Skip to main content
Beantwoord

Nokia XGS-PON ONT verliest authenticatie en verbinding

• July 19, 2026
  • 5 reacties
  • 111 keer bekeken

Beste moderators,

Ik ervaar al een tijdje het probleem dat mijn glasvezelverbinding regelmatig kortstondig wegvalt.

Als ik op het moment van de uitval naar mijn zwarte Nokia XGS-PON ONT (het glasvezelkastje) kijk, zie ik dat het Connection-lampje knippert. Het Alarm-lampje blijft uit. Het kastje lijkt dus telkens heel even de authenticatie/verbinding met de KPN-centrale te verliezen en zich daarna weer opnieuw aan te melden.

Ik heb de ONT en het modem al meerdere keren volledig stroomloos gemaakt (power cycle), maar het probleem blijft terugkeren.

Toen ik de telefonische helpdesk belde, gaven zij aan dat ze "geen foutmelding" konden zien op de lijn. Waarschijnlijk omdat de verbinding op het moment van meten net weer even stabiel was. Omdat het Connection-lampje knippert, vermoed ik dat er sprake is van te hoge demping op de lijn (vuil/knik) of een probleem met de registratie van het serienummer van mijn ONT in de centrale.

Zouden jullie dieper in de systemen (of logboeken van de centrale) kunnen kijken naar de stabiliteit van mijn ONT-registratie, of eventueel een storingsmonteur kunnen aansturen om de lichtsterkte fysiek na te meten?

Mijn klantgegevens staan ingevuld in mijn forumprofiel.

Alvast bedankt voor de hulp!

Beste antwoord door Antonissen

Probleem is opgelost. Vandaag een nieuwe modem gekregen. Helaas niet geholpen en zou er morgen een monteur langs komen het glasvezel kastje te vervangen. Krijgen we net het bericht "netwerkkabel gerepareerd" 🤔.. Maar netjes de monteur afgebeld..

5 reacties

JanD
Wijsgeer
  • July 19, 2026

Beste ​@Antonissen haal de Nokia glasvezelkast eens minimaal 2 minuten van de stroom en herstart dan.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 19, 2026

Helaas ​@JanD JanD, het heeft niet geholpen. Bedankt voor het meedenken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • July 20, 2026

Probleem is opgelost. Vandaag een nieuwe modem gekregen. Helaas niet geholpen en zou er morgen een monteur langs komen het glasvezel kastje te vervangen. Krijgen we net het bericht "netwerkkabel gerepareerd" 🤔.. Maar netjes de monteur afgebeld..

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 20, 2026

Fijn dat het opgelost is!

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Antonissen, welkom bij de community. Fijn om te lezen dat het inmiddels is opgelost! 😊

Bedankt dat je nog even laat weten wat uiteindelijk de oorzaak was én dat je de monteur netjes hebt afgebeld. Hopelijk blijft de verbinding nu gewoon stabiel. Mocht je toch weer uitval ervaren, laat het dan gerust weten. We denken graag opnieuw met je mee.Â