Skip to main content

Beste Community,

 

Ik ben gelukkig weer klant geworden bij KPN, nadat ik een mindere ervaring heb gehad bij een andere niet nader te noemen glasvezel provider. Alles is weer stabiel dus dat is mooi.

 

Echter viel mij 1 ding op. Ik kreeg een nieuw glasvezel kastje (AON) dat van fiber ethernet maakt, is van een bedrijf uit Shenzen China (ZTE). De belangrijkste vraag die ik heb, is dit een apparaat dat alleen de glasvezel omzet, zonder dat hier een beheersysteem/software op internet of dergelijke op zit met mogelijke risico’s of verbindingen met de CCP kan maken in theorie?

 

Mocht bovenstaande het geval zijn, dan loop ik liever geen risico en gebruik ik liever mijn eigen FTU.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Hallo @richardnl ,

Ik zie er geen gevaar in. Je kunt dat apparaatje rustig gebruiken zonder het risico dat ze vanuit China bij jou de boel gaan verstieren. 


De FTU is dat passieve kastje aan de muur. Via een fiber connectie zit daar een NT op (bij XGS-PON een ONT).

En helaas (?) is het zo dat vrijwel al dat spul “Made in China” is. ZTE, Genexis, Huawei, Nokia… allemaal.

Het is hopelijk wel zo dat KPN dergelijke apparatuur goed test voor de release. Daar vertrouwen we dan maar op.