Skip to main content

Momenteel ben ik me aan het oriƫnteren om over te stappen van Ziggo naar KPN Glasvezel.

Als ik de pakketten vergelijk kan ik kiezen voor WIFI of super wifi. Is het nodig om Super Wifi te kiezen als ik zelf al twee Asus mesh routers heb staan?

Het lijkt mij voldoende om het geleverde modem in bridge modus te zetten, of mis ik iets?

Ā 

Verder kan ik mij bij mijn vorige KPN glasvezel avontuur herinneren dat ik het internet helemaal niet zo stabiel vond. Ook de buren merkte teruggang in kwaliteit nadat wij over gingen op glasvezel. Dit zou eigenlijk toch niet moeten kunnen? Kan hier een oorzaak voor zijn die ik kan meegeven aan KPN bij het afsluiten van een abonnement?

Bedankt voor het meedenken.

Hoi @Rebekka, welkom terug hier 🙂 Als je zelf al een mesh-systeem hebt dan zou ik kiezen voor gewoon wifi. De Superwifi werken namelijk niet samen met mesh-systemen van andere fabrikanten.

Wat betreft de KPN Box die je dan krijgt, deze zal niet meshen met de Asus apparaten en is ook niet in bridge modus te zetten.Ā Wel kan je, als het in de weg zit, de wifi van de KPN Box uitzetten. Daarnaast is het ook mogelijk, als je meer controle wilt over je netwerk, om een eigen router aan te sluiten in plaats van de KPN Box. Meer daarover lees je hier:Ā Vrije modemkeuze bij KPN. Als jouw Asus apparaten echte routers zijn (versus access points) dan kun je ook een router instellen achter de KPN Box als je dat wilt, neem in dat geval dit topic eens door: Eigen router achter de KPN Box.

Bij glasvezel heb je verder een eigen kabel lopen van je huis naar de wijkcentrale waardoor dit helemaal los staat van de verbindingen van buren. Ook heb je bij glas gewoon een vaste snelheid die ook netjes stabiel zou moeten zijn. Mocht dat toch niet zo zijn ligt het in de meeste gevallen aan iets in huis (het aansluitpunt zelf en verder). Maar daar is niet iets over te zeggen voor je aangesloten bent. Wel zijn dit dan dingen die over het algemeen ook snel te verhelpen zijn als je wel een issue ervaart.Ā 


Dank voor je uitgebreide antwoord @Erik_ . Hier kan ik wat mee.
Ik zal me hier de komende tijd wat meer in verdiepen. :thumbsup: