Skip to main content

Vraagje, zijn er mobiele abonnementen die GEEN CGN hebben? Dus geen NAT maar een echt IP adres aanbieden? Dit hoeft niet fixed te zijn, mag dynamisch, maar belangrijk is dus GEEN NAT in het core netwerk van KPN.

 

 

Hallo @Eric van Uden , wat is het doel van de vraag?

 


Wilde gok simpel weg nee die zijn er niet. En als deze er zijn voor het zakelijke segment.


Pas als IPv6 geïmplementeerd is zal dit tot de mogelijkheden gaan behoren.


Hallo @Eric van Uden , wat is het doel van de vraag?

 

Doel is O,a. VoIP (inkomend en uitgaand) op een FRITZ!Box. Dit werkt nu wel met een XS4ALL SIM, maar dus niet met een KPN SIM. Voor de goede orde er zijn meer router diensten die CGN niet leuke vinden.


Als het nu met XS4ALL werkt, dan zie ik niet waarom het niet met KPN zou werken.

Nu is het wel zo dat je nog geen vaste telefoon van KPN kunt instellen op de FRITZ!Box maar dat gaat binnenkort veranderen.

Begrijp ik het goed dat jij een VoIP verbinding wilt opzetten vanaf jouw mobiele telefoon met de FRITZ!Box om zo met het nummer van de vaste aansluiting te kunnen bellen en gebeld te worden?


Als het nu met XS4ALL werkt, dan zie ik niet waarom het niet met KPN zou werken.

Nu is het wel zo dat je nog geen vaste telefoon van KPN kunt instellen op de FRITZ!Box maar dat gaat binnenkort veranderen.

Begrijp ik het goed dat jij een VoIP verbinding wilt opzetten vanaf jouw mobiele telefoon met de FRITZ!Box om zo met het nummer van de vaste aansluiting te kunnen bellen en gebeld te worden?

Nee, ik bedoel een SIM kaart Rechtstreeks in de FRITZ!Box 6890. Dus VoIP via de FRITZ!Box. Dit werkt nu wel via XS4ALL, maar dus NIET via KPN. KPN heeft NAT op mobiel aanstaan.


Nee, ik bedoel een SIM kaart Rechtstreeks in de FRITZ!Box 6890. Dus VoIP via de FRITZ!Box. Dit werkt nu wel via XS4ALL, maar dus NIET via KPN. KPN heeft NAT op mobiel aanstaan.

Bij mobile profile settings APN advancedinternet configureren. Dan is het WAN IP adres van de FB hetzelfde als het publieke IP adres waarmee je verbinding zit presenteert naar internet.

zie ook: https://forum.kpn.com/search?q=advancedinternet


Nee, ik bedoel een SIM kaart Rechtstreeks in de FRITZ!Box 6890. Dus VoIP via de FRITZ!Box.

Dit is geen VoIP maar gewoon een 4G verbinding.

Ik weet niet of KPN de FRITZ!Box 6890 gaat ondersteunen voor "Sneller Internet Buitengebied".


Ik heb hier ook nog wat navraag over gedaan. Dit komt daaruit:

Voor de APN internet maken we bij IPv4 gebruik van een CG NAT44 functie met een Application-level Gateway. Het eindapparaat krijgt een Private RFC1918 of RFC6598 IP adres toegekend. Die ALG zorgt ervoor dat niet NAT friendly protocollen toch de NAT kunnen passeren. SIP ten behoeve van VoIP is een van de dingen die we op deze ALG ondersteunen.

Voor IPv6 kennen we een global routed IPv6 adres toe aan het eindapparaat. Deze passeert een statefull firewall in het KPN domein. SIP zou deze ook zonder problemen moeten kunnen passeren.  Als het eindapparaat IPv6 gebruikt, dan zal voor IPv4 bestemmingen een NAT64 en DNS64 worden gebruikt door de ALG voor de vertaling naar IPv4.

Dus VoIP over de APN internet zou moeten functioneren mits dit goed geïmplementeerd is aan beide kanten (client en server).