet zo geholpen. Dus daarom leek het mij fijn een nieuwe post te openen indien er na maanden hier wel een oplossing voor is gekomen.

Het zit zo: een paar maanden terug kreeg Box 12 een update en sindsdien lukt het mij niet meer om online te gamen op mijn Nintendo Switch. Daar baal ik heel erg van. Ik heb immers niet voor niets een switch die goed werkt. 

De verbinding wisselt. Soms kan ik een heel potje normaal spelen en dan weer zes potjes achter elkaar word ik er telkens uitgegooid. Verder werkt het internet op de rest van mijn apparaten helemaal goed.

Ik heb gelezen dat dit ligt aan het WiFi-profiel. Na de update is dit verandert naar WiFi-profiel 6, een profiel waar de Switch niet meewerkt. Ik heb het profiel veranderd naar 5 en dat had veel succes op de Switch, maar helaas krijg ik dan weer verbindingsproblemen met mijn telefoon. Dus dat is helaas ook geen optie.

Is hier een oplossing voor? (Ik ben trouwens totaal niet technisch, dus het spijt mij alvast als ik niet weet wat ik waar kan vinden. ;)) Het zou een beetje raar zijn als ik een nieuwe console moet kopen terwijl de oude nog helemaal goed werkt en waarbij ik voor de update geen problemen meehad. 

9 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@MeepTH. Welkom op de KPN Community! Lastig dat je problemen hebt om een stabiele verbinding te houden met je Nintendo Switch. 

Goed dat je al zelf op onderzoek was uitgegaan en ook een bruikbare oplossing hebt gevonden. Ik denk ook dat switchen van Wifi 6 naar Wifi 5-profiel hetgeen is wat je dient in te stellen. Het zou normaal geen problemen moeten opleveren met je telefoon. Onze V10 modems staan bij honderd duizenden mensen en die heeft überhaupt geen Wifi 6, dus dan zouden al die mensen problemen moeten hebben. Weet je zeker dat je niet andere Wifi instellingen hebt geprobeerd die er nog in zijn blijven staan? 

Je kunt misschien voor de zekerheid je Experia Box een hard reset geven (je SSID en wachtwoord worden weer teruggezet) en daarna alleen het Wifi-profiel aanpassen. Dan weet je zeker dat er verder niets extra's is ingesteld. 

En kies op je toestel en Nintendo Switch nog even voor ‘netwerk vergeten’, zodat je daarna opnieuw verbinding kan maken (inclusief nieuwe instellingen). Laat maar weten of het daarna beter gaat!

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 11, 2025

Hoi ​@Arjan van KPN, bedankt voor je reactie!

Ik begrijp wat je zegt over het wifi-profiel. Inderdaad, mensen met een V10 hebben standaard profiel 5, en dat werkt ook perfect op de Switch. Bij mij werkt de Switch ook goed op profiel 5, alleen krijg ik dan meteen verbindingsproblemen op mijn telefoon. Mensen met een V10 zouden inderdaad geen problemen moeten ondervinden. ;)

Ik heb zelf geen andere instellingen aangepast (dit weet ik zeker, want ik ben daar altijd erg voorzichtig mee ;)), alleen het wifi-profiel veranderd. Mijn telefoon heb ik al opnieuw opgestart, maar dat hielp helaas niet.

Een paar dagen geleden heb ik nog de modem gereset, dus voor nu heeft dat nog geen mogelijkheid tot verbetering gegeven. Ook ‘netwerk vergeten’ heb ik zeker boven de 20x gedaan deze week na alle resets en de profielverandering, maar ook dat heeft niet geholpen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Het is vreemd dat je mobiel toestel er niet mee om kan gaan dat Wifi 6 wordt uitgeschakeld. Daar heb ik dan geen verklaring voor helaas. Wat gebeurt er precies dan op je toestel als je dat uitzet? En wat voor toestel heb je precies? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 12, 2025

De telefoon blijft 5G aangeven ondanks dat hij wel geconnect is met het juiste netwerk. Ook als ik de wifi aan- en uitzet op mijn telefoon blijft hij ‘connected’, maar geeft de KPN app aan dat ik niet verbonden ben met het netwerk en geeft hij 5G aan. 

Ik heb een Iphone 14. :)

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Kun je eens controleren of deze functie aanstaat en zou je die dan eens willen uitschakelen?

Hoe kun je Wifi-assistentie inschakelen of uitschakelen?

• Ga naar de app Instellingen op je iPhone.
  • Tik op Mobiel netwerk (of Mobiele data).
  • Scroll naar beneden en zoek Wifi-assistentie.
  • Schakel de functie in of uit door op de schakelaar te tikken. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 15, 2025

Na opnieuw contact met de klantenservice is het mij gelukt na het switchen van profiel 6 naar profiel 5, het internet ook werkende te krijgen op mijn telefoon. (Hoe ik dat heb gedaan: mobiel netwerk uitzetten op de telefoon en de modem opnieuw opstarten.) Met goede moed (omdat ik eerder dus wel goed internet had toen ik switchte van profiel op mijn switch, ging ik vandaag (twee dagen na het opnieuw switchen naar profiel 5 proberen te Fortniten. Helaas kon ik plots helemaal niet meer in Fortnite komen. Dus helaas heeft het switchen van profiel nu plots geen goede werking meer.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dan heb je het ene verholpen en dan gaat het gamen weer mis. Niet zo fijn natuurlijk. Heb je het toch nog voor mekaar kunnen krijgen dit weekend? 

Wat eventueel nog een dwarsligger kan zijn is de IPv6 instelling in het modem. Heb je die al eens uitgeschakeld? Dat doe je door te gaan naar http://192.168.2.254, in te loggen en dan ga je naar Internetverbinding. Daar kies je bovenaan IPv6 en dan zet je het schuifje op uit. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 7, 2025

Oh sorry voor het late antwoord! 

Maar helaas is er nog steeds geen oplossing (ondanks dat deze topic plots aangeeft dat er wel een is. Ik heb dat niet ingevuld, dus ik weet niet zo goed hoe ik dat moet veranderen. Excuses!) Ik heb de modem meerdere keren aan en uitgezet, maar de Nintendo switch blijft een instabiele verbinding houden. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Ik had zelf een beste antwoord gemarkeerd waarvan ik dacht dat toekomstige lezers daar het meeste aan hebben. Maar wel vervelend dat het bij jou nog niet opgelost is. Heb je nog wel IPv6 een keer uitgezet? En ik lees ook nog op internet dat het te maken kan hebben met WPA-instellingen. Probeer deze eens op WPA2 te zetten op de Box 12. 

Mocht je daarna problemen houden, dan kun je altijd ook eens telefonisch contact zoeken met onze helpdesk. Wellicht dat zij je kunnen helpen met probleem. Maak dan online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld door de klantenservice op een moment dat jou uitkomt.