Skip to main content
Sinds vorige week vrijdag heb ik een glasvezel abonnement (100/10) . Nadat de monteur alles netjes aangesloten had werkte alles prima en was ook de wifi snelheid naar verwachting.

De speedtest gaf waarden van rond de 80 Mbit/s aan.

Echter dezelfde middag viel mijn internetverbinding (niet de wifi) meerdere keren weg.

Ik heb hierover contact gehad met de helpdesk en men gaf aan dat er bij het uitvoeren van de controle check een melding over dubbele ip-adressen kwam.

Dit werd waarschijnlijk veroorzaakt door een wifi-repeater die ik nog aan had staan.

En inderdaad zijn de problemen van het wegvallende internet niet meer teruggekomen toen ik deze uitgezet heb.



Echter sinds zaterdagavond geeft de de servicetool steeds aan dat de snelheid van mijn internetverbinding niet optimaal is en geeft dan ook een rode streep te zien in de verbinding richting mijn experiabox (v10a).

Dit heeft tot gevolg dat de wifi speedtest op de begane grond niet veel verder kwam dan 30 Mbit/s tot max 40Mb en op de 1e en 2e verdieping tussen de 10 en 20 Mbit/s.



Hier heb ik zondag contact over gehad en mij is toen gevraagd de wifi check tool te draaien met als gevolg dat de conclusie was dat ik in aanmerking kwam voor 2 Experia wifi versterkers. Die heb ik inmiddels ontvangen en op de 1e en 2e verdieping geplaatst. Hierdoor is daar nu ook de wifi-snelheid weer terug naar 30 - 40 Mbit/s. Dus dat is wel een verbetering, maar lijkt me toch nog niet zoals het hoort.



De tool blijft melden dat de internetsnelheid richting de experiabox niet optimaal is en ik zo toch ook verwachten dat de speedtest vlak naast de box toch een stuk boven de 40Mb uit zou moeten komen, want in eerste instantie dus ook het geval was vlak na de installatie toen de service-tool ook aangaf dat er geen problemen waren.



Ik heb met glasvezelkastje al van de stroom afgehaald en ook een andere kabel richting de experiabox gelegd maar dit heeft allemaal geen effect.



Alhoewel ik blij ben met de wifi versterkers en deze zeker mijn wifi snelheid verbetert hebben, denk ik dat er toch nog een probleem is met het signaal richting mijn experiabox, zoals de tool ook al aangeeft, en de snelheid met 40 Mbit/s niet is wat je zou mogen verwachten.



Mijn vraag is dan ook wat hier aan gedaan kan worden?



Groeten

Geert
Welkom op het forum, Geert! Heel fijn dat je alvast je profiel hebt ingevuld. Je geeft aan dat de verbinding eerst in z'n geheel wegviel, maar dat dit sinds het verwijderen van de repeater niet meer zo is. De verdere problemen met de snelheid, is dat alleen wifi? Of ervaar je die 40 Mbit ook bekabeld? Kun je eens een bekabelde speedtest doen als je dat nog niet gedaan hebt?



Ik heb vanuit hier de verbinding doorgemeten. Daar springt niet direct iets uit. Goed dat je zelf al wel het glaskastje herstart hebt en de kabel vervangen, dat waren anders mijn volgende suggesties geweest. Heb je, naast de nieuwe Experia Wifi's, nog andere eigen apparatuur in je netwerk (switches, routers etc...)?
Hallo Erik,



bedankt voor je reactie.

Inmiddels heb ik een bekabelde speedtest gedaan met de laptop van mijn werk en die geeft een prima resultaat van 100 MBit . Verrassend genoeg geeft de test via de wifi nu ook betere resultaten dan een aantal dagen gelden. Ook met mijn smartphone kom ik nu tot de 50 / 60 Mbit dus ik weet niet of er nog iets gebeurd is maar het probleem lijkt verdwenen te zijn.



Enige wat nog een beetje verwarrend is , is dat de 'servicetool snelheidstest internetverbinding' blijft zeggen dat de snelheid niet optimaal is en deze geeft dan ook een rode lijn van de wijkcentrale naar mijn experiabox. Terwijl dat vorige week niet het geval was en hij een groene lijn gaf.



Maar aangezien er dus niet echt een probleem met de snelheid meer is , kan ik daar wel mee leven😀



Groeten en nogmaals bedankt voor je reactie
Dat ziet er al een stuk beter uit, Geert. Kan zijn dat de servicetool het niet helemaal goed uitleest en daarom de rode lijn geeft. Houd het af en toe een beetje in de gaten, Als de snelheid toch weer keldert, geef het aan dan gaan we even verder kijken.