Skip to main content
Antwoord

Netwerkproblemen, maar alleen bij gebruik applicatie Streamlabs

• October 30, 2025
  • 15 reacties
  • 78 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedenavond, 
Na van alles geprobeerd te hebben samen met de service desk van “Streamlabs” ben ik doorverwezen naar dit forum.
Lang verhaal kort, Stream gameplay via de applicatie "Streamlabs” naar Twitch & Youtube.
Kreeg verschillende meldingen van een groen scherm op youtube, geen geluid op Twitch en in de applicatie zelf de foutmelding “Dropped frames”.
Tijdens het streamen taakbeheer open gehouden, hier zag ik de upload dalen naar bijna nul wanneer er problemen ontstonden op zowel Twitch als Youtube.
Werd op dat moment niet uit de game gegooid (online) en mijn partner had ook geen internet problemen.

Tijdens mijn gesprek met de service van Streamlabs vroegen ze mij om in CMD een “Tracert” uit te voeren.
Hierbij viel op dat van de 9 ip adressen waar contact mee gezocht werd 2 “Request timed out” aan gaf.
IPV6 portforwarding (1935) uitgevoerd op advies van de service desk.
Bij de windows firewall Streamlabs vrije doorgang gegeven, net als in AVAST (welke ik normaal gesproken gebruik).
AVAST ook uitgeschakeld om te kijken of dat verschil oplevert, dit was niet het geval.
Volgens de service van Streamlabs moet ik dit opnemen met mijn internetleverancier.

Wat precies het probleem is (verder nergens problemen mee) geen flauw idee en ik hoop dat iemand hier eerder een soortgelijk probleem heeft ondervonden en kunnen oplossen.

Even wat verdere informatie.
PC Specs:
AMD Ryzen 9 7900X3D
Nvidia Geforce RTX 4090
64GB 5200Mhz RAM
1TB M2 SSD (Windows en o.a. Streamlabs)
2TB M2 SSD (Games)

KPN Glasvezel, 1GB up- & download.

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@JeffreyyB, welkom allereerst bij onze community. 

Ontzettend fijn om te zien dat je goed op weg bent geholpen door de leden hier. Mijn dank gaat ook uit naar ​@fixnix voor zijn uitleg! 

Zelf gebruik ik Pingplotter om te kijken waar en bij welke server het misgaat. 

15 reacties

• October 30, 2025

Heb je de firewall in de Experiabox/KPN Box al op "Standaard" staan?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 30, 2025

Stond op gemiddeld! Aangepast naar standaard maar gaf helaas geen ander resultaat

• October 30, 2025

IPv6 uitgezet? 

Alles al eens opnieuw opgestart? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 30, 2025

IPV6 uit gezet, opnieuw opgestart maar geen ander resultaat. De modem is al naar fabrieksinstellingen teruggezet (net voor het plaatsen van mijn bericht)

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 30, 2025

Je hebt 9 adressen. 
Als je daar een ping naar toe stuurt wat zie je dan?
Hoe ziet de traceroute eruit? Het kan zijn dat de tussenliggende routers op cmp packages (wat ping en tracert zijn) niet op reageren.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 31, 2025

Goedemorgen,

Zal het hieronder plakken (heb alleen de bovenste 2 IP adressen aangepast)

Tracing route to restream-ingest.streamlabs.com [5.254.10.6]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms mijnmodem.kpn [xxx.xxx.x.x]
2 2 ms 3 ms 2 ms static.kpn.net [xxx.xxx.xxx.xxx]
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 7 ms 6 ms 6 ms ams-eq6-02gw.voxility.net [213.198.92.34]
6 9 ms 8 ms 6 ms ams-eq6-01gw.voxility.net [5.254.70.149]
7 13 ms 11 ms 11 ms fra-eq5-02gw.voxility.net [5.254.73.90]
8 11 ms 10 ms 11 ms fra-eq5-02c.voxility.net [93.115.91.22]
9 14 ms 12 ms 15 ms 5.254.10.6

Trace complete.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 31, 2025

@JeffreyyB Het kan ook geen netwerk probleem zijn maar CPU/GPU probleem. Het spel is in voorgrond krijgt de hoogste prioriteit en voor het encoden van Streamlabs blijf alleen nog een stukje over. Probeer eerst het spel op lagere  resolutie/framerate te spelen en Streamlab ook met lagere resolutie/framerate. Als het probleem blijft bestaan, dan is een netwerk probleem. Anders moet je proberen balance te vinden tussen gameplay en streaming kwaliteit. Ook via taskmanager kan je de prioriteit voor voorgrond en achtergrond processen veranderen.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 31, 2025

Goedemorgen,

Zal het hieronder plakken (heb alleen de bovenste 2 IP adressen aangepast)

Tracing route to restream-ingest.streamlabs.com [5.254.10.6]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms mijnmodem.kpn [xxx.xxx.x.x]
2 2 ms 3 ms 2 ms static.kpn.net [xxx.xxx.xxx.xxx]
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 7 ms 6 ms 6 ms ams-eq6-02gw.voxility.net [213.198.92.34]
6 9 ms 8 ms 6 ms ams-eq6-01gw.voxility.net [5.254.70.149]
7 13 ms 11 ms 11 ms fra-eq5-02gw.voxility.net [5.254.73.90]
8 11 ms 10 ms 11 ms fra-eq5-02c.voxility.net [93.115.91.22]
9 14 ms 12 ms 15 ms 5.254.10.6

Trace complete.

Goedemorgen Jeffrey,

Dit is een tracerout (Linux) van mij naar het eindadres 5.254.10.6.
Je ziet dezelfde resultaten, waar je bij Windhoos * * * Request timed out. krijgt, zie je bij mij **************
De genoemde servers kan ik niet pingen, maar met een andere tool kan ik zien dat ze er wel degelijk zijn. 
De ********** wil zeggen dat de router niet reageert op een icmp (ping, traceroute) request. 

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 31, 2025

Ik heb de taskmanager in de gaten gehouden tijdens het draaien van de game en tegelijk streamen. Zal hieronder delen wat ik kon zien.

netwerk belasting is minimaal, +/- 6 mbs download en +/- 16 mbs upload. 

gpu/cpu/geheugen is allemaal onder de 50% en SSD’s 1 a 2%

Heb ook alle hardware & software gecontroleerd, was een GPU update nodig maar ook hierna geen ander resultaat.

Het gekke is ook dat dit probleem eerder sporadisch is voorgekomen, twee maanden geen enkel probleem en nu opeens twee dagen achter elkaar. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 31, 2025

Thanks! Ik zal dit ook communiceren naar de Streamlabs helpdesk, moet eerlijk bekennen dat het voor mij bijna 20 jaar geleden is dat ik een ICT netwerkbeheer opleiding volgde… daarna andere kant op gegaan en ik ben redelijk het spoor bijster haha 😅.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 31, 2025

Ik heb de taskmanager in de gaten gehouden tijdens het draaien van de game en tegelijk streamen. Zal hieronder delen wat ik kon zien.

Heb ook alle hardware & software gecontroleerd, was een GPU update nodig maar ook hierna geen ander resultaat.

Het gekke is ook dat dit probleem eerder sporadisch is voorgekomen, twee maanden geen enkel probleem en nu opeens twee dagen achter elkaar. 

Kijk eens naar de tracert/traceroute.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 31, 2025

Sorry voor mijn gebrek aan kunde, maar de resultaten van de traceer heb ik (volgens mij is dat de juiste) hierboven geplaatst.

of moet ik iets anders proberen 😅?

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 31, 2025

Sorry voor mijn gebrek aan kunde, maar de resultaten van de traceer heb ik (volgens mij is dat de juiste) hierboven geplaatst.

of moet ik iets anders proberen 😅?

Is geen onkunde hoor, zeker niet. 
Ik heb hierboven wat geschreven, waar ik een kijk en vergelijk doe met jou tracert en die van mij.
Ik zit op Linux en dan heet dat “traceroute”.

Een ping of tracert is een datapakket dat naar een server wordt gestuurd.
Dit is een bepaalt protocol welke door diverse netwerkapparatuur wordt verhinderd. Het doel daarmee is om zich niet kenbaar te maken om te voorkomen dat ze aangevallen kunnen worden. 

Wat opvalt is dat er sterretjes staan als ik een tracerroute doe, en bij jou staat er een tekst. Je ziet ook dat je zoektocht naar de eindbestemming doorgaat. M.a.w. de pakketjes gaan er wel doorheen, maar er wordt geen bevestiging terug gestuurd. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 1, 2025

Ontzettend fijn om te zien dat je goed op weg bent geholpen door de leden hier. Mijn dank gaat ook uit naar ​@fixnix voor zijn uitleg! 

Zelf gebruik ik Pingplotter om te kijken waar en bij welke server het misgaat. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 1, 2025

Zelf gebruik ik Pingplotter om te kijken waar en bij welke server het misgaat. Of is het inmiddels gelukt? 

Thanks! 
krijg inderdaad genoeg informatie, ben nog niet in staat geweest om verder te testen. 
Heb ook geen stream meer live gegooid. 
Zodra ik dit gedaan heb laat ik absoluut wat weten 👌🏼