Nieuwbouwwoning begin 2025, glasvezel pas in de loop van 2025 beschikbaar. Wat zijn de opties?
Ik zou graag glasvezelinternet willen bestellen voor mijn nieuwe woning (het betreft nieuwbouw). Ik heb vernomen dat glasvezel beschikbaar zal zijn in mijn buurt tussen december 2024 en januari 2025, maar wij zijn van plan om begin december 2024 in ons nieuwe huis te trekken.
Is het mogelijk om een contract voor glasvezelinternet te ondertekenen, maar in de periode waarin glasvezel nog niet geïnstalleerd is in mijn buurt, tijdelijk gebruik te maken van een reguliere internetverbinding totdat glasvezel beschikbaar is?
Bladzijde 1 / 1
Dag @Hubert07 goeie vragen! Er zal geen koperaansluiting in het nieuwe huis aangelegd worden. Dat doet kpn niet meer. Er zal dus geen "reguliere internetverbinding" komen. Het wordt dus wachten op glasvezel. Of Ziggo al die een aansluiting gaat maken. Hou er voorzichtig rekening mee dat een werkende glasvezelverbinding weleens een tijdje kan duren. We zien regelmatig dat planningen ineens veranderen.Â
Mag ik weten naar welk adres ik het internetmodem moet laten sturen als ik een nieuw huis heb gekocht, maar er nog niet woon? Ik zal pas over ongeveer twee maanden verhuizen. Denk je dat het modem naar mijn huidige adres gestuurd moet worden, zodat ik het mee kan nemen wanneer ik verhuis en het daar gewoon installeer?
Mag ik weten naar welk adres ik het internetmodem moet laten sturen als ik een nieuw huis heb gekocht, maar er nog niet woon? Ik zal pas over ongeveer twee maanden verhuizen. Denk je dat het modem naar mijn huidige adres gestuurd moet worden, zodat ik het mee kan nemen wanneer ik verhuis en het daar gewoon installeer?
Je kunt beter wachten met het afsluiten van een abonnement totdat je er echt woont en glasvezel ook beschikbaar is.
Waarom zou je nu al een abonnement afsluiten als je er nog geen gebruik van kan maken?Â
Omdat er op het moment dat ik naar het nieuwe huis verhuis nog geen glasvezel beschikbaar zal zijn (het zal beschikbaar zijn tussen december 2024 en januari 2025, maar dit kan veranderen). Ik zou echter niet graag een paar weken of langer zonder internet zitten, maar het meteen willen hebben
Wat zegt deze site over de status van het nieuwe adres?
Â
Hallo @Hubert07Â , aan de screenshotte zien moet je ook nog toestemming geven voor aanlegÂ
Die december/januari kan ook nog gerust maanden uitlopen, het is een inschatting van de planning. Bij mij werd het ook een half jaar later dan gepland, is de praktijk helaasÂ
Â
Tsja op de planning staan....december/januari wordt niet genoemd....Gaat Ziggo of een andere aanbieder ook iets aanleggen?
Tsja op de planning staan....december/januari wordt niet genoemd....Gaat Ziggo of een andere aanbieder ook iets aanleggen?
december/januari werd door @Hubert07 genoemd in de start van zijn topic, inderdaad niet door KPN Netwerk.
Dit soort projecten kunnen zomaar een half jaar uitlopen, maar je moet eerst toestemming geven op de pagina van je screenshot.
Okay bedankt jongens voor je hulp!Â
@Joep1965Â ziggo zegt dat glasvezel bijna beschikbaar zal zijn, maar geeft geen concrete datum
@Joep1965Â ziggo zegt dat glasvezel bijna beschikbaar zal zijn, maar geeft geen concrete datum
Heb je ook al eens een postcodecheck bij Ziggo gedaan @Hubert07Â ?
Ziggo is een kabelboer die over coax levert en niet over glasvezel, of ze moeten hun beleid in jouw wijk aangepast hebben.
De hoofdlijnen van Ziggo lopen inderdaad via glasvezel, maar vanaf de wijk- en straatkasten is het gewoon coaxkabel.
Daarom geeft Ziggo ook alleen een downloadsnelheid op van 1200Mbit/s en niet bijvoorbeeld 1200/1200Mbits voor synchrone snelheden zoals bij glasvezel wèl gelden.
@JanDÂ dus ik kan het beste KPN nemen?
Hallo @Hubert07 als je ‘echte’ glasvezel wilt, is KPN een goede keus.
Â
@JanDÂ okay is goed! Dankjewel meneer!
Ligt eraan wat je vereisten zijn. Voor de gemiddelde persoon is glasvezel hebben niet de vereiste maar gewoon een goede stabiele internetverbinding.
Zowel KPN (of een andere provider over glasvezel) of Ziggo zijn prima internetverbindingen. Alleen wanneer upload echt heel belangrijk voor je is zou ik alleen naar glasvezel kijken. Gebruik je internet zoals de gemiddelde persoon dan is Ziggo ook gewoon helemaal goed.
Even voor mijn interesse: Je hebt een nieuwbouwwoning vanuit een project of vanuit eigen bouw? Bij de aanvraag van de elektriciteitsaansluiting geef je namelijk normaal ook direct opdracht om coax en glasvezel naar binnen te trekken. Bij project wordt dat normaal altijd centraal geregeld maar het is wel zo dat er eigenlijk pas opgeleverd kan worden wanneer er telecommunicatie aanwezig is.
Laat je overigens niet teveel upsellen, de gemiddelde persoon heeft ook echt niet het hoogste pakket qua snelheid nodig.
Hi @Hubert07, welkom bij ons. Â
Fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door de community leden, waarvoor dank. Een exacte datum is dus nog niet bekend, zo te zien ook niet bij Ziggo. Dat is dus afwachten. Geef in ieder geval wel toestemming in de app en screenshot die je liet zien.Â
Of je het beste KPN of Ziggo kunt nemen is een kwestie van wat beter bij jouw past, denk dan aan de de randvoorwaarden, beschikbare zenders etc. Ook Ziggo haalt snelheden van 1000 Mbit/s, wat voor de meeste huishoudens lang niet nodig is overigens.Â
Die beslissing zul je dus zelf moeten maken. Als je op beide websites je postcode en huisnummer invult zie je wat je krijgt en hoeveel het kost. Ook iets om rekening mee te houden: mocht je een mobiel abonnement ook hebben van ons of Vodafone kun je hiermee ook bepaalde voordelen krijgen.Â
@Alex van KPNÂ klaar!
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.