Skip to main content
Beantwoord

Niet duidelijk wanneer abonnement ingaat en waarom monteur nodig is

• March 21, 2026
  • 36 reacties
  • 318 keer bekeken

Toon eerste bericht

36 reacties

• March 23, 2026

Zonder voeding is de antenne passief

Dan is-ie echt behoorlijk “doof” dus dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 23, 2026

Ik heb vandaag Digitenne uit het noodpakket aangesloten en daar is de signaalsterkte 0%. Echt balen dit alles. 

Hallo ​@Leo. ,

Op Texel kun je ook met een binnenantenne een prima ontvangst hebben. De zendmast staat in Den Burg.  

Sluit alle kabels goed aan. 

Zet de antenne zo hoog mogelijk en richt de antenne richting Den Burg.

Ga in het menu eens terug naar de fabrieksinstellingen. 

Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken. 

De NPO-zenders zitten op RF-kanaal 34 en die zou je sowieso moeten kunnen ontvangen. De commerciële zenders doen het pas nadat de klantenservice die voor jou heeft aangezet.

@Leo. 

Heb je deze instructie wel uitgevoerd vanochtend? 
En staat de antenne zo hoog mogelijk en gericht op Den Burg?

En ​@TDN , bij die ontvangers wordt standaard 5 Volt meegestuurd naar de antenne. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 23, 2026

Ik neem aan dat je met zenderkastje de antenne bedoelt. 

Die kan je rustig voor the time being buiten zetten. Snoertje is dun genoeg om het raam nog dicht te kunnen doen. Antenne is spatwaterdicht. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 23, 2026

Zonder voeding doen de actieve antennes niets. Het stukje elektronica komt het signaal dan niet doorheen. 

Bij mij valt het dan terug van 95-100% signaalsterkte naar 0.

De ZXV7200 geeft standaard voeding voor de antenne. Dat kan niet uit. 

• March 23, 2026

[..] Snoertje is dun genoeg [..]

O ! is dat nog steeds zo ? / !
De demping daarvan is op deze frequenties al aanzienlijk.
Een betere (dikkere), langere kabel zou in dit soort gevallen een oplossing kunnen zijn.

• March 23, 2026

Zonder voeding doen de actieve antennes niets. Het stukje elektronica komt het signaal dan niet doorheen. 

Ja, dat bedoelde ik

De ZXV7200 geeft standaard voeding voor de antenne. Dat kan niet uit. 

Hmm, is dat zo ? Dat zou ik kunnen testen maar laat ik wat zinvollers gaan doen :→

Als het goed is kan de ontvanger tegen kortsluiting daar van, door een hark antenne.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Een tijd geleden heb ik internet en tv van KPN aangevraagd. Het zou 20 maart ingaan en er zou een monteur moeten komen (geen idee waarom). Omdat er nog steeds geen monteursafspraak was, heb ik begin van de week gebeld. Er zou een noodpakket worden opgestuurd. Maar… ik wil gewoon internet en tv. Niet een tijdelijk pakket met maar 100GB data. Hoe kom ik er nou achter wanneer mijn abonnement ingaat? Waarom moet er uberhaupt een monteur komen?

Hoi ​@Leo. welkom terug! Wat onhandig dat je abonnement nog niet ingegaan is. Ik lees dat er een noodpakket jouw kant op is gekomen. Is er tijdens dat contact met de klantenservice ook aangegeven waarom het abonnement zelf nog niet gestart is of kon worden? En is de monteursafspraak die nodig is inmiddels gemaakt? Want het lijkt me de kortste klap om je abonnement werkend te krijgen zodat je niet langer met het noodpakket hoeft te stoeien.

Als je wilt kan ik even meekijken. Wil je daarvoor dan de gegevens in je forumprofiel nakijken of dit klopt en eventueel aanpassen/aanvullen? Want klantnummer en adresgegevens die er nu staan komen niet overeen. Laat even weten als je dat aangepast hebt.

• Auteur
  • Helper
  • March 24, 2026

De helpdesk heeft meegekeken en Digitenne werkt alleen als het zenderkastje buiten staat. Als ik hem een halve meter verderop binnen neerzet is de verbinding meteen weg.

Zoiets vermoedde ik al.
NB, ( ten overvloede ? ) de antenne is ook richtingsgevoelig, draaien ( over de verticale as ) en dan zien wat er gebeurd.
Het kan al weer anders zijn als je er bij wegloopt. Op de kast oid kan ook al beter zijn, voor zo ver de kabel het toe laat.

Buiten werkt hij, dus dat is voor nu ok.

Ik heb vandaag Digitenne uit het noodpakket aangesloten en daar is de signaalsterkte 0%. Echt balen dit alles. 

Hallo ​@Leo. ,

Op Texel kun je ook met een binnenantenne een prima ontvangst hebben. De zendmast staat in Den Burg.  

Sluit alle kabels goed aan. 

Zet de antenne zo hoog mogelijk en richt de antenne richting Den Burg.

Ga in het menu eens terug naar de fabrieksinstellingen. 

Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken. 

De NPO-zenders zitten op RF-kanaal 34 en die zou je sowieso moeten kunnen ontvangen. De commerciële zenders doen het pas nadat de klantenservice die voor jou heeft aangezet.

@Leo. 

Heb je deze instructie wel uitgevoerd vanochtend? 
En staat de antenne zo hoog mogelijk en gericht op Den Burg?

En ​@TDN , bij die ontvangers wordt standaard 5 Volt meegestuurd naar de antenne. 

Ja, maar er was echt geen ontvangst. Alleen buiten werkt het. Dat mogen ze er wel bijzeggen, dat Digitenne alleen werkt als je raam op de juiste plek zit. Of als je de antenne buiten kwijt kunt dus.

Een tijd geleden heb ik internet en tv van KPN aangevraagd. Het zou 20 maart ingaan en er zou een monteur moeten komen (geen idee waarom). Omdat er nog steeds geen monteursafspraak was, heb ik begin van de week gebeld. Er zou een noodpakket worden opgestuurd. Maar… ik wil gewoon internet en tv. Niet een tijdelijk pakket met maar 100GB data. Hoe kom ik er nou achter wanneer mijn abonnement ingaat? Waarom moet er uberhaupt een monteur komen?

Hoi ​@Leo. welkom terug! Wat onhandig dat je abonnement nog niet ingegaan is. Ik lees dat er een noodpakket jouw kant op is gekomen. Is er tijdens dat contact met de klantenservice ook aangegeven waarom het abonnement zelf nog niet gestart is of kon worden? En is de monteursafspraak die nodig is inmiddels gemaakt? Want het lijkt me de kortste klap om je abonnement werkend te krijgen zodat je niet langer met het noodpakket hoeft te stoeien.

Als je wilt kan ik even meekijken. Wil je daarvoor dan de gegevens in je forumprofiel nakijken of dit klopt en eventueel aanpassen/aanvullen? Want klantnummer en adresgegevens die er nu staan komen niet overeen. Laat even weten als je dat aangepast hebt.

Ja, het is super onhandig. Maar niks aan te doen. Er wordt steeds niet duidelijk gezegd waarom het abonnement kan ingaan, maar er moet nog iets gebeuren om de aansluiting werkend te krijgen, waarschijnlijk omdat het nieuwbouw is (oplevering augustus 2025). Helaas is er nog steeds geen monteur ingepland. Er wordt wel steeds gezegd dat dit een dezer dagen gebeurt en dat het voor het weekend wel opgelost is.

Ik zal mijn gegevens direct updaten.

• Auteur
  • Helper
  • March 26, 2026

Heb nog steeds geen mail gehad over wanneer de monteur komt, terwijl telefonisch steeds werd gezegd dat het deze week wel geregeld zou zijn. Ik word een beetje aan het lijntje gehouden door KPN 😂

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 26, 2026

Dank, ​@Leo.! Ik ben de systemen ingedoken en het probleem zit hem in koper versus glasvezel. 

Volgens ons bestelsysteem is op jouw adres geen glasvezel beschikbaar. Dus jouw bestelling is ingevoerd dat hij dan dus op een koperverbinding wordt geleverd. Maar, onder water blijkt er wel glasvezel aanwezig te zijn. Dat is, als ik het goed zie, afgelopen herfst zo'n beetje bij jou in, of bij je huis aangelegd. Maar, de wijkcentrale is nog niet klaar, en daarom weet ons bestelsysteem niet dat de glasvezel er wel is.  En als ergens glasvezel beschikbaar is, dan kun je niet meer een koperabonnement bestellen, dan moet het glasvezel worden. Daarom is jouw bestelling in het luchtledige blijven hangen.

De backoffice is er nu mee bezig om uit te zoeken wanneer die wijkcentrale opgeleverd gaat worden. Afhankelijk van het antwoord dat daar op komt moet een van twee dingen gebeuren. Als de oplevering snel gaat zijn, dan moet jouw bestelling onder water omgezet worden naar glasvezel, en dan kan hij daarna doorlopen en geactiveerd worden zodra de wijkcentrale klaar is. Als het nog lang duurt met de wijkcentrale, dan zal er gekeken moeten worden of ze het kunnen bestellen van koper niet nog even kunnen openzetten voor jouw adres zodat de bestelling gaat doorlopen zoals hij nu is. Zodra de backoffice die planning heeft, zullen ze contact met jou opnemen om de verdere stappen te bespreken. Met een beetje geluk misschien morgen, maar realistisch gezien verwacht ik dat niet eerder dan volgende week.

• Auteur
  • Helper
  • March 26, 2026

Veel dank voor het uitzoeken en fijn om eindelijk een echt antwoord te krijgen. 

Ik baal wel natuurlijk, ik heb goed internet nodig ivm thuiswerken en ben bang dat ik straks zonder zit. Digitenne is ook geen groot succes (nou stond de antenne gisteren ook met windkracht 8 buiten 😆). Hopelijk is het snel opgelost.