Skip to main content
Beantwoord

Nieuwe snelheid wordt niet gehaald, van 100 naar 200 Mbit/s VDSL

• August 13, 2025
  • 8 reacties
  • 114 keer bekeken

Vandaag zou mijn nieuwe abonnement actief moeten zijn, met de verandering van 100 naar 200 mb (VDSL). Echter de snelheid is nog steeds 100 (of 110 ongeveer als ik in de Sagecom V12 inlog). Oude Sagecom V12 was nog aangesloten. Nieuwe Sagecom V12, met nieuwe bekabeling op mijn IS/RA punt aangesloten. Maar snelheid blijft de oude. Keurig SMS en mail gehad dat mijn nieuw, veranderde abonnement, actief was, maar niet dus. 

MEER dan een uur gebeld met 0800-0402, maar volgens degene die is sprak staat alles goed. Hij begon eerst over Wifi en Apps. Meerdere keren gezegd dat alleen 1 PC op de nieuwe Sagecom V12 heb aangesloten. Het blijft: 

Zou het kunnen zijn dat er nog een monteur op pad moet? Zou er nog iets in de VDSL-wijkcentrale omgezet moeten worden? Moet pairbonding ergens nog gedaan worden? Er zou nu een ticket aangemaakt zijn. Degene die ik sprak wilde ook een monteur, maar dan zouden de kosten voor mij zijn; belachelijk! 

Beste antwoord door Ik_Combineer

Pairbonding heb je niet, dan zou je een v10 krijgen namelijk. Verder zal je nooit, en ook niemand niet, een monteur krijgen welke gratis is. U moet akkoord met eventuele kosten. Dit betekend dus dat als u zelf het modem uit zet, wij aankomen, het modem aan zetten u kosten gaat krijgen. Of dat wanneer u de dsl poort in de telefoon poort heeft gestoken. Deze kosten worden niet geschreven als er iets mis is met het modem, buiten met onze infra of andere kpn apparatuur.

Dus gewoon accepteren die kosten en een monteur boeken. Als u 114 binnen krijgt bij een 200mb abonnement zit er ergens iets niet goed.

8 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • August 13, 2025

Pairbonding heb je niet, dan zou je een v10 krijgen namelijk. Verder zal je nooit, en ook niemand niet, een monteur krijgen welke gratis is. U moet akkoord met eventuele kosten. Dit betekend dus dat als u zelf het modem uit zet, wij aankomen, het modem aan zetten u kosten gaat krijgen. Of dat wanneer u de dsl poort in de telefoon poort heeft gestoken. Deze kosten worden niet geschreven als er iets mis is met het modem, buiten met onze infra of andere kpn apparatuur.

Dus gewoon accepteren die kosten en een monteur boeken. Als u 114 binnen krijgt bij een 200mb abonnement zit er ergens iets niet goed.

• Auteur
  • Topper
  • August 13, 2025

Bedankt voor je antwoord!! Weer gebeld naar 0800-0402 en monteursafspraak gemaakt voor vrijdagochtend :)

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@JOH73, ik lees dat dat je al aardig op weg bent geholpen door een van de actieve monteurs hier op de KPN Community. Morgen komt er dan een monteur begrijp ik uit jouw laatste bericht. Hou ons op de hoogte mochten de problemen met de snelheid blijven. 

Forum|alt.badge.img+7
  • August 14, 2025

@Ik_Combineer, Het is dus mogelijk dat er een VDSL aansluiting is van 200Mbit zonder pairbonding? Dat wist ik nog niet.
Ik dacht in eerste instantie dat ​@JOH73 het verkeerde modem had ontvangen (v12 ipv v10).

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 14, 2025

@Ik_Combineer, Het is dus mogelijk dat er een VDSL aansluiting is van 200Mbit zonder pairbonding? Dat wist ik nog niet.
Ik dacht in eerste instantie dat ​@JOH73 het verkeerde modem had ontvangen (v12 ipv v10).

Zie vvdsl en Vplus op onze koper info pagina voor extra info.

• August 14, 2025

Met VPlus is de download wel max 200 Mb/s, maar de upload max 30 omdat het over één aderpaar geleverd wordt. Met pairbonding worden 2 aderparen gebruikt met max 100/30 per aderpaar wat dus uiteindelijk max 200/60​​​​​  Mb/s kan opleveren. Ik heb dat een tijdje gehad voordat ik glasvezel kreeg. 

• Auteur
  • Topper
  • August 15, 2025

Monteur is inmiddels geweest. Ik bleek op een verkeerd punt (poort(?)) in de wijkcentrale te zitten. Monteur kwam ook binnen met opmerking: “Je hebt momenteel geen verbinding!”, "En er zijn heel veel storingen hier [geweest], met name 10 en 11 augustus.. (...)”.

Afgelopen zondag en maandag dus en toen, net als bij binnenkomst monteur, had ik helemaal geen storingen. Hij heeft de onderbrekingen/storingen laten zien op zijn tablet. Heeft tester(s) aan de lijn gehangen, aan elk aderpaar 1, en is naar de wijkcentrale gegaan. Daar zag hij snelheid van 220 mbit down ongeveer op punt wat eigenlijk verbonden met mijn huisadres had moeten zijn. Dat heeft hij aangepast in de centrale en inmiddels komt die snelheid ook hier binnen.

Alleen de uploadsnelheid is niet wat het volgens de postcodecheck had moeten zijn en wat ook in contract staat: "Razendsnel internet: dat is het planVerwacht tot 200 Mbits/s downloadsnelheid en 63 Mbits/s uploadsnelheid op je adres. Maar let op, dit is eenschatting. Je haalt gemiddeld 85% van die snelheid.".

Om die upload te halen zou ik inderdaad pairbonding moeten hebben gekregen, en dus een V10 modem, nu zit ik op Vplus VDSL (als ik goed heb onthouden wat monteur zei) en is het dus een enkele lijn, een enkel aderpaar [gebleven], wat volgens hem stabieler zou zijn dan pairbonding en  2 lijnen/2 paren. 

Zie:

..vraag me alleen wel af, of iemand anders, een buurtgenoot, inmiddels zijn verbinding kwijt is na aanpassing monteur in wijkcentrale… ik zat wel op een KPN (oud Telfort-klant) verbinding lijkt me. En vraag me af mensen op de telefonische helpdesk lijnmetingen uit kunnen voeren… 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 15, 2025

Beste ​@JOH73 bij een koperverbinding is de uploadsnelheid in de regel ongeveer 10% van de downloadsnelheid, daar zit jij ruim boven met 13%.