Skip to main content
Vraag

Nieuwbouwwoning zonder aansluiting - verkeerde informatie bij afsluiten abonnement

• November 28, 2025
  • 14 reacties
  • 113 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een KPN-abonnement afgesloten via de telefoon, mede vanwege een aantrekkelijke aanbieding (gratis PlayStation). Tijdens het gesprek heb ik duidelijk aangegeven dat ik in een nieuwbouwwoning woon zonder koperaansluiting. De verkoopmedewerker verzekerde mij dat dit geen probleem was en dat KPN de aansluiting zou regelen.

Nu heb ik het pakket ontvangen en hoor van de klantenservice dat ik de aansluiting zelf moet regelen via mijnaansluiting.nl, inclusief bijkomende kosten. Dit is niet wat mij is verteld en voelt misleidend.

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie?

• Kan KPN alsnog de aansluiting regelen of de kosten vergoeden?
  • Wat zijn mijn rechten als consument in dit geval?

Alle tips of ervaringen zijn welkom!

Bedankt alvast!

14 reacties

• November 28, 2025

Een "nieuwbouwwoning". Is die echt nieuw gebouwd een paar maanden geleden? In opdracht van jouzelf? Of heb je hem gekocht toen die af was?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 28, 2025

Een "nieuwbouwwoning". Is die echt nieuw gebouwd een paar maanden geleden? In opdracht van jouzelf? Of heb je hem gekocht toen die af was?

Deze woning is gebouwd in de periode tussen 2016-2018.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 28, 2025

Bij een nieuwbouwwoning moet men altijd alle aansluitingen (stroom-, gas-, water- of riolering en telefoon/internet) betalen. Of dit deed de bouwbedrijf en hij berekend de kosten aan de toekomstige koper, of moet de eigenaar zelfs betalen.

• November 28, 2025

Aha. Bel gewoon KPN, zeg dat het aansluiten niet lukt en je een gratis installatiemonteur wil. Verder zeg je gewoon niets. Niet zeggen dat je geen aansluiting hebt ofzo.

Dan komt er gewoon een monteur langs. Die kijkt ter plekke hoe de situatie is en wat er moet gebeuren.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • November 30, 2025

HI ​@Geert1984, welkom allereerst bij onze community en gefeliciteerd met je nieuwe woning. 

Als ik het goed begrijp is het wél gelukt om een bestelling te plaatsen. Dat betekent dat er in ieder geval een aansluiting bekend is op dat adres, anders zou dat helemaal niet lukken. De juiste gang van zaken is inderdaad om een installatiemonteur in te plannen om te kijken hoe die kabels precies lopen. Je mag overigens open en eerlijk het hele verhaal vertellen, ook al is dat niet nodig. Marlon laat het hierboven lijken alsof we dat anders niet doen, is niet het geval. 

Een installatiemonteur kun je overigens makkelijk inplannen op onze website: De KPN monteur helpt je graag verder. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 3, 2025

Hi Alex,

De monteur is vandaag langs geweest, was een aardige man overigens. Helaas blijkt dat ik niet kan worden aangesloten op het KPN netwerk zonder dat ik dit zelf moet bekostigen. Terwijl de verkoopafdeling van KPN mij dit wel belooft heeft. Ik vind de gang van zaken niet netjes. Ik zit nu met een mobiel abonnement van KPN terwijl ik Vodafone had i.c.m. ziggo. Nu moet ik bij ziggo blijven maar heb blijkbaar wel een kpn mobiel abonnement. Ik wou graag alles bij 1 provider. Vind echt dat ik misleid ben door verkoopafdeling van KPN. Heb dan ook een klacht bij ACM ingediend. Dit soort verkooppraktijken kan niet door de beugel vind ik. 

Nogmaals niets ten nadele van de monteur dat is een goedwillende man. Maar de verkoopafdeling van KPN belooft van alles wat ze vervolgens niet nakomen en dat kan niet!!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 3, 2025

Beste ​@Geert1984 een klacht bij de ACM indienen is zinloos, dat heeft pas zin als je er met KPN niet uitkomt.

Je kunt een klacht indienen bij KPN via onderstaande links of een terugbelafspraak maken.

Binnen dit forum kan men helaas niets voor je betekenen omdat het forum geen helpdesk van KPN is.

klacht doorgeven

en

terugbelafspraak

Succes

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 3, 2025

Beste ​@Geert1984 een klacht bij de ACM indienen is zinloos, dat heeft pas zin als je er met KPN niet uitkomt.

Je kunt een klacht indienen bij KPN via onderstaande links of een terugbelafspraak maken.

Binnen dit forum kan men helaas niets voor je betekenen omdat het forum geen helpdesk van KPN is.

klacht doorgeven

en

terugbelafspraak

Succes

KPN stelt dus voor om alles te annuleren terwijl ze me eerst lekker maken met een mooi aanbod. Vervolgens moet ik ziggo bellen om aan te geven om m’n abonnement niet te stoppen. EN heb een hoop gedoe om m’n mobiel weer terug te zetten naar vodafone. De handelswijze van KPN is oneerlijk. Ik sta uiteraard open voor een oplossing met KPN maar zoals het nu gaat en gegaan is is verre van professioneel. 

• December 3, 2025

Was dat een enkele woning die ergens opnieuw is gebouwd want in dat bouwjaar geen kpn aansluiting klinkt vreemd.

Als je zelf de postcode check via de kpn site doet kan je dan ook een abonnement bestellen? Want dan is de administratie bij KPN gebaseerd op de woning die eerder op die plek stond. Het lijkt erop dat de oorspronkelijke bewoner/ bouwer nooit een kpn aansluiting heeft aangevraagd of laten herstellen. Dat heeft tot deze ellende geleid.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 3, 2025

Was dat een enkele woning die ergens opnieuw is gebouwd want in dat bouwjaar geen kpn aansluiting klinkt vreemd.

Als je zelf de postcode check doet kan je dan ook een abonnement bestellen? Want dan is de administratie bij KPN gebaseerd op de woning die eerder op die plek stond.

Het lijkt erop dat de oorspronkelijke bewoner/ bouwer nooit een kpn aansluiting heeft aangevraagd.

Ik heb in die periode een nieuwe woning gebouwd in de achtertuin. Oude huisje had een KPN aansluting. Tegenwoordig wordt geen koper meer aangelegd bij nieuwbouw blijkbaar. Had nog met Verkley gebeld (firma die leidingen destijds heeft aangelegd). Snap het niet waarom het toen niet tegelijk met gas water en elektriciteit en ziggo is aangelegd. Alles lag toen open. KPN had telefonisch beloofd mij kosteloos aan te sluiten en komt belofte niet na. vandaar mijn klacht bij ACM

• December 3, 2025

Je bent dus zelf de bouwer/opdrachtgever. Dan is het inderdaad jammer en vreemd dat dit destijds niet goed is geregeld. 

Je klacht is deels terecht er is een belofte gedaan die niet is nagekomen.

Echter zoals TDN al aangeeft is de bouwer/huiseigenaar altijd zelf verantwoordelijk in een dergelijke situatie. Dit had ook toen in 2016-2018 via https://www.mijnaansluiting.nl/home geregeld moeten worden en op eigen kosten.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 3, 2025

Sinds de privatisering (1989) is KPN niet meer verplicht voor ieder adres een telefoonaansluiting te garanderen. Dus nu kan KPN ook alleen tegen betaling koper of glasvezel aanleggen, en dan ook de echte kosten berekenen, dus aansluitkosten plus graafkosten. Van wijkcentrale tot jouw woning kan een bedrag van paar tienduizend betekenen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • December 3, 2025

Als je zelf de postcode check doet kan je dan ook een abonnement bestellen? Want dan is de administratie bij KPN gebaseerd op de woning die eerder op die plek stond.

Het lijkt erop dat de oorspronkelijke bewoner/ bouwer nooit een kpn aansluiting heeft aangevraagd.

Ik heb in die periode een nieuwe woning gebouwd in de achtertuin. Oude huisje had een KPN aansluting. Tegenwoordig wordt geen koper meer aangelegd bij nieuwbouw blijkbaar. Had nog met Verkley gebeld (firma die leidingen destijds heeft aangelegd). Snap het niet waarom het toen niet tegelijk met gas water en elektriciteit en ziggo is aangelegd. Alles lag toen open. KPN had telefonisch beloofd mij kosteloos aan te sluiten en komt belofte niet na. vandaar mijn klacht bij ACM

FIjn om te zien dat je goed op weg bent geholpen door de meelezers. Waar ik benieuwd naar ben is wat er dan met de aansluiting is gebeurt van het oude huisje. Zo te zien is dat nog bekend bij ons en het systeem maar nu niet meer aanwezig? Dat is de enige verklaring waarom ik kan bedenken dat er wel een bestelling mogelijk was. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 4, 2025

FIjn om te zien dat je goed op weg bent geholpen door de meelezers. Waar ik benieuwd naar ben is wat er dan met de aansluiting is gebeurt van het oude huisje. Zo te zien is dat nog bekend bij ons en het systeem maar nu niet meer aanwezig? Dat is de enige verklaring waarom ik kan bedenken dat er wel een bestelling mogelijk was. 

Hoe dan ook KPN heeft van alles beloofd en niet nagekomen. En jammer dat KPN het niet netjes wil oplossen, ik zit nu met een mobiel abonnement waar ik alleen belang bij had in combinatie met internet en tv. KPN ik ben diep teleurgesteld in de service en loze beloftes. Misleidende telefonische verkoop. Echt waardeloos!Â