Skip to main content

Beste forumleden en KPN,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een vervelende situatie die ik momenteel ervaar met KPN. Ik heb onlangs glasvezelinternet bij hen besteld en heb expliciet gekozen voor zelfinstallatie om kosten te besparen. Echter, tot mijn teleurstelling heb ik het NT-kastje (Netwerkaansluitpunt) niet ontvangen, wat noodzakelijk is voor mijn glasvezelverbinding.

Na meerdere malen contact opgenomen te hebben met de klantenservice van KPN, kreeg ik te horen dat het NT-kastje niet per post kan worden opgestuurd en dat er een monteur langs moet komen. Dit staat haaks op mijn keuze voor zelfinstallatie en ik ben teleurgesteld dat het noodzakelijke materiaal niet rechtstreeks naar mij wordt verzonden.

Wat mij nog meer zorgen baart, is dat KPN weigert schriftelijk te bevestigen dat er GEEN kosten verbonden zullen zijn aan de monteur die langs moet komen. Ik heb aangegeven dat ik zelf wil installeren en nu lijkt het erop dat ik onverwachte kosten kan verwachten.

Ik begrijp dat er soms technische uitdagingen kunnen zijn, maar ik had op zijn minst gehoopt op transparantie en medewerking van KPN in deze kwestie. Heeft iemand van jullie vergelijkbare ervaringen gehad en zo ja, hoe zijn jullie hiermee omgegaan?

Ik ben benieuwd naar jullie advies en eventuele tips om dit probleem op te lossen.

 

 

Met vriendelijke groet,

Ontevreden

De overgang van koper naar glas met behulp van een installatiemonteur kost geen geld @Ontevreden_Over_KPN 


De overgang van koper naar glas met behulp van een installatiemonteur kost geen geld @Ontevreden_Over_KPN 

Bedankt voor je reactie en geruststelling @Nomen Nominandum

Het zou KPN sieren als ze met een soortgelijke bevestiging mijn nare nasmaak zouden kunnen/willen wegnemen.


Hoi @Ontevreden_Over_KPN 
De monteur neem de NT mee.
De standaars installatie is gratis, maar heb je meer wensen dan gaan er wel kosten komen, maar de monteur bespreekt eerst met je wat dat gaat kosten.
Meer wensen zou kunnen zijn o.a. kabels door het huis aanleggen e.d.
Maar de standaard installatie is kosteloos.

Kijk hier voor wat de monteur wel en niet gratis doet Wat kan de monteur voor je doen?


Hoi @Ontevreden_Over_KPN 
De monteur neem de NT mee.
Dat is gratis, maar heb je meer wensen dan gaan er wel kosten komen, maar de monteur bespreekt eerst met je wat dat gaat kosten.
Meer wensen zou kunnen zijn o.a. een kabel door het huis aanleggen e.d.
Maar de standaard installatie is kosteloos.

Kijk hier voor wat de monteur wel en niet gratis doet Wat kan de monteur voor je doen?

Bedankt @huistijger voor je uitleg.
Als het echt zo is dat KPN een monteur opdracht geeft om persoonlijk het NT kastje bij een klant langs te brengen, die expliciet voor zelfinstallatie heeft gekozen. Dan ben ik van mening dat daar veel winst te behalen valt ;-)


Hoi @Ontevreden_Over_KPN 

Er zijn NT's die je niet zelf -mag- plaatsen en dat zijn b.v. de oudere Genexis, zoals ik er een heb.
De nieuwsten zijn doe het zelf plaatskastjes, die schuif je gewoon over het aansluitpunt, maar met de oude NT gaat dat niet lukken en daar moet een monteur bij komen.


Hoi @Ontevreden_Over_KPN 

Er zijn NT's die je niet zelf -mag- plaatsen en dat zijn b.v. de oudere Genexis, zoals ik er een heb.
De nieuwsten zijn doe het zelf plaatskastjes, die schuif je gewoon over het aansluitpunt, maar met de oude NT gaat dat niet lukken en daar moet een monteur bij komen.


Bedankt voor je uitleg @huistijger.

Mijn woning is recentelijk aangesloten op glasvezel. Je zou toch mogen aannemen dat (in mijn geval) Glaspoort en KPN communiceren over welk NTU (Fiber Termination Unit) kastje er geplaatst wordt. Zodat KPN weet welke NT (Network Termination) kastje daar overheen geschoven kan worden. Want in de basis is het niet meer dan NT over NTU schuiven. Het NT kastje met een UPT (Unshielded Twisted Pair) kabel verbinden met het modem en het NT kastje en modem in het het stopcontact prikken.

* afkortingen uitgeschreven voor lezers die het interessant vinden waar wat voor staat.

A.s. maandag komt de monteur het NT kastje overhandigen. Dus ik zal naderhand verslag uitbrengen :-)
 


@Ontevreden_Over_KPN Met Servicetools eigen NT/ONT kan je zien welke FTU en aansluitingstype je heb. Bij aansluitingstype XGSPON is het waarschijnlijk geen Genexis maar Nokia ONT voor nieuwe klanten gebruikt


@Ontevreden_Over_KPN Met Servicetools eigen NT/ONT kan je zien welke FTU en aansluitingstype je heb. Bij aansluitingstype XGSPON is het waarschijnlijk geen Genexis maar Nokia ONT voor nieuwe klanten gebruikt

Dit is het resultaat ;-)

 

 


@Ontevreden_Over_KPN Oja, je bent nog geen klant van KPN. Bij https://freedom.nl/klant-worden kan je ook aansluitingstype zien, niet heel accuraat zoals kpn servicetools maar klopt wel meestal.

 


@Ontevreden_Over_KPN Oja, je bent nog geen klant van KPN. Bij https://freedom.nl/klant-worden kan je ook aansluitingstype zien, niet heel accuraat zoals kpn servicetools maar klopt wel meestal.

 

@TDN 
Idem:
 

 


Hi @Ontevreden_Over_KPN , welkom bij onze community. 

Ik kan ook bevestigen dat hiervoor geen kosten in rekening worden gebracht. Verder ook met je eens dat in dit geval winst te behalen valt. Er zijn 2 mogelijkheden in dit geval. Of er moet nog iets in de centrale worden aangepast waardoor een monteur nodig is, of de NT is per ongeluk niet verzonden. Wij sturen niet standaard een monteur als dit niet nodig is. 

Je kunt in ieder geval met een gerust hart een monteur bestellen. Bestel een monteur op onze website, iets naar beneden scrollen en de optie "Installatiemonteur” kiezen. 


Hi @Ontevreden_Over_KPN , welkom bij onze community. 

Ik kan ook bevestigen dat hiervoor geen kosten in rekening worden gebracht. Verder ook met je eens dat in dit geval winst te behalen valt. Er zijn 2 mogelijkheden in dit geval. Of er moet nog iets in de centrale worden aangepast waardoor een monteur nodig is, of de NT is per ongeluk niet verzonden. Wij sturen niet standaard een monteur als dit niet nodig is. 

Je kunt in ieder geval met een gerust hart een monteur bestellen. Bestel een monteur op onze website, iets naar beneden scrollen en de optie "Installatiemonteur” kiezen. 

Bedankt voor de reactie en toelichting namens KPN.

 

Hoi @Ontevreden_Over_KPN 

Er zijn NT's die je niet zelf -mag- plaatsen en dat zijn b.v. de oudere Genexis, zoals ik er een heb.
De nieuwsten zijn doe het zelf plaatskastjes, die schuif je gewoon over het aansluitpunt, maar met de oude NT gaat dat niet lukken en daar moet een monteur bij komen.


Bedankt voor je uitleg @huistijger.

A.s. maandag komt de monteur het NT kastje overhandigen. Dus ik zal naderhand verslag uitbrengen :-)
 

Afspraak staat voor vandaag gepland.


Zoals verwacht een vriendelijke monteur die het NT kastje heeft gebracht, er overheen heeft geschoven en een snelheidstest heeft gedaan.

Alles werkt naar behoren nu. Blij mee!

Mocht de eerste factuur tegenvallen, als in er zijn toch kosten in rekening gebracht. Dan zal ik dat hier weer melden.

Voor nu, bedankt iedereen die gereageerd heeft.


@Ontevreden_Over_KPN, erg fijn om te lezen dat alles nu is gelukt. 

Ik verwacht niet dat de factuur hier anders van wordt, laat het me weten mocht het zo zijn. 


Reageer