Skip to main content
Vraag

Nieuw IP-adres gekregen wat gemarkeerd is in spamhouse

• June 6, 2026
  • 15 reacties
  • 134 keer bekeken

Sinds afgelopen week heb ik een nieuw IP-adres gekregen omdat er werkzaamheden uitgevoerd zijn in mijn buurt. Normaal gesproken geen probleem maar nu heb ik een IP wat gemarkeerd is in spamhouse en als een onderdeel van een botnetwerk. Voorheen nooit problemen en nu kan ik geen mail meer versturen van mijn eigen IP en b.v. onderstaande site werkt gewoon niet. Dit is echt wel balen.

15 reacties

rvk01
Slimmerik
  • June 6, 2026

Je hebt zelf toch geen mailserver draaien voor uitgaande mail? Dat gaat in de meeste gevallen sowieso mis met een dynamisch ip adres.

Zelf draai ik ook een mailserver maar dat is alleen voor inkomende mail. Diezelfde server gebruikt een smtp server van mijn hosting bedrijf voor uitgaande mail (maar je kunt ook de smtp van KPN gebruiken). En dan maakt het niet uit dat jouw eigen IP op lijsten staat (dat staat die van mij ook soms).

De geblokkeerde site is een ander verhaal. Welke site maakt er nu gebruik van de spamhaus lijst voor blokkades? Weet je heel heel zeker (100%) dat het komt door de spamhaus entry?

De kans is nl groter dat je IP gewoon geblacklist is om een andere reden. Ik ken geen enkele site die de spamhaus database gebruikt voor blokkade van websites (omdat 90% van de dynamische IP adressen/ranges wel in een van de spam databases voorkomen). Zie maar eens op mxtoolbox.com.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 6, 2026

Ik heb het misschien een beetje krom opgeschreven, ik snap dat spamhouse niet ervoor zorgt dat tripadvisor de toegang blokkeert. In het screenshot staat echter dat toegang niet mogelijk is omdat mijn IP in een botnet gebruikt zou kunnen zijn.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 6, 2026

Wat email betreft, ik had een eigen simplelogin omgeving draaien maar dat is niet meer mogelijk omdat spamhouse mijn ip op de blocklist heeft staan… heeft jaren gewerkt en nu niet meer. Als je je settings allemaal goed inregelt werkt het prima om mail te versturen vanaf je eigen ip, behalve als spamhouse roet in het eten gooit.

rvk01
Slimmerik
  • June 6, 2026

In het screenshot staat echter dat toegang niet mogelijk is omdat mijn IP in een botnet gebruikt zou kunnen zijn.

Ja, maar dat is dus wat anders. Dan kun je gewoon contact opnemen met Tripadvisor om jouw IP van die lijst te laten halen. (Uiteraard als je geen scripts e.d. hebt draaien die die site gebruikt) 

Zelfs teveel keer op ververs drukken bij die site kan dit veroorzaken.

Overigens heeft dat verder niets met de mail te maken.

rvk01
Slimmerik
  • June 6, 2026

Als je je settings allemaal goed inregelt werkt het prima om mail te versturen vanaf je eigen ip, behalve als spamhouse roet in het eten gooit.

Niet als je mail naar mij stuurt 😉 Want met een dynamisch IP behoor je eigenlijk geen mail bij echte mailserver af te leveren. Je staat n.l. te vaak met je IP range in de spam databases (en spamhaus is niet de enige). Dat doe je met smtp servers (bv smarthost/relayhost in postfix).

Maar goed... probeer je adres maar eens van die lijsten af te krijgen 😉

Ps. een nieuw IP adres heeft weinig zin. Soms wordt er gewerkt met ranges en blijf je dus in diezelfde range. Of een voorganger (van dat IP adres) is onderdeel van een botnet geweest.

Werkt SimpleLogin overigens ook niet gewoon met een smartboard/relayhost?

Wordt volgens mij zelfs geadviseerd.

Ja, de self-hosted versie van SimpleLogin werkt uitstekend met een SMTP smarthost (relay). Sterker nog, het wordt door de ontwikkelaars ten zeerste aanbevolen om een externe SMTP-relay te gebruiken. Als je rechtstreeks vanaf een eigen VPS of thuisserver mail verstuurt, is de kans groot dat je e-mails direct in de spammap van Gmail of Outlook belanden door een gebrek aan IP-reputatie.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Heb je niet gewoon een VPN die aanstaat? Veel sites blokkeren VPN's, en dus zie je die melding. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Heb je niet gewoon een VPN die aanstaat? Veel sites blokkeren VPN's, en dus zie je die melding. 

Whois

inetnum: 86.82.0.0 - 86.82.255.255

netname: KPN

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 9, 2026

Goedemorgen ​@pcdiks , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Dat is inderdaad flink balen maar gelukkig lees ik al goede input vanuit de Community!

Dat was eigenlijk ook het eerste waar ik aan dacht. Wat is op dit moment eigenlijk de stand van zaken? Is de situatie onveranderd of ben je verder gekomen met de informatie die hier is gedeeld? Ben heel erg benieuwd!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 9, 2026

Dat was eigenlijk ook het eerste waar ik aan dacht. 

De TS post zijn publiek IP adres 86.82.x.x, dit is een KPN ip adres, dus het gebruiken van VPN is niet van toepassing, tenzij hij of iemand draait op dit 86.83.x.x. adres een private VPN server, maar dit is niet te detecteren (tenminste als KPN de wetten volgen).

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 9, 2026

Het probleem met die website is opgelost. Ik heb geen VPN actief, ik werk gewoon vanaf mijn eigen internetverbinding, daarom is het zo storend. 

Het probleem met de mail heb ik opgelost door niet meer zelf de simplelogin dienst te hosten maar deze als Saas af te nemen bij simplelogin zelf.

Wel vervelend dat een IP-adres wijziging zoveel impact heeft, dat was eigenlijk mijn punt.

• Deelnemer
  • June 10, 2026

Ik heb ook een mailserver draaien en had toen bij mijn vorige provider nog XS4ALL was nooit last, maar na  de overgang naar KPN heb ik dit probleem regelmatig. Iedere keer probeer ik dit op te lossen met, in dit geval Spamhaus, maar dan enige tijd later blijkt mijn IPv6 voor te komen. Kan ik nu niet een IP adres krijgen van KPN/XS4ALL wat vrij is problemen?

rvk01
Slimmerik
  • June 10, 2026

Ik heb ook een mailserver draaien en had toen bij mijn vorige provider nog XS4ALL was nooit last, maar na  de overgang naar KPN heb ik dit probleem regelmatig.

Gebruik je dan geen externe smtp als smarthost in je mailserver? Dat is sowieso wel te adviseren.

Kan ik nu niet een IP adres krijgen van KPN/XS4ALL wat vrij is problemen?

KPN (en andere providers) geeft geen een ander IP adres om deze redenen. Daar krijg je gewoon een dynamisch IP adres.

Als je dus een andere smtp server als smarthost gebruikt dan heb je dit probleem niet. Als je suggesties wilt voor welke servers kun je een gil geven.

Pruygje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • June 10, 2026

​@Wilco7 

volgens mij worden ip-adressen automatisch toegewezen, dus je krijgt niet zomaar een andere.

Maar jouw ‘eigen’ WAN ip-adres gebruiken mail de wereld in te slingeren is sowieso niet een goed idee.
Je kunt hiervoor de smpt servers van KPN gebruiken. Heb je nooit meer last van blacklistings zoals bij Spamhause

• Deelnemer
  • June 10, 2026

Welke SMTP server kan ik gebruiken? Maar is dat alleen voor verzenden om is er ook een manier om daarop mail te ontvangen die ik uiteindelijk op mijn mailserver thuis kan ontvangen?

Mvg. Wilco

rvk01
Slimmerik
  • June 10, 2026

Welke SMTP server kan ik gebruiken? Maar is dat alleen voor verzenden om is er ook een manier om daarop mail te ontvangen die ik uiteindelijk op mijn mailserver thuis kan ontvangen?

Als je ooit een KPN mail hebt aangevraagd (kon nog tot 1 juni 2026, daarna niet meer) kun je smtp.kpnmail.nl gebruiken (met user/ww van kpn mail).

Als je een gmail account hebt dan kun je smtp.gmail.com gebruiken (je kunt een app password aanmaken om die server te gebruiken in je Google account).

Als je een website hebt (bv mijnwebsite.nl) dan heb je ook vaak toegang tot een smtp server als smtp.mijnwebsite.nl.

Ik zie het dat KPN op 10 juni stopt met uitgeven van nieuwe e-mail accounts. Misschien komt dat later wel weer terug. Maar misschien is het vandaag nog aan te vragen.

Mail kun je wel gewoon blijven ontvangen zoals je nu ook hebt. Instellen van smarthost smtp hangt af van de gebruikte software.

(Ik heb zelf ook een mailserver op mijn Raspberry Pi draaien)

Â