Skip to main content
Beantwoord

Niet duidelijk wanneer abonnement ingaat en waarom monteur nodig is

• March 21, 2026
  • 36 reacties
  • 318 keer bekeken

Een tijd geleden heb ik internet en tv van KPN aangevraagd. Het zou 20 maart ingaan en er zou een monteur moeten komen (geen idee waarom). Omdat er nog steeds geen monteursafspraak was, heb ik begin van de week gebeld. Er zou een noodpakket worden opgestuurd. Maar… ik wil gewoon internet en tv. Niet een tijdelijk pakket met maar 100GB data. Hoe kom ik er nou achter wanneer mijn abonnement ingaat? Waarom moet er uberhaupt een monteur komen?

Beste antwoord door Erik van KPN

Dank, ​@Leo.! Ik ben de systemen ingedoken en het probleem zit hem in koper versus glasvezel. 

Volgens ons bestelsysteem is op jouw adres geen glasvezel beschikbaar. Dus jouw bestelling is ingevoerd dat hij dan dus op een koperverbinding wordt geleverd. Maar, onder water blijkt er wel glasvezel aanwezig te zijn. Dat is, als ik het goed zie, afgelopen herfst zo'n beetje bij jou in, of bij je huis aangelegd. Maar, de wijkcentrale is nog niet klaar, en daarom weet ons bestelsysteem niet dat de glasvezel er wel is.  En als ergens glasvezel beschikbaar is, dan kun je niet meer een koperabonnement bestellen, dan moet het glasvezel worden. Daarom is jouw bestelling in het luchtledige blijven hangen.

De backoffice is er nu mee bezig om uit te zoeken wanneer die wijkcentrale opgeleverd gaat worden. Afhankelijk van het antwoord dat daar op komt moet een van twee dingen gebeuren. Als de oplevering snel gaat zijn, dan moet jouw bestelling onder water omgezet worden naar glasvezel, en dan kan hij daarna doorlopen en geactiveerd worden zodra de wijkcentrale klaar is. Als het nog lang duurt met de wijkcentrale, dan zal er gekeken moeten worden of ze het kunnen bestellen van koper niet nog even kunnen openzetten voor jouw adres zodat de bestelling gaat doorlopen zoals hij nu is. Zodra de backoffice die planning heeft, zullen ze contact met jou opnemen om de verdere stappen te bespreken. Met een beetje geluk misschien morgen, maar realistisch gezien verwacht ik dat niet eerder dan volgende week.

36 reacties

• Auteur
  • Helper
  • March 22, 2026

Ik heb vandaag Digitenne uit het noodpakket aangesloten en daar is de signaalsterkte 0%. Echt balen dit alles. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 22, 2026

Beste ​@Leo. , ​@PeterG weet hier veel van en wil misschien wel helpen.

Ik heb hem even ingeseind.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 22, 2026

Staat de antenne wel minstens bij een raam? Brandt het lampje op de antenne als de ZXV7200 aan staat?

Heb je al zenders laten zoeken door de box?

Met de 100 GB kun je ook tv kijken mits je de inloggegevens “tv abonnementsnummer 2000000xxxxxxxx & pincode” hebt. Werkt dan alleen via de app op de mobiel, tablet, en laptop http://tv.kpn.com . Laptop kan met hdmi aan tv. Tablet en laptop via hotspot op je telefoon.

Via de community kan niet opgezocht worden hoe het staat met je aanvraag. Bel daarvoor het 0800 nummer. 

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( ← op mobiel aantikken)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Of plan een terugbelverzoek.
Storingen, blokkeren sim zijn 24/7 te melden.
Je kunt ook contact opnemen via Facebook messengerInstagram en X.com. Ook Bluesky is nu een optie.
Of bezoek een winkel.

• Auteur
  • Helper
  • March 22, 2026

Dank voor je reactie. 

De antenne staat direct voor het raam. 

Volgens mij gaat hij pas zenders zoeken als er een signaal is. Ik was in elk geval pas bij stap 2, na het aangeven van de regio. 

Ik heb al gebeld en toen werd gezegd dat er iets aan de hand is met het aansluiten. Wat, werd niet duidelijk. En dus ook niet of het snel opgelost zal zijn. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 22, 2026

Beter om de regio niet te gebruiken maar algemeen te zoeken.

Ik heb de ZXV7200 niet meer om het precies aan te geven. Maar dat zou wel moeten werken.

Gebruik ‘Uitgebreid zoeken'.

• Auteur
  • Helper
  • March 22, 2026

Ik heb net ‘Uitgebreid zoeken’ gedaan, helaas vindt hij dan ook 0 zenders.

Ik heb ook even in mijn account gekeken en zie dan deze rare melding: 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

Ik heb net ‘Uitgebreid zoeken’ gedaan, helaas vindt hij dan ook 0 zenders.

Ik heb ook even in mijn account gekeken en zie dan deze rare melding: 

Ook zonder abonnement is NPOx vrij te ontvangen. Misschien is de antenne (of de bekabeling) niet goed

• Auteur
  • Helper
  • March 22, 2026

Hmm, ik haal alles net uit de doos. Ik ga ze van de week wel weer bellen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 22, 2026

Brandt het lampje op de antenne???

De zenders van de NPO moeten zonder meer gevonden worden en werken. Die vallen niet onder ‘abonnement’.

01 NPO 1
02 NPO 2
03 NPO 3
23 Regionale zender
33 Extra regiozender (indien beschikbaar)
34 NPO 1 Extra (o.a. 20:00 uur journaal met gebarentolk)

101 NPO Radio 1
102 NPO Radio 2
103 NPO 3 FM
104 NPO Klassiek
105 NPO Radio 5
106 NPO Soul & Jazz
117 Regionale zender
118 NPO FunX
129 radiokanaal extra regiozender
130 NPO Sterren NL
131 NPO Campus Radio

Er zijn plekjes langs de grens met voornamelijk België waar geen ontvangst is. 

Kaartje is beetje oud, maar geldt nog redelijk goed. Donkergroene gebieden: antenne kan binnenshuis. Andere gebieden: antenne moet buiten. Bij voorkeur tussen 5 tot 10 meter vanaf het maaiveld.

• Auteur
  • Helper
  • March 22, 2026

Het lampje brandt, maar hij vindt echt 0 zenders. 

Ik woon op Texel, op het kaartje is het wel donkergroen waar ik woon (denk ik, kan niet zo inzoomen).

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 22, 2026

Er staat een zendmast op Texel. Aan de Waalderstraat in Den Burg. Daar moet ie dus wel op 'gericht’ staan. Zie pijltje bovenop. En een gebouw ‘ertussen’ is ook niet bevorderlijk.

Heb je inmiddels een afspraak voor de monteur?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 22, 2026

Nog even dit: is je oude (huidige?) provider al gestopt dan???

• Auteur
  • Helper
  • March 22, 2026

Ik kan hem niet op de Waalderstraat richten, daar heb ik geen raam. En er staan uiteraard gebouwen tussen mijn huis en die mast. Kan me niet voorstellen dat dat het is. 

Hiervoor had ik geen geen tv/kabel, ik keek via Odido Klik & Klaar, dus via internet zeg maar. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 22, 2026

Tja. Die zendmast zal meer in de buurt staan. 

Je keek dan met nlziet.nl neem ik aan. Want Odido levert geen tv bij Klik & Klaar. 

Die nlziet.nl kun je nu ook gebruiken via de Hotspot met die 100 GB.

Ik zou Klik & Klaar aangehouden hebben totdat kpn echt functioneerde. 

Helaas kan je niet met "overstapservice" van Klik & Klaar naar kpn. Maar dan toch hooguit één maand overlap. Dat was toch niet erg geweest?

• Auteur
  • Helper
  • March 22, 2026

Ik keek inderdaad met NLZIET, maar vind het niks, dus wilde daar graag vanaf. 

Ik had Odido opgezegd per 27 maart en KPN in laten gaan op 20 maart, dat leek me wel overlap genoeg. Als KPN aangeeft dan te kunnen leveren, dan ga je er vanuit dat dat lukt. 

Wat je schrijft over de zendmast snap ik niet helemaal. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 22, 2026

Mobiel internet werkt ook met zendmasten. Dus ook Klik & Klaar. 

Ga je glasvezel krijgen? Dat moet daar de monteur voor komen want op Texel was dat eerst niet van KPN Netwerk. 

Even geduld nog. Komt komende week vast rond.

• Auteur
  • Helper
  • March 22, 2026

Nee, slechts dit ;)

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

is starlink geen optie of Ziggo 

• Auteur
  • Helper
  • March 22, 2026

Ziggo niet. Ik heb ook net een KPN abonnement genomen 🤪

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 22, 2026

70 down is prima. En hoeveel gebruik je van die upload? Ik verstuur af en toe een foto, maar dat is het wel. 

Heb je het spul al aangesloten?

Is er al een afspraak voor de monteur?

Ik weet niet hoe Kabeltex is.

• Auteur
  • Helper
  • March 22, 2026

Nee, ik heb in plaats hiervan dat zogenaamde noodpakket gekregen met Digitenne en zo’n simkaart. Maar Digitenne werkt dus niet. 

Kabeltex gaat over in KPN. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 23, 2026

Ik heb vandaag Digitenne uit het noodpakket aangesloten en daar is de signaalsterkte 0%. Echt balen dit alles. 

Hallo ​@Leo. ,

Op Texel kun je ook met een binnenantenne een prima ontvangst hebben. De zendmast staat in Den Burg.  

Sluit alle kabels goed aan. 

Zet de antenne zo hoog mogelijk en richt de antenne richting Den Burg.

Ga in het menu eens terug naar de fabrieksinstellingen. 

Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken. 

De NPO-zenders zitten op RF-kanaal 34 en die zou je sowieso moeten kunnen ontvangen. De commerciële zenders doen het pas nadat de klantenservice die voor jou heeft aangezet.

• Auteur
  • Helper
  • March 23, 2026

De helpdesk heeft meegekeken en Digitenne werkt alleen als het zenderkastje buiten staat. Als ik hem een halve meter verderop binnen neerzet is de verbinding meteen weg.

Wat betreft het abonnement, ik moet gewoon wachten tot de monteurafspraak ingepland wordt. Een beetje raar, maar niks aan te doen blijkbaar.

• March 23, 2026

De helpdesk heeft meegekeken en Digitenne werkt alleen als het zenderkastje buiten staat. Als ik hem een halve meter verderop binnen neerzet is de verbinding meteen weg.

Zoiets vermoedde ik al.
NB, ( ten overvloede ? ) de antenne is ook richtingsgevoelig, draaien ( over de verticale as ) en dan zien wat er gebeurd.
Het kan al weer anders zijn als je er bij wegloopt. Op de kast oid kan ook al beter zijn, voor zo ver de kabel het toe laat.

Aanvullinkje :

Bij de analoge PAL televisie is men ook begonnen met een sprietje op de TV, dat werd al gauw een hark op het dak. In den Haag was de ontvangst van Lopik niet al te sterk om maar eens wat te noemen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 23, 2026

Staat de instelling antenne voeding wel aan? Zonder voeding is de antenne passief en werkt alleen bij uitstekkende ontvangst.