Skip to main content
Beantwoord

Nokia glasvezelkastje past niet in TK01

• December 23, 2025
  • 32 reacties
  • 263 keer bekeken

ik ben net overgestapt naar KPN,installatiepakket is binnen. nu probeer ik Nokia glasvezelkastje te plaatsen(clicken) maar ik kan Nokia niet inschuiven zoals het hoor,ik kom zelfs met krachtig inschuiven niet verder dan witte afsluit knopje middenboven in TK01.. Fabriekfout? moet ik voor TK01 standaard glasvezel kastje hebben(Nokia heeft aan voorkant power/connection/alarm/data lampjes,

zo kom ik dus geen meter verder. alsvast bedankt voor belangstelling en hulp.

Beste antwoord door Micha2109

Bedankt iedereen voor interesse,de kogel is dus toch door de kerk. Hoe,dat blijft voor mij enigma. However,Rvk01 heeft mij aan het denken gezet met YT fimpje. Ik vroeg mij af,hoe zit dat met groene onderdeel van Nokia.die meespeelt in 'schuif maar' spelletje met klepje van TK01.Dus,Nokia eraf en met een schroevendraaier wat links/rechts/boven/onder gevoeld hoe dat zit. Het is een vaste onderdeel,dus gebeurde niets,daarna laatste poging(je weet het nooit) Nokia ingeschoven en bingo,het klonk als muziek in mijn oren het geluid 'click'.Aangesloten op stroom,lust voor je ogen groene lampjes. Modem aangekoppeld,3 laptops,2 smartphones,tablet,alles was binnen kleine kwartier operationeel. TV,ach daar heb ik minder belangstelling voor,i-net was belangrijk en die werkt perfect,TV gaat op afwerklijst na de Kerst,Met i-net heb ik toegang tot 1000en programmas.ik vind het nog steeds bizar geval,stukje elektronica in goedkope chinees plastiek jasje die zo belangrijk is eigenlijk,want nogmaals,in dit geval zonder Nokia kwam ik niet verder dan tandenknarsen.Fijne Kerstdagen iedereen.Micha

32 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • December 23, 2025

​@Micha2109 

heb je het zwarte dopje uit de groene aansluiting gehaald van de Nokia ONT?

en zit het blauwe/groene klepje van de aansluiting dicht voordat je de Nokia ONT erover heen schuift?

• Auteur
  • Topper
  • December 23, 2025

Y’es,alles volgens ‘boekje’. eerste stukje inschuiven gaat goed,maar dan is het ‘einde oefening’. het is zo te beoordelen kwestie van nog geen millimeter. ik kan niet beoordelen of het aan inschuifruimte of witte knopje midde boven in TK01.bovendien lampje data van Nokia zie ik niet als ik filmpje ‘wij doen het ff’ kijk ..

• Auteur
  • Topper
  • December 23, 2025

overigens,in TK01 heb ik groene klepje onderaan,voordat ik begon(diverse keren) deed ik de klepje dicht,want die gaat wel vanzelf open tijdens inschuiven

• Auteur
  • Topper
  • December 23, 2025

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 23, 2025

​@Micha2109 Kan je een foto van de binnenkant van de Nokia plaatsen?

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • December 23, 2025

En de onderkant van de FTU?

Lijkt erop alsof het klepje niet direct open wil gaan. 

• Auteur
  • Topper
  • December 23, 2025

Als ik kijk naar KPN film zie ik geen verschil tussen standard ,behalve extra lampje voor data. Ik heb de indruk dat op e.o.a. manier laatste stukje biedt weerstand. Morgenochtend maak ik binnen- en onderkant fotos voordat ik op safari naar KPN winkel begin,of standaard voor TK01 of bestelling annuleren. Ik moet i-net hebben. Na TK01,komt moden en de rest. Als ingangsdeur op slot zit kom ik niet binnen. Bedankt voor belangstelling,asap morgen zet ik fotos erbij

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • December 23, 2025

Het lijkt erop dat ie net op het punt zit dat het zwarte gedeelte het klepje van de FTU open moet flippen.

4 lampjes kloppen wel. Die heb ik ook.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 23, 2025

​@Micha2109 Aan de binnenkant van je Nokia ONT zit een rubber dopje, heb je die verwijderd ?

• Auteur
  • Topper
  • December 23, 2025

Beste Bnh,beschermdopje (zwarte) was eerste wat ik deed,dat is het niet,diverse keren dat ik Nokiale plaatste was groene klepje dicht,toen ik bij critical point kwam en niet verder ,Nokia weghaalde,was groene klepje helemaal open,dus het blijft vreemd alles wat ik daarmee meemaak.

• Auteur
  • Topper
  • December 24, 2025

Bnh,achterkant van Nokia,niets spannends

• Auteur
  • Topper
  • December 24, 2025

Eindelijk gevonden,het probleem zit in TK01,die is rot. klepje van TK01 blijft rotsvast zitten als ik wil Nokia  inschuiven.dus inpakken,abon. annuleren en bij andere provider kijken wat de mogelijkheden zijn. voordat KPN dat oplost gaan dagen en dagen over en ik heb asap internet nodig. einde verhaal..

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • December 24, 2025

Het klepje behoort vast te zitten. Die krijg je met de hand niet open. Er zit aan de zijkant een soort switch waar de Nokia langs gaat waardoor het klepje wel open gaat.

Ik dacht ook dat het klepje vast zat maar bij het inschuiven zorgt de zwarte kast wel dat het klepje open gaat (tenzij het mechanisme van dat klepje reeds kapot is).

• Auteur
  • Topper
  • December 24, 2025

ik begrijp niet waarom nokia niet wil inschuiven,(zie foto 1). dat is toch een zeer eenvoudige handeling(zou moeten zijn)

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • December 24, 2025

Zoals ik al zei… de Nokia moet het klepje van de FTU open klappen (via een speciaal mechanisme). Als dat niet werkt, dan kun je hem niet verder omhoog schuiven.

Je hebt ook geen foto van de FTU laten zien aan de onderkant. maar als het klepje verder gewoon goed dicht zit en er mechanisme aan de zijkant er goed uit ziet, lijkt me dat wel in orde. Als ie dan toch niet open gaat, ja, dan zal daar naar gekeken moeten worden.

(Ik weet niet of iemand weet hoe je het klepje handmatig kunt controleren op juist mechanisme…?)

• Auteur
  • Topper
  • December 24, 2025

TK01 is als enkele maanden geleden door KPN monteur gezet,ik heb er nooit aan gekeken of wat gedaan want ik had ADSL van Budget. de man had,dat kan ik mij herinneren zeker zijn dag niet,hij was in no time na afloop van werkzaamheden zonder woord vertokken,echt gezellige vent.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • December 24, 2025

Je ziet op onderstaande foto een heel klein hendeltje aan de rechterkant. Dat is het hendeltje waarmee de Nokia het klepje open krijgt (dat lukt dus niet zelf door het klepje op te tillen want dat zit dan vast).

Ik weet verder niet meer hoeveel speling die Nokia had bij het eroverheen schuiven.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • December 24, 2025

Zie ook

Waarbij het klepje soms klem kan zitten.

Ik heb ook wel eens gelezen dat het hele lipje afgebroken kan zijn. Dan werkt het natuurlijk ook niet.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • December 24, 2025

Hier zie je overigens een filmpje van hoe het zou moeten werken (wat bij jou dus niet lukt).

• Auteur
  • Topper
  • December 24, 2025

• Auteur
  • Topper
  • December 24, 2025

Hendeltje aan rechterkant heb ik niet. Onderkant ziet goed uit klepje is dicht...dat krijg je dus met goedkope chineese spul,kleine fout die grote problemen veroorzaakt.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • December 24, 2025

Als je dat knopje/hendeltje niet hebt is het misschien afgebroken. Zie je wel een uitsparing daar?

Maar als je geen hendeltje hebt, dan kan het klepje niet open geklapt worden door de Nokia een is het logisch dat ie niet verder kan.

• December 24, 2025

Dat blauwe klepje kan je met een schroevendraaier of met de punt van een mes wel open wippen. Het blijft soms wel meer dicht zitten.

En anders bel je om een gratis installatiemonteur. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 24, 2025

Probeer gewoon het klapje open te krijgen voorzichtig en dan je ONT erop schuiven.

Met een klein mesje kan je hem toch wel

open duwen ?

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • December 24, 2025

overigens,in TK01 heb ik groene klepje onderaan,voordat ik begon(diverse keren) deed ik de klepje dicht,want die gaat wel vanzelf open tijdens inschuiven

Je zei overigens hier dat het klepje wel open ging tijdens het erop schuiven ??
Dat kan alleen als dat knopje/hendeltje aan de zijkant er wel op zit, toch?

Misschien is een monteur wel handig ja.

Â