Skip to main content

Goedendag.
Volgende week komt de stucadoor de muren in de huiskamer stucken. Hiervoor moet eigenlijk het aansluitpunt van de glasvezelkabel tijdelijk van de muur. Kan ik dat zelf doen en zo ja, hoe?

Hier mag je niet aan zitten. Dat mag alleen een monteur van kpn doen. Die glasfibers zijn héél dun en bij ongetrainde handeling zo kapot.

Als ie dan stuk gaat dien je vervanging/reparatie zelf te betalen. Dat is niet een paar tientjes, maar al gauw 100 € of meer.

Je kan een verzoek indienen bij http://kpnnetwerk.nl . Daar gaat wel enkele weken overheen (dus ben je een 'beetje’ laat). Dit door personeelsgebrek onder andere. Waar is dat niet.


Als aanvulling op PeterG, als de stucadoors komen, stroom er af, LAN-kabel en stroomkabel er uit trekken, plastic zakje eroverheen doen en met een elastiek of koordje vastzetten en als het stucwerk klaar is de boel weer aansluiten.

Succes.

 


Stukadoors hebben nog wel eens de gewoonte om alles wat nog op de muur zit er gewoon met grof geweld af te slaan. En als ze het er wel op laten zitten word het mogenlijk ook geen gezicht. Rondom het kastje komt dan een extra laagje stuc op de muur. En dat kastje komt dan dus in een dieper stukje muur te zitten. Niet glad meer. Is natuurlijk afhankelijk van hoe ze het doen. Maar het kan heel lelijk worden.

Daarom kan dat glasvezelkastje wat mij betreft veel beter in de meterkast zitten.


Stukadoors hebben nog wel eens de gewoonte om alles wat nog op de muur zit er gewoon met grof geweld af te slaan. En als ze het er wel op laten zitten word het mogenlijk ook geen gezicht. Rondom het kastje komt dan een extra laagje stuc op de muur. En dat kastje komt dan dus in een dieper stukje muur te zitten. Niet glad meer. Is natuurlijk afhankelijk van hoe ze het doen. Maar het kan heel lelijk worden.

Daarom kan dat glasvezelkastje wat mij betreft veel beter in de meterkast zitten.

Maar dat zit’íe nu eenmaal niet, dus @Gunnar_1959 moet zich aanpassen aan de situatie zoals die nu is.

 


Meterkast is lang niet altijd een handige “beste” plek.

Hier zit ie buiten de woning. Er lopen geen buizen vanuit de meterkast de woning (bouw uit 1955 - 1958).

Internet weer woning in: gat boren in meterkast. Na 1 meter gat boren in muur om de woning in te komen. Daar nog 2 muren als abstakel om vervolgens in de huiskamer uit te komen. 

Meterkast is ook voor buren toegankelijk. Dus hier niet geschikt.

 

Situatie bij mijn moeder.

Huiskamer zit direct aan de voorkant. De meterkast niet. NT zit bij haar dus ook in de woonkamer.


Als aanvulling op PeterG, als de stucadoors komen, stroom er af, LAN-kabel en stroomkabel er uit trekken, plastic zakje eroverheen doen en met een elastiek of koordje vastzetten en als het stucwerk klaar is de boel weer aansluiten.

Succes.

 

Hallo @Gunnar_1959, de suggestie hierboven is het beste advies. 


Heb uiteindelijk de kabels er uit gehaald en het kastje met huishoudfolie ingepakt. 
Paar uur na het stucken dit voorzichtig verwijderd.

Iedereen bedankt voor het meedenken!